شرحی بر حدیث ولایت حمیدرضا ترقی
ضوابط حکومت در اسلام
رهبر معظم انقلاب اسلامی همزمان با عید غدیر در دیداربا مردم به تبیین عیدالله الاکبرودلایل اقدام پیامبر در این روز بزرگ پرداختند. که راهبردهای مهمی را برای حکومت دینی و اسلامی امروز ما در بر دارد.
الف) نوع حکومت
امام خمینی ره فرمود: من امیدوارم که حکومت اسلامی در ایران تشکیل بشود , و مزایایی که در حکومت اسلام هست بر بشرروشن بشود تا بشریت بفهمد که دین اسلام چه دینی است ؛ و روابط حکومت و ملتها چه روابطی است ودر طرز اجرای عدالت چه نحوی است و شخص اول مملکت با رعیت چه جور فرقی دارد در زندگی.صحیفه امام ج 4 ص417 .
تکمیل کننده دین اسلام
آنچه در غدیر به اسلام اضافه شد و بنا به تعبیر قرآن کریم موجب مآیوس شدن دشمنان شد و در تعبیری دیگر در قرآن موجب کامل شدن دین شد . موضوع فرعی و کم اهمیتی نبوده بلاکه آنقدر مهم بوده که بدون آن دین ناقص و رسالت پیامبر
ناتمام بوده است .
مقام معظم رهبری فرمودند : آن قضیه چیست ؟ قضیه رهبری جامعه اسلامی ؛ قضیه نظام حکومت وامامت در جامعه اسلامی .بوده است , ماجرای غدیر ماجرای تعیین ضابطه است , تعیین قاعده است , یک قاعده ای در اسلام درست شد.30/6/95 .
پس پی ریزی نظام سیاسی و رهبری و حکومت در اسلام توسط پیامبر ص و به اذن پروردگار در غدیر صورت گرفته است .
رابطه حکومت و امامت در جامعه اسلامی در غدیر مشخص شده است .
تعیین نوع حکومت در اسلام
مقام معظم رهبری میفرمایند؛ پیغمبر اکرم در ماههای آخر عمر, این قاعده را در اسلام وضع کرد؛ آن قاعده چیست ؟
قاعده امامت ؛ قاعده ولایت .
جوامع بشری در طول تاریخ حکومتها ی مختلفی را تجربه کرده اند , مثل حکومت سلطنتی , پادشاهی , استبدادی و...
ولی اسلام این نوع حکومتها را قبول ندارد , و در غدیر پیامبر مشخص کرد که حکومت (امامت و ولایت ) راقبول دارد.
معلوم شد که در جامعه اسلامی , حکومت سلطنتی معنی ندارد, حکومت شخصی معنا ندارد, حکومت زر و زور معنا ندارد, حکومت اشرافی معنا ندارد, حکومت تکبر برمردم معنا ندارد, حکومت امتیاز خواهی و زیاده خواهی و برای خود جمع کردن و افزودن معنا ندارد.حکومت شهوترانی معنا ندارد . 30/6/95
بنابر این هرحکومتی در جوامع اسلامی با این اشکال فوق و به غیر از حکومت امامت و ولایت تشکیل شده باشد
حکومت اسلامی و مورد نظر پیامبر اکرم ص وقرآن کریم نیست چون خارج از قاعده و ضابطه ایست که پیامبر در غدیر گذاشته اند .لذا حکومتهای بنی امیه و بنی عباس و حکومتهای سلطنتی موجود در بسیاری از کشور های اسلامی و حکومت جعلی داعش همگی خارج از ضابطه تعیین شده توسط پیامبر ص بوده و مشروعیت الهی و نبوی ندارند.
ضابطه حکومت در جوامع اسلامی با روی کار آمدن حکومت های دیگر از بین نمی رود .این ضابطه چیست ؟
ضوابط حکومت امامت
مسیر دین آن وقتی تغییر پیدا میکند که آن نقطه اصلی , آن هسته اصلی تغییر پیدا کند . یعنی هسته قدرت , هسته مدیریت ؛ هسته ریاست ؛ اکر تغییر پیدا کرد همه چیز تغییر میکند .
لذا اولین ضابطه اینست که چه کسی باید امامت و پیشوائی جامعه اسلامی را بدست داشته باشد ؟
وقتی پیامبر اکرم ص امیرالمومنین ع را به امامت منصوب میکنند و در غدیر او را به مردم معرفی میکنند یعنی میگویند کسی میتواند امامت جامعه اسلامی را بدست داشته باشد که مثل علی ع باشد .
بنابر این رهبری در حکومت امامت و ولایت ؛ اولاباید با واسطه مورد تایید خداوند وولی مطلق باشد وثانیا باید دارای ویژگیهایی باشد که در وجود مقدس علی ع تجلی و تبلور داشته است .
مقام معظم رهبری میفرمایند: اگر امروز کسانی در دنیای اسلام , انهایی که با معارف اسلامی آشنا هستند به قرآن مراجعه کنند و به ضوابطی که در قرآن برای بندگی حق و زندگی و جهت گیری ملتها در قرآن آمده نگاه کنند , امکان ندارد به نتیجه ای جز علی بن ابیطالب ع و دنباله او از اهل بیت برسند. که چنین افرادی میتوانند بر جوامع اسلامی حکومت کنند .
خصوصیات حکومتی امیرالمومنین
مقام معظم رهبری خصوصیت امیرمومنان ع را در سه دسته 1-صفات معنوی و الهی 2- صفات برجسته انسانی 3-خصوصیات حکومتی آن حضرت تقسیم میکنند که خصوصیات حکومتی ایشان مورد تاکید این مقال است :
1-عدالت دراقتصاد واجتماعیات و ....
2-انصاف درقضاوت و..
3-برابری همه آحادمردم حتی دارای مذاهب دیگر
4-اجتناب از زخارف دنیا برای خود واطرافیان
5- تدبیر اندیشیدن برای جامعه اسلامی ( دوست و دشمن را جدا کردن و با دشمن به تناسب دشمنی اش برخوردکردن)
6- سرعت عمل به مجرد تشخیص موضوع
7-تبین گر حقایق برای مردم
8- هدایتگر جامعه بسوی تقوا
9- بی باکی در عمل به حق و عدل
این صفات و ویژگیها مربوط به رهبری جامعه اسلامی است که عملکرد امام خمینی ره و امام خامنه ای جلوه ای ازآنهاست.
راهبردهای حکومتی غدیربرای امروز ما چیست؟
1-خبرگان رهبری باید ازاین ویژگیها دررهبری امت پاسداری کنند.
2- کسانی که منصوب از جانب امام جامعه برای امور قضائی و اجرائی و..هستند باید خودرا به صفات ولایت نزدیک و موجب زینت او باشند .
3-کسانی که با حکم تنفیذ ولایت و امامت جامعه اسلامی اجازه انجام امور اجرائی جامعه اسلامی را بدست میآورندباید
مانند مالک اشتر وظائفی را که امامت جامعه برای آنها تعیین کرده است با نهایت دقت وتدبیر انجام دهند.
4- تخطی و عدول از دستورات امامت و ولایت در جامعه اسلامی گناه وموجب تاخیر در جامعه سازی اسلامی و اجرایبه موقع احکام الهی در جامعه میشود
5-مردم کارگزارانی را برای اجرای حکم تنفیذ امامت انتخاب کنند که تابع امامت جامعه باشند.
6-امت اسلامی که خداوند را بر نعمت ولایت شکر میکنند برای تمسک به ولایت امامت جامعه اسلامی باید خودرا به صفات الهی و انسانی او نزدیک کنند :از اسراف و زیاده روی , پشم و هم چشمی بپرهیزند, از بیت المال زیاده خواهی نکنند ,در مصرف میانه روی داشته باشند, از ایثار و معرفت و خداشناسی و تقوای او درس بگیرند.
با رعایت این راهبرها جامعه نمونه اسلامی و تمدن نوین اسلامی انشاء الله شکل خواهد گرفت .
دوجریان مقابل پیام غدیر
در مقابل جریان غدیر که فوقا بدان اشاره رفت دو جریان هستند که سعی در انحراف مسیر غدیر را بعد ازپیامبر داشته اند:
1- مروجان اسلام سلفی , که سعی دارند غدیر را یک جریان صرفا شیعی قلمدادکنند تا انحرافی که در طول تاریخ توسط حاکمان غیر منطبق با ضوابط غدیر صورت گرفته را توجیه کنند, در حالی که غدیریک مسئله اسلامی است وضابطه ای است که پیامبر تعیین کرده و برای تمام مسلمانان لازم الاجراست
2- طرفداران اسلام سکولار؛ این جریان با تفاسیر فردگرایانه و مناسک گونه , تلاش کرده اند با به حاشیه بردن و نادیده گرفتن ماجرای غدیر , دین را از دخالت در حوزه عمومی و حکومتی کنار بگذارند . در حالی که ماجرای غدیر پاسخ ی روشن به ادعای اشتباه این جریان است .امیرمومنان گفت اگر از من اطاعت کنید من شما را به بهشت میرسانم . یعنی هدف علی ع رساندن انسانها به بهشت است . ولی طرفداران سکولاریسم میگویند دولت اسلامی چنین وظیفه ای ندارد ! درحالی که مقام معظم رهبری در این رابطه میفرمایند:
کسانی که در گوشه و کنار وقتی صحبت از هدایت و راهنمائی و بیان حقایق دینی و مانند اینها میشود . میگویند آقا, مگر ما موظفیم مردم را به بهشت برسانیم؟ خب بله ؛ بله همین است . فرق حاکم اسلامی با حکام دیگر درهمین است . اینجا بحث زور و فشار و تحمیل نیست , بحث کمک کردن است , فطرت انسانها متمایل به سعادت است , ماباید راه را برای آنها بازکنیم ؛ ماباید بعنوان دولت اسلامی کاررا برای مردم تسهیل کنیم تابتوانندخودشان رابه بهشت برسانند. این وظیفه ماست 23/2/93 .
غدیر عنصر وحدت ساز در جوامع اسلامی است و نباید با تبعیت از تشیع انگلیسی و تسنن آمریکائی به عنصر تفرقه تبدیل شود . والسلام |