مسئولیت نمایندگی مردم در مجلس
شرحی بر حدیث ولایت حمیدرضا ترقی
رهبر معظم انقلاب اسلامی جضرت امام خامنه ای در دیدار مجازی با نمایندگان مجلس دوره یازدهم پس ازتوصیف خصوصیات این مجلس بعنوان قوی ترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی به مسئله مسئولیتهای نمایندگان پرداخته وفرمودند:22/4/99
خلوص نیت
1- اوّلین مطلب این است که برادران عزیز، خواهران عزیز! نیّتتان را خالص کنید و برای مردم کار کنید.
الف)- به نام مردم حرف زدن امّا برای مردم کار نکردن.
ب)- به مسائل شخصی و مسائل جناحی بیشتر از مسائل ملّی و مسائل مردمی توجه کردن
ج)- اسیر جَو و مانند این چیزها نشدن (مفید بودن برای مردم ولو خلاف جو عمومی باشد)
د)- به تکلیف عمل کردن و جوزده نشدن
عمل به سوگند
2- عمل به سوگند نمایندگی
الف)-این سوگندی که در آغاز مجلس دستهجمعی اداء میشود، یک سوگند شرعی است و به هیچ وجه تشریفات ظاهری نیست؛ این قسم خوردن است، یعنی تعهّد ایجاد میکند.
ب)- تعهّد کردید که پاسدار حریم اسلام باشید،
ج )-تعهد کرده ایدنگاهبان دستاوردهای انقلاب باشید؛
د)-تعهد کرده اید نگهبان مبانی جمهوری اسلامی باشید
ه)-تعهد کرده اید از ودیعه(وکالت مردم) بعنوان امینی عادل پاسداری کنید.
و)-تعهد کرده اید در انجام وظائف وکالت امانت و تقوا را رعایت کنید
ز)-تعهد کرده اید همواره پایبند به استقلال و اعتلای کشور باشید
ح)-تعهد کرده اید حافظ حقوق مردم باشید
ط)- تعهد کرده اید پایبند ؛خدمت به مردم باشید
ی)-تعهد کرده ایداز قانون اساسی اطاعت کنید .
ک)-تعهد کرده اید درگفته هاو نوشته ها و اظهار نظر هااستقلال کشور و آزادی مردم وتامین مصالح آنان رامدنظر داشته باشید.
تخلّف از این سوگند، بازخواست شرعی دارد، بازخواست الهی دارد؛ یعنی روز قیامت خدای متعال از انسان سؤال میکند. این مثل یک قسم معمولی عادّی هم نیست؛ آن هم البتّه تخلّف کردنش کفّاره دارد، آن هم سؤال دارد از طرف خدای متعال، امّا این خیلی فرق میکند با اینکه مثلاً ما یک قسمی بخوریم برای یک کار شخصی؛ این یک مسئلهی عمومی است، مسئلهی مردمی است، باید جواب داد و این سوگند، سوگند مهمّی است. .مقام معظم رهبری 22/4/99
اولویت بندی مسائل
اولویّت را به مسائل کلیدی بدهید. به مسائل فرعی و درجهی دو گاهی انسان لازم است برسد، لکن جوری برخورد نشود با مسائل درجهی دو که مانع از حرکت جدّی و متمرکز به سمت مسائل کلیدی بشود.مقام معظم رهبری
الف)- اولویت اقتصاد
حالا در مقولهی اقتصاد اگر بخواهیم مسائل کلیدی را مطرح کنیم،
1-مسئلهی تولید یک مسئلهی جدّاً کلیدی است که ما امسال را گفتیم [سال] «جهش تولید»؛ الان ماه چهارم سال هستیم، بایستی نشان داده بشود در سال که این جهش انجام گرفته.
2-مسئلهی اشتغال جزو مسائل کلیدی است که البتّه با تولید ارتباط پیدا میکند.
3-مسئلهی مهار تورّم مسئلهی جدّاً کلیدی است که علل زنجیرهی تورّم و گرانی را شناسایی کنید و بروید سراغ این علل. 4-مدیریّت نظام پولی و مالی جزو مسائل کلیدی است؛
5-عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت جزو مسائل کلیدی است؛
به گفته متخصصان اقتصادی، جهش تولید در درجه اول به معنای بهبود کیفیت تولید کالا و خدمات، افزایش بهرهوری، افزایش فروش داخلی و افزایش صادرات تولیدات موجود است و در درجه دوم به معنای افزایش سطح کمی تولید کالا و خدمات در داخل کشور است؛ بهعبارتدیگر نگاه و جهتگیری دستگاههای دولتی و فعالان اقتصادی از امسال به بعد باید کندن و جهش از شرایط فعلی و رسیدن به شرایط بهتر و مطلوبتر اقتصادی باشد.
ازآنجاکه جهش تولید فقط مختص به سال ۱۳۹۹ نیست بلکه نقشه راهی است که سرآغاز آن امسال است بنابراین کاملاً جهش تولید امکان دارد به شرطی که زنجیر مشکلات و موانع از دست و پای تولیدکنندگان و کارآفرینان باز شود.
ممکن است بعضیها اشکال وارد کنند و بگویند با توجه به وضع مالی دولت به علت کاهش قیمت نفت، بحران کرونا، تحریمها و تنگناهای مالی جهش تولید امکان ندارد؛ اما در پاسخ به این اشکال باید گفت تولیدکنندگان و کارآفرینان بیش از اینکه از تأمین مالی و دوپینگ پولی دولت انتظار داشته باشند از حاکمیت انتظار دارند فضای کسبوکار و امنیت اقتصادی بهبود پیدا کند که این امر کاملاً امکانپذیر است.
بهعنوانمثال گزارش مرکز پژوهشهای مجلس از پایش امنیت سرمایهگذاری در تابستان ۹۸ نشان میدهد نامناسبترین مؤلفههای امنیت سرمایهگذاری از دید فعالان اقتصادی در این فصل به ترتیب زیر بوده است:
۱-عمل نکردن مسئولان ملی به وعدههای دادهشده
۲-اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات حکومتی
۳-عمل نکردن مسئولان استانی و محلی به وعدههای دادهشده
همانطور که مشاهده میشود فعالان اقتصادی از فساد، عدم شفافیت و رانت رنج میبرند؛ بنابراین بهعنوان اولین پیشنهاد، از قوای مجلس محترم شورای اسلامی، دستگاههای دولتی و قوه قضائیه انتظار میرود امنیت اقتصادی و فضای کسبوکار را بهبود ببخشند.
دهههای پیش رو دهه فناوری و نوآوری است بهنحویکه به گفته کارشناسان تجارت سنتی از بین خواهند رفت و تجارت، الکترونیکی خواهد شد؛ بنابراین باید به لوازم اقتصاد دانشبنیان و استارتآپها و زیستبوم آنها توجه ویژه کرد و برای استانها نقشه راه تهیه نمود. کسبوکارهای نوپا خواهند توانست بازارهای نوظهور در دنیا را فتح نمایند و جهش در تولید را رقم بزنند. غفلت از آنها باعث میشود در رقابت با سایر کشورها از جمله کشورهای منطقه عقب بمانیم. بهعنوانمثال کشور امارات چندین سال است که منطقه آزاد تجارت الکترونیک ایجاد کرده است و شرکتهای بزرگ در زمینه تجارت الکترونیک را از سراسر دنیا به کشور خودش کشانده است؛ علت مقابله وسیع امارات با حضور چین در سواحل مکران همین است بنابراین پیشنهاد میشود در زمینه زنجیره تأمین، زنجیره ارزش، فروش، بازاریابی، نظام پرداخت و نظام توزیع از شرکتهای دانشبنیان و استارتآپها حمایت شود.
یکی از موارد مهم دیگر برای تحقق جهش تولید در سال پیش رو این است که نهادهای مرتبط با تجارت خارجی از جمله معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت وزارت صمت، اتاقها و تشکلهای مرتبط با تجارت خارجی نقش خود را بهدرستی ایفا کنند چرا که منسجم کردن صادرکنندگان، شناخت بازار کشورهای دیگر، بازاریابی و رایزنی با مقامات و خریداران محصولات ایرانی سایر کشورها بسیار مهم است.که رئیس مجلس به این موضوع اشاره کرد.
ب)- مسائل اجتماعی
در مقولهی مسائل اجتماعی
1- مسئلهی مسکن یک مسئلهی جدّاً مهم و کلیدی است؛ در سبد هزینههای خانوار، مسکن سهم بسیار عمدهای دارد و مسئلهی مسکن خیلی مهم است.
2- مسئلهی ازدواج جوانان خیلی مهم است؛ جزو مسائلی است که اصلاً نباید از آن غفلت کرد و راههایی برای تسهیل ازدواج، و امکان ازدواج برای جوانها، باید پیشبینی بشود. بعضی از این راهها هزینهی مادّی هم ندارد؛ فقط تصمیمگیری لازم دارد، توجّه لازم دارد.
3- مسئلهی فرزندآوری و مسئلهی نسل بسیار مهم است؛ این موضوعی است که بنده بارها(۳) در این چند سال اخیر تکیه کردهام و تأکید کردهام، [ولی] متأسّفانه حالا که انسان نتایج را نگاه میکند، معلوم میشود که خیلی این تأکیدها تأثیر زیادی نداشته. اینها احتیاج دارد به قانون، احتیاج دارد به دنبالگیری جدّی دستگاههای اجرائی و بایستی بِجِدْ مسئلهی فرزندآوری را مهم دانست و از پیری جمعیّت ترسید. حالا خارجیها را کار نداریم؛ دشمن، دشمن است؛ امّا بعضی کجسلیقگیها را متأسّفانه آدم در داخل مشاهده میکند -یک جایی خواندم- که میگویند «آقا! پیری جمعیّت اشکالی ندارد»! چطور اشکالی ندارد؟ یکی از پُرفایدهترین ثروتهای یک کشور، جمعیّت جوان در یک کشور است که ما بحمدالله از اوایل انقلاب تا امروز برخوردار بودهایم و اگر بنا باشد بعداً برخوردار نباشیم، یقیناً عقب خواهیم ماند. (مقام معظم رهبری)22/4/99
اهم مشکلات اجتماعی ایران عبارتاند از اعتیاد، بیکاری، خشونت، بیاعتمادی اجتماعی، فقر اقتصادی، فساد، تبعیض اجتماعی، بیعدالتی در برخورداری از قدرت، نزول ارزشها، افزایش میزان جرایم، سیاستهای اقتصادی، معضل ترافیک، مسائل آموزش و پرورش، عدم رعایت حقوق شهروندی و نابرابری در اجرای قانون. در میان این مشکلات نیز اعتیاد، بیکاری، خشونت، بیاعتمادی، فقر و فساد در اولویت بالاتری در مقایسه با دیگر مشکلات قرار دارند
بیش از 8 هزار موسسه در حوزه مباحث خیریه فعال است، تعداد تشکل های مردم نهاد در حوزه فرهنگی و آسیب های اجتماعی هر سال افزوده شده است
ساماندهی اقشار آسیب دیده جامعه، کودکان بازمانده از تحصیل، زنان در معرض آسیب و کودکان خیابانی از جمله فعالیت های اثر بخش تشکل های مردم نهاد است.
باید در رابطه با برطرف کردن مشکلات کشور به اراده واحد برسیم و مشکلات گوناگون کشور اعم از گرانی و تورم را با مدیریت و کنار گذاشتن اختلافات برطرف کنیم.
اگر این ادعا درست باشد که بعضی از بخشهای دولت درگسترش این مشکلات اجتماعی نقش داشته و وبخاطر قصور در انجام وظائف موجب توسعه و عدم حل انها شده اند ؛ مسئولیت مجلس دررسیدگی و برطرف کردن این مشکلات بیشتر میشود.
ج)- فضای مجازی
مسئلهی مدیریّت فضای مجازی جزو مسائل مهمّ ما است که این مسئله، مسئلهی بلندمدّت هم نیست؛ مسئلهی کوتاهمدّت و میانمدّت و جزو مسائل نزدیک ما است که باید [به آن توجّه بشود]. مقام معظم رهبری 22/4/99
یکی دیگر از چیزهایی که در مدیریّت کشور -که بتوانید کشور را اداره کنید- تأثیر دارد، مسئلهی فضای مجازی است؛ فضای مجازی خیلی مهم است. در مسئلهی فضای مجازی، آنچه از همه مهمتر است، مسئلهی شبکهی ملّی اطّلاعات است. متأسّفانه در این زمینه کوتاهی شده، کاری که باید انجام بگیرد، انجام نگرفته؛ این[طور] نمیشود. اینکه ما بهعنوان اینکه نباید جلوی فضای مجازی را گرفت، در این زمینهها کوتاهی کنیم، این مسئلهای را حل نمیکند و منطق درستی هم نیست. خب امروز فضای مجازی مخصوص ما که نیست، همهی دنیا امروز درگیرند با فضای مجازی؛ کشورهایی که شبکهی ملّی اطّلاعات درست کردهاند و [فضای مجازی را] کنترل کردهاند به نفع خودشان و به نفع ارزشهای مورد نظر خودشان، یکی دو تا نیستند. بهترینِ کشورها، قویترینِ کشورها، در این زمینهها خطّ قرمز دارند؛ راه نمیدهند؛ خیلی از بخشهای فضای مجازی اعزامشدهی از سوی آمریکا و دستگاههای پشت سر و پشت صحنهی این قضیّه را راه نمیدهند؛ کنترل میکنند. ما هم باید کنترل کنیم؛ این کنترل کردن معنایش این نیست که ما ملّت را از فضای مجازی محروم کنیم؛ نه، معنایش این نیست. امروز بهمنی از گزارههای درست و نادرست دارد روی سر مراجعین اینترنت ما فرود میآید؛ اطّلاعات غلط، اطّلاعات نادرست، اطّلاعات مضر، شِبه اطّلاعات -بعضی چیزها اطّلاعات واقعی نیست، اطّلاعنمایی است- خب اینها دارد مثل یک بهمنی فرود میآید؛ ما چرا باید اجازه بدهیم این اتّفاق بیفتد؟ ما چرا باید اجازه بدهیم آن چیزهایی که برخلاف ارزشهای ما است، برخلاف آن اصول مسلّمهی ما است، برخلاف همان اجزا و عناصر اصلی هویّت ملّی ما است، به¬وسیلهی کسانی که بدخواه ما هستند، در داخل کشور توسعه پیدا کند؟ نه. کاری کنید که از منافع و سودها و بهرههای فضای مجازی همه بتوانند استفاده کنند، سرعت اینترنت را افزایش هم بدهید -این کارهایی که باید انجام بگیرد، انجام بگیرد- امّا در آن چیزهایی که به ضرر کشور شما، به ضرر جوان شما و به ضرر افکار عمومی شما نیست؛ این چیز خیلی مهمّی است؛ این کار باید انجام بگیرد. بنابراین، مسئلهی شبکهی ملّی اطّلاعات هم خیلی مهم است.۱۳۹۶/۰۳/۲۲
د)- پرهیز از حاشیه سازی و مسائل بی اولویت
توجّه کنید دچار حاشیهها نشوید، دچار مسائل فرعی و بیاولویّت نشوید(مقام معظم رهبری)22/4/99
دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد و مسائل اصلی را در اولویت کاری خود قرار دهد.. ۴ شهریور ۱۳۹۸
از نظر رهبر معظم انقلاب حاشیه سازى از هرطرفى غیر مقبول و نامطلوب است.چه دولت با شد چه مجلس و چه دستگاهها ی دیگر و چه جریانهای سیاسی . علت غیر مقبول بودن و بعظا خطرناک بودن حاشیه سازی اینست که:
1-حاشیه سازی افکار عمومی را از مسایل اصلی منحرف میکند
2- حاشیه سازی اولویتهای جامعه را بهم میریزد
3-حاشیه سازی موجب غفلت جامعه از دشمن و توطئه های آن میشود
4-حاشیه سازی موجب تاخیر دردستیابی به آرمانها میشود
5-حاشیه سازی حرکت جامعه بسوی اهداف متعالی را کند میکند
6-حاشیه سازی تخلفات و خیانتها ونفوذها ومفاسد را میپوشاند
درمجلس شورای اسلامی نیز پرداختن به مسائل غیر اولویت دارحاشیه سازیست ؛ بیان مسائل تنش زا وغیر ضروری و دشمن شاد کن حاشیه سازیست؛ دادن طرحهای دراولویت دوم و سوم و بعد تر حاشیه سازیست .
مسئولیت نمایندگان ایجاب میکند که از حاشیه سازی پرهیز نموده و تمام عزم خودرا مصروف مسائل اصلی و اولویت اول بنمایند . |