Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
مهم ترین آفت ؛ انقلاب اسلامی
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
دومین محور سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم آذربایجان پیرامون آسیب شناسی انقلاب اسلامی بود که معظم له به چند آسیب وآفت مهم و حیاتی آن اشاره فرمودند .:
1- مهمترین آفتهای همهی انقلابها ارتجاع است
2- ابتلای مسئولین به روحیه اشرافیگری
3- ایجاد بی مبالاتی نسبت به بیت المال درمسئولین
4- امتیاز طلبی مسئولین
5- بی توجهی به اقشار مستضعف جامعه
6- تکیه به بیگانه گان(نگاه به بیرون ) برای پیشرفت
7- انقلاب را تمام شده پنداشتن
معنی ارتجاع در انقلاب چیست ؟
ارتجاع یعنی چه؟ یعنی این حرکتی که انقلاب شروع کرده بود و ملّت داشتند در این مسیر با نیروی انقلابی و با سرعت حرکت میکردند، در یک جاهایی سست بشوند، بعد متوقّف بشوند، بعد برگردند؛ این ارتجاع است؛ ارتجاع یعنی برگشت. همهی انقلابهای بزرگ تاریخ که ما آنها را میشناسیم -مثل انقلاب فرانسه، مثل انقلاب روسیه و انقلابهایی که در کشورهای آفریقا و آمریکای لاتین و جاهای دیگر اتّفاق افتاد- تقریباً بدون استثنا در سالهای اوّل عمر خودشان به این بلیّه دچار شدند؛ اینکه چهل سال بگذرد و شعارهای انقلاب دست نخورد، تکان نخورد، در هیچکدام از این انقلابها وجود ندارد؛ ما توانستیم این شعارها را حفظ کنیم. امّا خطرناک است؛ من وظیفه دارم خطر را به مردم عزیزمان بگویم. ما اگر به سمت اشرافیگری حرکت کردیم، این رفتن به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای توجّه به طبقهی ضعیف، دلسپردهی طبقات مرفّه و زیادهخواه در کشور شدیم، این حرکت به سمت ارتجاع است؛ اگر به جای تکیهی به مردم به خارجیها تکیه کردیم، امیدمان را به بیگانهها بستیم، این حرکت در سمت ارتجاع است؛ این نباید اتّفاق بیفتد. نخبگان جامعه باید حواسشان باشد، مدیران جامعه باید حواسشان باشد. مدیران کشور باید بشدّت مراقبت کنند، مردم هم نگاه کنند، با حسّاسیّت دنبال کنند رفتار ماها را، رفتار مدیران را؛ با حسّاسیّت. ارتجاع چیز خطرناکی است. ارتجاع وقتی اتّفاق میافتد، معنایش این است که همان آدمهای انقلابیِ سابق سرِ کارند امّا خط را عوض کردهاند، راه را عوض کردهاند؛ کأنّه انقلاب شده بود برای اینکه آنها بروند و ما بیاییم سرِ کار! برای این [کار] که انقلاب نشد؛ انقلاب یعنی دگرگونی، انقلاب یعنی تغییر مسیر، انقلاب یعنی یک هدفهای والائی را در نظر گرفتن و به سوی آنها حرکت کردن؛ اگر این هدفها رافراموش کردیم، دیگر انقلاب نیست.
آنچه در صدر اسلام بعد از رحلت پیامبر ص گذشت ارتجاع بود زیرا با کنار زدن ولایت حقه امیر مومنان ع رفتار جاهلیت ؛اشرافیگری ؛ بی مبالاتی به بیت المال ؛ امتیاز طلبی صحابی و مجریان و انحراف از خط پیامبرص تا حکومت علی علیه السلام ادامه داشت .
اشرافیگری ضد انقلاب است
قرآن تهاجم تمام عياري را بر عليه اسراف كاران و اشراف ريخت و پاشگر اعلان مي نمايد. تهاجمي كه همانند آن بر بشريت نه در كتاب هاي ديني و نه در هيچ كتاب ديگري به خود نديده است. و اشرافي گري در واقع به معني غرق شدن در لذت ها و وسايل رفاهي بيش از حد و معمول زندگي است.
اسراف و اشرافي گري از نظر قرآن يكي از ويژگي هاي جهنمياني است كه استحقاق خشم و عذاب خداوند را پيدا نموده اند، خداوندمتعال مي فرمايد:
( وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ * فِي سَمُومٍ وَحَمِيمٍ * وَظِلٍّ مِّن يَحْمُومٍ * لَّا بَارِدٍ وَلَا كَرِيمٍ * إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَلِكَ مُتْرَفِينَ * وَكَانُوا يُصِرُّونَ عَلَى الْحِنثِ الْعَظِيمِ ) ( واقعه: 41-46)
” سمت چپيها ! چه سمت چپيهائي ؟ ! ( بدا به حالشان ! )، آنان در ميان شعلههاي آتش و آب جوشان بسر خواهند برد !، و در سايه دودهاي بسيار سياه و گرم قرار خواهند گرفت، نه خنك است و نه مفيد فايدهاي، چرا كه آنان پيش از اين ( در دنيا ، مست و مغرور نعمت و ) خوشگذران بودهاند، و پيوسته بر انجام گناهان بزرگ ، پافشاري داشتهاند. )
همچنين از نظر قرآن، اشراف مغرور و گناه كار در طول تاريخ با رسالت و دعوت پيامبران و اصلاح گرايان در جنگ و ستيز بوده اند، و بر پيروي از فرهنگ و گمراهي خود اصرار مي ورزيده اند.
در عصر ” ابوالانبياء ” حضرت نوح عليه السلام اين متكبران و اشراف بودند كه او و پيروانش را آدم هاي گدا و بي سر و پا مي دانستند و با رسالت او به رويارويي مي پرداخنتند، و وقاحت و رذالتشان را به جايي رسانيدند كه خواستار_ به گفته آن ها_ بيرون راندن اراذل و اوباش مي شدند، تا زمينه پيروي آن ها از پيامبر فراهم شود.
اشرافي گري و غرق شدن در ناز و نعمت و غفلت از كار و مسئوليت زمينه ساز فساد اجتماعي و در نتيجه سبب از هم پاشيدگي نظام اجتماعي مي گردد. به همين خاطر خداوند متعال آن را همسان ستم و جرم قرار داده و مي فرمايد :
(وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ) ( هود : 116)
به همين خاطر اسلام براي جلوگيري از اشرافي گري و دنياپرستي از برخي از اشياء مشخص كه نشانه اشرافي گري و فخر فروشي است، نهي نموده است، كه برخي از آن ها عبارتند از :
1.ظروف و وسايل پخت و پز و اسباب سر سفره اي كه از طلا يا نقره ساخته شده باشند، امام مسلم و بخاري از ام سلمه و او هم از رسول خدا (ص ) روايت مي نمايد : ” كسي كه در ظرف نقره آب مي نوشد و غذا مي خورد، در واقع آتش جهنم را در درون خود فرو مي برد”.
همچنين نگهداري ظروف طلا و نقره براي زينت هم حرام و نامشروع است، هرچند مورد استفاده قرار نگيرند.
2. استفاده از فرش هاي زربفت و ابريشم خالص نيز حرام و نامشروع است. از حذيفه ( رض) روايت شده كه :” رسول خدا ما را از خوردن و آشاميدن در ظروف ساخته شده از طلا و نقره و پوشيدن لباس از پارچه ابريشم و زربافت، و نشستن بر روي آن ها نهي فرموده است”
3. استفاده از زينت آلات ساخته شده از طلا براي مردها نيز حرام و نا مشروع است؛ زيرا رسول خدا ( ص) فرموده است : ” اين دو ( طلا و ابريشم) بر مردان امّت اسلامي حرام گرديده است”. و فرموده است : لباس ابريشم بر تن نكنيد! زيرا هركس در دنيا از آن استفاده نمايد، در آخرت از آن محروم مي شود”.
رهبر معظم انقلاب در جای دیگر فرمودند :
جلوی اشرافیگری باید گرفته بشود؛ اشرافیگری بلای کشور است. وقتی اشرافیگری در قلّههای جامعه بهوجود آمد، سرریز خواهد شد به بدنه؛ [آنوقت] شما میبینید فلان خانوادهای که وضع معیشتی خوبی هم ندارد، وقتی میخواهد پسرش را داماد کند یا دخترش را عروس کند یا فرض کنید مهمانی بگیرد، مجبور است به سبک اشرافی حرکت بکند. وقتی اشرافیگری فرهنگ شد، میشود این. جلوی اشرافیگری باید گرفته بشود. رفتار مسئولین، گفتار مسئولین، تعالیمی که میدهند، باید ضدّ این جهت اشرافیگری باشد؛ کمااینکه اسلام اینجوری است.۱۳۹۵/۰۵/۱۱
بی مبالاتی نسبت به بیت المال
رشد فساد اقتصادی و اداری و رانت خواری و رشوه و حق حساب و پورسانت در سیستم اداری کشور نمود بی مبالاتی مسئولین نسبت به بیت المال است ؛
دریافت حقوق های نجومی در برابر کارکم و غیر کیفی نمونه ای دیگر از بی مبالاتی نسبت به بیت المال است ؛
اجرای پروژه های غیر کارشناسی شده ونیمه تمام گذاشتن آنها
خرید کالاهای خارجی باوجود تولید داخلی بخاطر پورسانتهای آن
طولانی شدن اجرای طرحهای عمرانی وبالا رفتن قیمت تما م شده آنها
صرف بودجه های عظیم برای تشریفات و پذیرائی در جلسات و تغییر دکور اتاقهای مدیران
نبستن گلوگاههای سوء استفاده مالی در سیستم های اداری
عدم نظارت بر وام دهی های کلان بانکها از سرمایه مردم و بیت المال
همگی نمونه هائی از بی مبالاتی به بیت المال است که آفت انقلاب اسلامی است
امتیاز طلبی مسئولین
اینکه مسئولین به حسب مسئولیت خود امتیازات خاصی را برای خود و خانواده و اطرافیان مطالبه کرده یا آنها قائل شوند و این امر موجب برتری اجتماعی طبقه مسئولین نسبت به دیگر آحاد مردم شود نیز آفت انقلاب است .
تعبیرات ژن خوب و معضل آقازاده ها و فساد بعضی از آنها و تحصیلات هزاران نفر آنها در دانشگاههای خارج از طریق رابطه و غیره نمونه هائی از این امتیاز طلبی هاست .
بی توجهی به اقشار ضعیف
از ابتدای انقلاب اسلامی که امام ره انقلاب را از آن پابرهنگان نامید و تاکید کرد تنها آنهائی تا آخر با انقلاب هستند که طعم فقر و محرومیت را چشیده باشند و یک موی کوخ نشینان را با کاخ نشینان عوض نکرد و دومین نهادی را که پس از پیروزی انقلاب تاسیس نمود کمیته امداد امام خمینی برای رفع فقر ورسیدگی به نیازمندان بود .جهت گیری انقلاب بسوی محرومین و نیازمندان تثبیت شد ؛ بنابر این بی توجهی به فقرا و محرومین در هر دستگاه اجرائی و برنامه ریزی و قانون گذاری حرکتی بر ضد آنقلاب و آرمانهای آنست و مسئولین نباید رضایت سرمایه داران و متمولین را بر محرومین ترجیح دهند .چرا که پشتوانه عظیم انقلاب را که محرومان هستند ؛ دلسرد و سست میکند .
تکیه به بیگانگان
اعتماد بایستی به مردم باشد؛ اقتصاد درونزا و برونگرا. جوشش حرکت اقتصادی از درون کشور است؛ استعدادهای مردم، امکانهای مردم، سرمایههای مردم. تدبیری اندیشه بشود که این سرمایهها، این استعدادها، این ظرفیّتها به کار و تولید در داخل و ثروتسازی و ایجاد ثروت در داخل بینجامد؛ این تدبیر میخواهد. نگاهمان به خارج نباشد. البتّه اگر بخواهیم اقتصاد داخلی رونق پیدا کند باید صادراتِ خوب داشته باشیم، وارداتِ بهمورد داشته باشیم، ارتباطات اقتصادی داشته باشیم؛ در این تردیدی نیست. سرمایهگذاری خارجیها در داخل باشد؛ بنده مخالف نیستم با اینکه خارجیها بیایند سرمایهگذاری کنند، منتها تدبیر کار و سررشتهی کار باید دست مدیران داخلی باشد، اینها بایستی تصمیم بگیرند، اینها باید اراده کنند؛ کار سپرده نشود دست بیگانهها. اگر کار دست بیگانهها سپرده شد، سررشتهی کار از دست مدیران کشور خارج خواهد شد. حوادث عبرتانگیزی در این زمینه اتّفاق افتاده است.
در همین تهران، رئیس یکی از کشورهای معروف منطقه -که دیگر نمیخواهم اسم بیاورم؛ یکی از کشورهای بالنّسبه پیشرفتهی آسیا که واقعاً پیشرفتهای اقتصادی خیلی خوبی داشت و رشد بالای اقتصادی داشت- حدود دوازده سال، سیزده سال قبل از این، اینجا آمد و با بنده ملاقات کرد؛ آنوقتی بود که آن زلزلهی اقتصادی بزرگ در کشورهای شرق آسیا به وجود آمده بود؛ این [فرد] رئیس یکی از همان کشورها بود. آمد پهلوی من؛ وارد اتاق که شد، جزو اوّلین کلماتش این بود که گفت «ما در یک شب گدا شدیم». اقتصاد وقتی وابستهی به سرمایه و ارادهی یک سرمایهدار یهودی و غربی و آمریکایی است، اینجوری میشود. یک کشورِ سرِپای با نشاطِ اقتصادی و دارای رشد اقتصادی بالا، رئیسش به من میگوید که ما در یک شب گدا شدیم! اتّکاء به خارج این است. ما خودمان اتّکاء به خارجیها را در قضیّهی برجام مشاهده کردیم؛ در قضیّهی مذاکرات هستهای اعتماد کردیم به اینها و از اعتمادمان سودی نبردیم. 29/11/96
انقلاب را تمام شده پنداشتن
بعضی خیال میکنند انقلاب فقط سال ۵۷ بود و تمام شد؛ این خطا است. انقلاب در سال ۵۷ شروع شد، نه اینکه تمام شد؛ آغاز تغییر، آغاز حرکت اصلاحی در جامعه در سال ۵۷ اتّفاق افتاد، در بیستودوّم بهمن اتّفاق افتاد و آنجا شروع شد؛ بتدریج این حرکت باید عمیقتر، وسیعتر، گستردهتر، خردمندانهتر ادامه پیدا کند، نه اینکه متوقّف بشود. اینجور نباشد که اگر گفتیم فلانی انقلابی است، از او برداشت منفی بشود؛ یا [اگر گفتیم] فلانی انقلابی است یعنی آدم غیر متفکّری است، مثلاً آدم سر به هوایی است؛ نخیر، اینجوری نیست. بله، نظام ادارهی کشور محترم است، قانون اساسی محترم است، باید همهی اصول قانون اساسی رعایت بشود؛ انقلاب در این قالب ریخته شده است، [لذا] این قالب بایستی محترم نگه داشته شود؛ این لازم است. 29/11/96
انقلاب اسلامی بوسیله نیروهای انقلابی تا تحقق کامل اهداف و آرمانهای انقلاب تداوم دارد بنابر این روحیه انقلابی و تفکر انقلابی و عمل انقلابی نباید حذف یا کمرنگ شود در غیر اینصورت انقلاب در نیمه راه ناتمام خواهد ماند .
کسانیکه با نیروهای انقلابی مخالفت میکنند و آنهارا از سیستم اجرائی کشور حذف میکنند یا اینکه شعار میدهند انقلابیگری تمام شده ؛ اینها رفتاری ضد انقلاب داشته وآفت انقلاب محسوب میشوند .