مناظره پیرامون «نظارت استصوابی در جمهوری اسلامی ایران» در مشهد برگزار شد؛
ترقی: مگر دوم خرداد از همین نظارت استصوابی بیرون نیامد؟/ اعلمی: عملیات خیابانی سال ۸۸ را تایید نمیکنم
عضو حزب موتلفه اسلامی در این مناظره گفت: مگر دوم خرداد و رئیس دولت اصلاحات از همین نظارت استصوابی بیرون نیامد؟ مگر نمایندگان مجلس ششم از همین فیلتر نظارت استصوابی عبور نکردند؟ پس چنانچه بگوییم نظارت استصوابی برای روی کار آمدن یک جناح خاص تصویب شده، بی انصافی است.
مناظره وکرسی آزاداندیشی با عنوان «نظارت استصوابی شورای نگهبان در جمهوری اسلامی ایران» توسط انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد با حضور اکبر اعلمی، نماینده سابق مجلس و ترقی، عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
اکبر اعلمی ضمن گرامی داشت روز دانشجو، گفت: در بالاترین ارج گذاری که نسبت به انسان شکل گرفته اومانیسم را مطرح کرده اند، در حالی که قرآن از انسان با عنوان خلیفه الله یاد میکند. اوج لیبرالیسم، اومانیسم است؛ اما اوج اسلام این است که از انسان به عنوان خلیفه خدا در زمین یاد میشود.
نماینده سابق مجلس تصریح کرد: خداوند به انسان چنان آگاهی داده که حتی انسان میتواند علیه خداوند عصیان کند؛ به طوری که هنگامی که به انسان گفت چنانچه به میوه ممنوعه دست نبری وارد بهشت خواهی شد و چنانچه فرمان نبری به زمین کشیده خواهی شد، انسان خلاف امر خدا رفتار کرد و میوه ممنوعه را چید.
؛ به همین دلیل یکی از دستاوردهای انقلاب ما استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می باشد که تقدم و تاخر این شعار نیز خود حامل پیام است.
وی تاکید کرد: هم چنین در قانون اساسی از آزادی به عنوان یکی از پایه های انسانی یاد شده است.
پرداختن به نظارت استصوابی زمانی پررنگ می شود که گرایشات سیاسی تغییر مییابند
حمیدرضا ترقی، عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: اعتقاد من بر این است که بعد از سال 74 که موضوع نظارت استصوابی به قانون تبدیل شد نباید 20 سال بر روی این موضوع درجا بزنیم و هر روز به بهانه ای آن را مورد بحث و بررسی قرار دهیم. مطمئنا در نظام مسائل و مشکلاتی وجود دارد که پرداختن به آنها در اولویت است.
وی ادامه داد: متاسفانه پرداختن به این موضوع هنگامی رخ می دهد که تغییراتی در گرایشات سیاسی مردم به وجود می آید و گرایشات مردم نسبت به یک جریان سیاسی کم رنگ میشود؛ به همین دلیل برخی سیاسیون درصددند با به بحث گذاشتن نظارت استصوابی جوسازی کرده و دلیل عدم مقبولیت خودرا به گردن نظارت استصوابی بیاندازند .
عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: ما از مراحلی که آقای اعلمی در رابطه با آزادی گفتندگذشتهایم، در حال حاضر انقلاب کرده ایم و همه این مسائل یعنی استقلال و آزادی بدست آمده است؛ ما امروز نظامی را جایگزین رژیم سابق کردیم، قانون اساسی را به رای مردم گذاشتیم و براساس آن است که میخواهیم کشور را اداره کنیم.
ترقی ضمن بیان اینکه چنانچه در قانون اساسی کم و کاستهایی وجود دارد میتوان، از مسیرقانونی نسبت به آن اقدام کرد، خاطرنشان کرد: این قانون را بشر می نویسد؛ بنابراین قانون الهی نیست و قابلیت ارتقاء و کمال دارد؛ اما باید بدانیم زمانی که میثاق را نوشتیم این مسئله ایجاب میکند که به آن میثاق پای بند باشیم و کشور را براساس آن جلو ببریم.
وی ادامه داد: نظارت شورای نگهبان بر انتخابات در قانون اساسی آمده واستصوابی بودن آن هم چون تفسیر این قانون نیز براساس قانون اساسی برعهده شورای نگهبان میباشد در مجلس تصویب شده . علت این مسئله نیز این است که قوه مجریه نتواند در انتخابات تاثیر سیاسی بگذارد و سرنوشت انتخابات را تغییر دهد؛ بنابراین این قانون مغایر آزادی انسان به تعبیر آقای اعلمی نیست.
عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی تصریح کرد: در قانون اساسی تاکید شده که حاکمیت در کشور اسلامی حاکمیت خداوند است و عامل اصلی حاکمیت الهی در کشور نظارت شورای نگهبان می باشد که این شورا نظارت میکند تا قانونی خلاف شرع به تصویب نرسد و یا مجریان انسانهایی بدون پای بندی به مسائل اسلامی و قانونی نباشند.
اصول 6، 9 و 56، اصول مطلقه قانون اساسی هستند
در ادامه اعلمی خاطر نشان کرد: قانون اساسی حق حاکمیتی را از آن خدا دانسته؛ اما به موجب اصل 56 خداوند انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته و هیچ کس نمیتواند این حق الهی را از انسان سلب کند و یا در خدمت منافع فرد و یا گروهی خاص قرار دهد.
این نماینده سابق مجلس افزود: بنابراین حق حاکمیت را نه شورای نگهبان و نه هیچ فرد دیگری نمیتواند از فردی گرفته و به فرد یا گروهی خاص اعطا کند.
وی تاکید کرد: تمام امور کشور باید به اتکای آرای عمومی گذاشته شود و آن نیز از راه انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و یا از طریق همه پرسی صورت میگیرد.
اعلمی اصل ۶،۹ و۵۶ قانون اساسی را سه اصل مترقی قانون اساسی دانست و گفت: البته همه این ها در کتاب آمده و هیچ کدام اجرا نمیشوند؛این نماینده سابق مجلس بیان کرد: به موجب قانون اساسی حق حاکمیت از آن مردم است و هیچ کس حق جیره بندی آن را ندارد؛ این حق باید بین تمامی ملت ایران با هر گرایش و اعتقادی که دارند یکسان توزیع شود.
نظارت استصوابی حق مالکیت را مخدوش کرده است
اعلمی گفت: تا زمانی که امام(ره) در قیدحیات بودند، سخنی از نظارت استصوابی نبود و هنگامی که نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان اعمال شد جناح راست توانست برخلاف گذشته وارد ارکان حکومتی شود.
وی مجلس اول را بهترین و مقتدرترین مجلس خواند و تصریح کرد: مجلس دوم و سوم نیز همین گونه بود و بیشترین نمایندگان آن را اصلاح طلبان تشکیل میدادند، از زمانی که هیات های نظارت تنگ نظرانه رفتار کردند و در سال 74 که مجلس چهارم که نتیجه نظارت استصوابی بود، نظارت استصوابی را در قانون مطرح کرد تا کنون قوانین در هر دوره به دلیل اینکه طرف مقابل وارد مجلس نشود دچار تغییر شد و در جهت تهدید و محدود کردن حقوق مردم بوده است.
نظارت استصوابی براساس قانون و رهنمودهای امام (ره)می باشد
در ادامه ترقی گفت: مگر دوم خرداد و رئیس دولت اصلاحات از همین نظارت استصوابی بیرون نیامد؟ مگر نمایندگان مجلس ششم از همین فیلتر نظارت استصوابی عبور نکردند؟ پس چنانچه بگوییم نظارت استصوابی برای روی کار آمدن یک جناح خاص تصویب شده بی انصافی است.
وی ادامه داد: اعلمی عنوان میکند نظارت استصوابی در زمان امام(ره) نبود؛ این در حالی است که امام (ره)در تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال ۶۳ در حمایت از شورای نگهبان نامه نوشته و فرمودهاند افرادی که اقدامات شورای نگهبان را قبول ندارند ممکن است دست به تضعیف و جوسازی بزنند کار خطر ناکی میکنند، من هشدار میدهم به آنانی که در جهت تضعیف شورای نگهبان حرکت میکنند. مطمئنا همیشه انحرافات به تدریج وارد یک نظام می شوند و بعد آن را کنار میگذارند.
ترقی با اشاره به اینکه امام(ره) در وصیت نامه خود به ملت تاکید میکنند در انتخاب وکلای خود دقت کنید، گفت: ما باید حرکت نظام را به سمت آرمانهای مقدس تسریع کنیم؛ اما چنانچه فردی آمد و از آزادی سوءاستفاده کرد این فرد است که به آزادی لطمه میزند. در هیچ کشوری فردی را که به قانون اساسی احترام نمیگذارد وارد دستگاه های اجرایی نمیکنند، در تمامی کشورهای دنیا و حتی کشورهایی مانند فرانسه و آمریکا دستگاه های نظارتی جهت حفظ نظام وجود دارند و بر مسئله انتخاباتشان نظارت میکنند ما که نمی توانیم به بهانه آزادی، نظام را تغییر دهیم و قانون را نادیده بگیریم.
وی ادامه داد: چنانچه رئیس جمهور که مجری عمده مفاد قانون اساسی است به قانون عمل نمیکند یک علت این مسئله به وی بازمی گردد و علت دیگر به مردم که فردی را برگزیدند که قانون گرا نیست.
ترقی خاطرنشان کرد: این مسئله صحیح است که برخی مفاد قانون اساسی را اجرا نمیکنند؛ در این مسیر مجلس باید زمینه را برای اجرایی کردن آن فراهم کند، نمیتوان به سه بند قانون اساسی ایمان داشت و آنها را اصل دانست ومابقی بندها را که طریقه اجرایی کردن این سه بند می باشند، را نادیده گرفت.
وی با تاکید براینکه نظارت استصوابی براساس قانون و رهنمودهای امام(ره) می باشد، تصریح کرد: نظارت استصوابی شورای نگهبان هم پایه عقلانی و شرعی دارد و هم پایه حقوقی.
نظارت استصوابی نه مبنای قانونی دارد و نه مبنای شرعی
در ادامه اعلمی با تاکید براینکه نظارت استصوابی نه مبنای قانونی دارد و نه مبنای شرعی، بیان داشت: در هیچ جای قانون اساسی گفته نشده که نظارت باید استصوابی باشد.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: یا شما به این مردم اعتماد دارید و اجازه میدهید مردم براساس خواست خود دست به انتخاب بزنند که در این میان این مردم هستند که فردی که میگسار است را تشخیص میدهند که متاسفانه این گونه نیست و برخی تصور میکنند تنها 12 نفر در این کشور توانایی تشخیص را دارند مگر ما هیات های اجرایی را در کشور نداریم، چنانچه ساز و کارها به درستی طراحی شود هیاتهای اجرایی که برآیند خواست مردم هستند ،میتوانند به درستی تشخیص دهند.
وی با بیان اینکه ترقی مرا متهم به عدم وفاداری به قانون اساسی و رهبری میکند در حالی که این مسئله درست نیست، خاطر نشان کرد: من در دوره رژیم ستمشاهی اسلحه به دست گرفته و در مقابل آنان مبارزه کردم، ای کاش دست من میشکست و در آن دوره این کار را نمیکردم؛ در آن دوره به نام دین حکومت نمیشد.
این فعال اصلاح طلب تاکید کرد: چنانچه شما میخواهید کشور را اداره کنید باید نظارت استصوابی را بردارید، مشکل اساسی کشور ما ناشی از این نوع نظارت است. روسای جمهور از فیلتر شورای نگهبان عبور کردند مگر روحانی مطلوب نظر ماست؟ هنگامی که دو گلابی را انتخاب میکنند و به مردم میگویند به این دو رای دهید مردم مجبورند که بین این دو گلابی و یا بین موز و گلابی یکی را برگزینند.
التزام به قانون اساسی یعنی دفاع و پذیرفتن آن
در ادامه ترقی تصریح کرد: هنگامی که شما قانون اساسی را قبول ندارید مشخص است که شورای نگهبان عنوان میکند اعلمی التزام عملی به قانون اساسی را ندارد چنانچه قرار باشد هر فردی خودش شرع را تشخیص دهد در کشور همهمه ایجاد خواهد شد، تشخیص شرع و این امور برعهده شورای نگهبان است.
عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان این که التزام به قانون اساسی یعنی دفاع و پذیرفتن آن گفت: چنانچه مردم اطلاع کافی داشته باشند و سابقه نمایندگان را بدانند میتوانیم بگوییم نیازی به بررسی صلاحیتها و نظارت کنند؛ اما این در حالی است که مردم به منابع اطلاعاتی دسترسی ندارند.
وی خطاب به اعلمی تصریح کرد: حکومت ما جمهوری اسلامی است و جمهوری اسلامی یعنی مردم نقش اساسی در انتخابات دارند، شما همه تقصیرها را بر گردن حاکمیت می اندازید مگر حاکمیت مطلق است؟ چنانچه حکومت دست امیرالمومنین(ع) بود حرف شما صحت داشت چنانچه مشاهده میکنید که امروز نوع رفتار مجریان قانون و مسئولین اسلامی نیست به دلیل این است که مجریان طبق قانون اسلامی رفتار نمیکنند.
ترقی با بیان اینکه حوادث 88 به دلیل وجود افرادی مانند شما بود که قانون را قبول نداشتند، تصریح کرد: چه کسانی به قانون عمل نکردند هنگامی که احمدینژاد از قانون تخطی کرد ما در مقابل وی ایستاده و گفتیم به قانون عمل کن آیا شما هم در مقابل بی قانونیهای روحانی ایستاده اید.
عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه امام علی(ع) میفرمایند چنانچه در کشور قانونی حتی اگر بد هم باشد باید عمل شود آن کشور اصلاح خواهد شد، گفت برخی تصور میکنند ما در کشور یا قانون نداریم و یا اینکه عده ای بیشعور قانون را وضع کرده اند.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف از نظارت شورای نگهبان تضمین حرکت نظام به سمت آرمانهای مقدس است، یادآور شد: در کدام کشور چنین نظارتی بر انتخابات وجود ندارد؟ در هیچ کشوری کسی که قانون اساسی و آرمانهای کشور را قبول ندارد صلاحیت وارد شدن به نظام کشور را ندارد. این نظارت برای حفظ نظام در تمام جهان وجود دارد حال اگر ما به بهانه آزادی اجازه دهیم که هر کسی وارد دستگاه کشور شود قطعا چیزی از نظام باقی نخواهد ماند، ما برای این نظام جنگیده و شهید دادهایم و به بهانه آزادی نمیگذاریم هر کسی با هر عقیدهای وارد نظام شود.
ترقی با تاکید بر اینکه رئیسجمهور بعد از رهبری مسئول اجرای قوانین در کشور است، تصریح کرد: حال اگر رئیسجمهور قوانین را اجرا نمیکند، بخشی از آن برعهده وی و بخشی دیگر تقصیر ملت است که او را انتخاب کردند.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر حقی همگانی است، گفت: بر اساس این حق، مردم میتوانند مجلس و رئیسجمهور را نقد کنند. اگر قرار است آزادی باشد همه باید به آن عمل کنند و بعضی از مفاد قانون اساسی در کشور اجرا نشده است که باید اجرا شوند. نباید تنها به دو یا سه بند از قانون اساسی توجه کرد زیرا در سایر بندهای آن است که روش بهره بردن از همان دو سه اصل مترقی مشخص شده است. قانون اساسی باید به طور کامل پذیرفته شود و سایر بندهای قانون را که روندی برای اجرای قوانین مشخص میکند بپذیریم. من معتقدم نظارت استصوابی در کشور بر اساس رهنمودهای امام و بر اساس قانون اساسی است و هم پایه عقلانی و هم پایه شرعی و حقوقی دارد و اگر جایی کم دقتی شود باید از راهش وارد شده و همه به عنوان میثاق به آن عمل کنند.
وی ادامه داد: اگر قانون در کشور به درستی اجرا شود ما چهره اسلام را خواهیم دید. بحث را نباید شخصی کرد چون شورای نگهبان شما را رد صلاحیت کرده شما نسبت به این شورا کینه دارید البته معتقد نیستیم که اعضای شورای نگهبان معصوم هستند؛ اما نمی توانیم گفتههای شما را به کل کشور تعمیم دهیم.
وی یادآور شد: در 18 تیر مشاهده کردید که جریان دانشجویی ما را به کدام سمت میخواستند بکشانند امروز منوچهری ها و افشاری ها کجا هستند؟ همه این افراد در دامن آمریکا به سر میبرند.
ایستادگی بر موضوعاتی مانند نظارت استصوابی شورای نگهبان ایجاد معطلی در مسیر پیشرفت است
این فعال سیاسی با بیان اینکه شورای نگهبان تلاش میکند که عده ای مردم را در تشخیص، فریب ندهند، بیان داشت: برخی از آزادی سواستفاده میکنند که باید جلوی آنان را گرفت چنانچه مردم به مرحله ای برسند که بتوانند صالحین را برگزینند ممکن است نیازی به نظارت استصوابی نداشته باشیم؛ اما تا زمانی که به این مرحله نرسیده ایم باید تابع قانون باشیم.
وی ادامه داد: ما که نمیتوانیم تمام بی کفایتی ها را برگردن شورای نگهبان بیندازیم روزی که رئیس دولت اصلاحات را تایید میکنند بگوییم شورای نگهبان قانونی عمل کرده و روزی که خلاف نظر ما رفتار میکنند آنان را به بی قانونی متهم کنیم.
ترقی تاکید کرد: با زیر سوال بردن حاکمیت مشکلی حل نخواهد شد امسال سال همدلی و همزبانی است باید با همدلی به کمک دولت رفت تا دولت بتواند از مشکلات پیش رو عبور کندچون مسائل مهمتری داریم که ایستادگی بر موضوعاتی هم چون نظارت استصوابی شورای نگهبان جز معطل کردن در مسیر پیشرفت ثمری نخواهد داشت.
اکبر اعلمی در ادامه گفت: بیشتر از من کسی به این قانون التزام ندارد و با توجه به همین قانون میگویم که نظارت استصوابی مغایر با اصل 6 و 56 قانون اساسی است، کجای این مسئله عدم التزام مرا به قانون اساسی نشان می دهد؟
عملیات خیابانی سال 88 را تایید نمیکنم
وی خطاب به ترقی یادآور شد: شما مرا محکوم کردید به عدم التزام به قانون اساسی؛ به چه حقی این اتهام را به من وارد میکنید؟ من به قانون اساسی التزام دارم.
این نماینده سابق مجلس ادامه داد: درست است که مردم نمیتوانند به تنهایی انتخاب کنند به همین علت است که هیئت های نظارت تشکیل می شوند، بگذارید مردم حرف خودشان را بزنند، این گونه به غرب پناهنده نخواهند شد، چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد غرب است که به ایران پناهنده میشود.
250 هزار نفر در مسیر نظارت انتخابات حضور دارند
در ادامه ترقی با بیان اینکه اعلمی از کمال آزادی موجود در جامعه استفاده میکند واین جسارت ایشان برای من قابل احترام است، گفت: این همه حقوقدان در کشور ما در خصوص سوالات شما پاسخ گفتند گویا ذهن شما باز نشده که یک جواب منطقی از آنان را درک کنید. چنانچه قرار باشد تمامی تقصیرات را به گردن حاکمیت بیندازیم و خود را بری از اشکالات بدانیم مشکلات حل نخواهند شد. 12 نفر عضو شورای نگهبان به تنهایی در رابطه با انتخابات نظارت نمیکنند بلکه 250 هزار نفر در مسیر این نظارت حضور دارند.
وی تاکید کرد: به اعتقاد من نظارت امروز شورای نگهبان نظارت استصوابی نیست، نظارت زمانی به طور کامل استصوابی خواهد شد که نمایندگان شورای نگهبان در حین مسئولیت نیز بر انتخاب شوندگان نظارت داشته باشند. شورای نگهبان تنها نباید به امضا ورقه توسط انتخاب شوندگان اکتفا کند زیرا موسوی خویینیها و مزروعی ها نیز روزی امضا دادند به التزام به قانون اساسی؛ اما امروز پناهنده وآلت دست دشمنان شده اند.
ترقی به مسئله قانون گرایی تاکید کرد و گفت: این تحجر است که فردی بر نظری 20 سال بایستد و بگوید تشخیص من این است. یقین بدانید چنانچه همه قانون گرا باشند مشکلات کشور حل خواهد شد.
در ادامه ترقی در پاسخ به پرسش یکی از دانشجویان که عنوان کرد نظارت استصوابی چه بلاهایی بر سر این مملکت آورده، بیان داشت: به اعتقاد من دانشجوی باید از یک منطق برخوردار باشد چنانچه میبیند مشارکت مردم کم شده به دلیل این است که رئیس جمهور سال گذشته اعلام کرد سال آینده از رکود خارج خواهیم شد؛ اما معاون اولش امسال اعلام کرد هنوز در حالت رکود هستیم! لین مشکلات چه ربطی به نظارت استصوابی دارد؟
عضو مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه وظیفه دانشجو ریشه یابی و آسیب شناسی این مسائل است، بیان داشت: کاهش رای مردم ربطی به نظارت استصوابی شورای نگهبان ندارد، کاهش رای مردم به این علت است که یک عده قبل از مذاکره اعلام کردند با برداشتن تحریمها 180 میلیارد دلار آزاد خواهد شد و امروز میگویند این مقدار بیش از شش میلیارد دلار نیست. این دروغهاست که مشارکت مردم را کاهش میدهد.
این فعال اصولگرا با انتقاد از اعلمی که گفت رهبری کارشناس اقتصادی یا حقوقی نیست تا در خصوص این مسائل اظهار نظر کند با اشاره بر اینکه در قانون اساسی تنها مرجع حل اختلافات و فصل الخطاب رهبری ، بیان داشت: چرا سعی میکنید رهبری را در حد یک کارشناس پایین بیاورید؟ بسیاری از کارشناسان سیاسی و اقتصادی هستند که به ایشان غبطه میخورند. کدام مسئول علمی ما در حوزه علم و فناوری به اندازه رهبری اطلاع دارند؟ باید نعمت رهبری خردمند و آگاهمان را قدر بدانیم و آن را تحقیر نکنیم. شما در ادبیاتتان باید تجدید نظر کنید، باید با شهامت سخن گفت ولی نباید به دلیل شهامت بزرگان را تحقیر کنید.
ترقی تاکید کرد: رهبری برای هر نظر کارشناسی که ارائه میدهند با دهها کارشناس مشورت میکنند، ایشان بدون مشورت با افراد متخصص نظر کارشناسی ارائه نمیدهند.
نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هدف از نظارت شورای نگهبان تضمین حرکت نظام به سمت آرمانهای مقدس است، یادآور شد: در کدام کشور چنین نظارتی بر انتخابات وجود ندارد؟ در هیچ کشوری کسی که قانون اساسی و آرمانهای کشور را قبول ندارد صلاحیت وارد شدن به نظام کشور را ندارد. این نظارت برای حفظ نظام در تمام جهان وجود دارد حال اگر ما به بهانه آزادی اجازه دهیم که هر کسی وارد دستگاه کشور شود قطعا چیزی از نظام باقی نخواهد ماند، ما برای این نظام جنگیده و شهید دادهایم و به بهانه آزادی نمیگذاریم هر کسی با هر عقیدهای وارد نظام شود.
ترقی با تاکید بر اینکه رئیسجمهور بعد از رهبری مسئول اجرای قوانین در کشور است، تصریح کرد: حال اگر رئیسجمهور قوانین را اجرا نمیکند، بخشی از آن برعهده وی و بخشی دیگر تقصیر ملت است که او را انتخاب کردند.
وی با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر حقی همگانی است، گفت: بر اساس این حق، مردم میتوانند مجلس و رئیسجمهور را نقد کنند. اگر قرار است آزادی باشد همه باید به آن عمل کنند و بعضی از مفاد قانون اساسی در کشور اجرا نشده است که باید اجرا شوند. نباید تنها به دو یا سه بند از قانون اساسی توجه کرد زیرا در سایر بندهای آن است که روش بهره بردن از همان دو سه اصل مترقی مشخص شده است. قانون اساسی باید به طور کامل پذیرفته شود و سایر بندهای قانون را که روندی برای اجرای قوانین مشخص میکند بپذیریم. من معتقدم نظارت استصوابی در کشور بر اساس رهنمودهای امام و بر اساس قانون اساسی است و هم پایه عقلانی و هم پایه شرعی و حقوقی دارد و اگر جایی کم دقتی شود باید از راهش وارد شده و همه به عنوان میثاق به آن عمل کنند.
اعلمی در پاسخ به بیانات ترقی اظهار کرد: برخلاف شما معتقدم که نظارت استصوابی نه مبنای عقلانی و نه مبنای شرعی و قانونی دارد. شما میگویید امربه معروف و نهی از منکر در کشور اجرا شود اما با کسانی که در این کشور امر به معروف و نهی از منکر میکنند چه برخوردی میشود؟ وقتی یک خبرنگار انتقادی میکند چه بلایی بر سرش میآورند؟ امر به معروف و نهی از منکر جزو فروعات دین ماست و جزو وظایفی است که باید به آن عمل شود اما شما بگویید با آمران به معروف و ناهیان از منکر که جلوهای از منتقدان هستند چه برخوردی صورت میگیرد. آیا در کشور آزادی مطبوعات یا آزادی بیان داریم؟ اگر آزادی بیان وجود دارد، آیا آزادی پس از بیان هم وجود دارد؟
وی گفت: بار دیگر تاکید میکنم اصولی که از قانون اساسی اجرا نمیشود همه مربوط به حقوق ملت است. آیا آزادی احزاب و مطبوعات در کشور اجرا میشود؟ آیا به مجرمان سیاسی در دادگاه دارای صلاحیت رسیدگی میشود؟ آیا با کسانی که به جریان انتخابات انتقاد کردند برخورد درستی صورت گرفت، و یا برخورد با موسوی و کروبی که به حق یا ناحق اعتراض کرده بودند، صورت گرفت صحیح بود؟
این نماینده مجالس ششم و هفتم در پاسخ به این موضوع که مردم صلاحیت انتخاب نماینده یا رئیسجمهور را دارند؟ تصریح کرد: ملت ایران قوم لوط نیستند که هیچ اعتقادی نداشته باشند و قطعا فرد معتقدی را انتخاب خواهند کرد. اگر واقعا به این ملت اعتماد دارید بگذارید مردم تشخیص دهند که فردی صلاحیت انتخاب شدن دارد یا نه. شما فکر میکنید که تنها فقهای شما میتوانند صالح را از ناصالح و شایسته را از ناشایسته تشخیص دهند؟
وی ابراز عقیده کرد: اگر دو مساله عدم اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام و عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی حذف شود شورای نگهبان بر چه پایهای نامزدان را رد صلاحیت خواهد کرد؟ من به عنوان فردی که در جبههها علیه دشمن اسلحه به دست گرفتم که ایکاش نمیگرفتم ردصلاحیت شدم؛ تنها به این جرم که مقابل امام جمعه تبریز ایستادم.
وی عنوان کرد: شورای نگهبان برای رد صلاحیت افراد در جریان موسوم به اصلاحطلب آنان را با دو بند یک و سه اصل 28 که دو مساله یاد شده است، رد میکند. حال آنکه اصولگرایان را با سه بند 2، 4 و 5 که مربوط به مشکلات اخلاقی و اقتصادی است، رد میکند. حال این سوال مطرح است اصولگرایانی که به دین اسلام اعتقاد و التزام عملی دارند، چطور دچار مشکل اخلاقی شدهاند؟
اعلمی با اشاره به اینکه طبق اصل 64 قانون اساسی اقلیتهای دینی از جمله زرتشتیان، آشوریان و ... هر کدام میتوانند در مجلس یک نماینده داشته باشند، عنوان کرد: وقتی 220 هزار اقلیت موجود در کشور که به دین ما، قرآن و پیامبر اعتقادی ندارند میتوانند در مجلس یک نماینده داشته باشند آن وقت چرا به مادرمردههای سبز که حدود 40 میلیون نفر در کشور هستند اجازه ورود به مجلس را نمیدهند؟ اگر میخواهید مملکت را آباد کنید باید نظارت استصوابی بردارید. مشکل اصلی کشور نظارت استصوابی است زیرا روسای جمهور و نمایندگان از فیلتر شورای نگهبان رد میشوند.
وی در ادامه ابراز عقیده کرد: جناب ترقی شما بگویید آیا کشور ما اسلامی است؟ ایران در بین 177 کشور در جهان دارای فساد زیادی است در حالی که ما ادعا داریم شیعه علی(ع) هستیم. امام علی(ع) وقتی کار شخصی میکرد شمع بیتالمال را خاموش میکرد اما در این مملکت شتر با بارش گم میشود و میگویند که کشش ندهید. رفسنجانی و خاتمی که از فیلتر شورای نگهبان رد شدند امروز سران فتنه و احمدی نژاد از سران انحرافی خوانده میشوند، همچنین مجلسی که از فیلتر شورای نگهبان رد شده است خروجی دلخواهی ندارد و قوانینی را تصویب میکند که هر روز باید برای آنها متمم آورد. اکنون بگذارید مردم انتخاب کنند زیرا خروجی شورای نگهبان خروجی مطلوبی نبوده است. 37 سال است که درجا میزنیم حال وقت آن رسیده که این فیلترها را برداریم زیرا ملت به دین اسلام معتقد هستند.
به گزارش ایسنا، ترقی در واکنش به اظهارات اعلمی مبنی بر رد صلاحیت شدنش، عنوان کرد: وقتی شما بندهای قانون اساسی را کنار میگذارید معلوم میشود که به قانون اساسی التزام عملی ندارید. قانون اساسی مشخص کرده است که شورای نگهبان باید شرع قوانین را تشخیص دهد بنابراین اگر شورای نگهبان فردی را رد صلاحیت میکند دلیلش این است که آن فرد به قوانین عمل نمیکند؛ خود شما همه جا اعلام کردهاید که بندهای قانون اساسی را رد میکند.
وی با اشاره به اینکه نباید همه مشکلات جامعه را به گردن حاکمیت انداخت، تاکید کرد: اگر در این کشور، اسلام درست عملی نمیشود به این علت است که مجریان قوانین اسلامی نیستند. حوادثی که در سال 88 اتفاق افتاد به این خاطر است که افرادی مثل شما به قوانین عمل نمیکنند. در جریانات سال 88 رهبر انقلاب به سران فتنه فرمودند که به اعتراضات رسیدگی میکنند اما چرا شما به قوانین عمل نکردید و اردوکشی خیابانی راه انداختید؟
مسئول امور بینالملل حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر این گفته امام علی(ع) که قانون اگر بد هم باشد باز هم کشور را سامان میبخشد، عنوان کرد: مشکل اصلی در کشور ما این است که به قوانین وضع شده عمل نمیکنیم. به دلیل این که تخلفات در کشور رخ داده نباید دنبال بیقانونی بود زیرا در این صورت کشور از تمام داراییاش و پیشرفت عقب میماند.
ترقی با بیان اینکه امام(ره) خطاب به نمایندگان گفت که اگر خدایی ناخواسته عناصر منحرفی با دسیسه وکالت خود را به مردم تحمیل کردند مردم باید وکالت آنان را رد کنند، یادآور شد: امام(ره) و شورای نگهبان نگران این هستند که مبادا عدهای مردم را در انتخابشان فریب دهند و افرادی انتخاب شوند که به دنبال پیشرفت کشور نباشند؛ این سلب آزادی نیست.
وی اضافه کرد: اشکالاتی که در کشور وجود دارد نتیجه دموکراسی و مردمسالاری است و این هزینهای است که برای دموکراسی در کشور میپردازیم. مردم باید به رشد برسند. روزی که مردم به این مرحله برسند که بتوانند افراد دارای صلاحیت را برای اداره کشور انتخاب کنند شاید دیگر نیازی به نظارت استصوابی نباشد. نظارت استصوابی به نفع مردم است و نباید تمام مشکلات کشور را به نظارت استصوابی ربط دهید بیمسئولیتی مسئولان را به گردن این موضوع نیندازید. چطور اگر نظارت استصوابی خاتمی را تائید کرده است درست عمل کرده اما اگر شخص دیگری را رد صلاحیت کرده بیخود کرده است؟ این دیدگاه اشتباه است. نباید با این دیدگاه حاکمیت را زیر سوال برد این دولت منتخب مردم است و باید کمک کرد تا از پس مشکلاتش بر بیاید.
اعلمی نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: تفاوت من با آقای ترقی در این است که هر دو میبینیم خانهای آتش گرفته و من فریاد میزنم و طلب کمک میکنم اما او بر آتش بنزین میریزد
ترقی در پاسخ به این گفته اعلمی مبنی بر آتش گرفتن کشور، یادآور شد: کشور آتش نگرفته، حتی دشمنان هم چنین دیدگاهی نسبت به جمهوری اسلامی ندارند، اگر آتش گرفته است پس چرا مردم گرمای این آتش را احساس نمیکنند؟ جرا سیاه نمائی میکنید باید به دانشجو امید داد نه آنها را مایوس کرد؟ اینها آینده سازان کشورند .
|