• ثبت نام
  •    
  • ورود به سیستم
  •    
  • نقشه سایت
  •    
  • راهنما
Arabic English Persian
  • چاپ
  • ذخيره پيوند
  • ارسال به دوست
  • Rss
  • ارتباط با ما
    آدرس: تهران خیابان شریعتی بالاتر از سه راه طالقانی خیابان جواد کارگر پلاک 14 واحد 3
    • تلفن واحد فروش : 5-77635114-021
    • تلفن واحد فروش : 5-77635114-021
    • فکس : 5-77635114-021
     
    لطفا جهت مراجعه به دفتر سایت ساز، قبلا هماهنگی لازم را به عمل آورید. ساعت مراجعه حضوری: (10 الی 12) و (14 الی 16)
    info@yoursite.com : مدیریت sales@sitesaz.ir : فروش Billing@sitesaz.ir : امور مالی support@sitesaz.ir : پشتیبانی develop@sitesaz.ir : برنامه نویسی graphic@sitesaz.ir : گرافیک design@sitesaz.ir : طراحی سایت
    www.SiteSaz.ir
  • معرفی ماژول ها
    سیستم مدیریت مشتریانماژول فروشگاه سازماژول آرمون سازماژول مالی و آموزشیماژول مطلبماژول پرداخت آنلاینماژول تبلیغات
    ماژول املاکماژول مدرسهماژول فرم سازماژول خبرنامهماژول سوالات متداولماژول نمایش دهنده فضای کاربرانماژول آمار
    www.SiteSaz.ir
  • صفحه اصلي
  • معرفي كتاب
  • آلبوم تصاوير
کاربران ما

نام كاربری: *
رمز عبور: *
هنوز در سایت عضو نشده‌اید؟
ارتباط با ما

براي برقراري ارتباط با ما، لطفا نامه‌هاي خود را از طريق رايانامه:
 
hamidrezataraghi@gmail.com ارسال فرماييد.
ما در اسرع وقت به نامه‌هاي شما پاسخ خواهيم داد.

مناظره حمیدرضا ترقی و احمد ظریفیان از حزب کارگزاران

مناظره حمیدرضا ترقی و احمد ظریفبیان
درخبر گزاری ایسنا


مشهد مقدس
آبان 1403


در مناظره ترقی و ظریفیان مطرح شد
برای عدم استفاده از ظرفیت احزاب و تشکل‌های مدنی گله‌مند هستیم/ مفهوم وفاق ترمیم شکاف‌هاست

ایسنا/خراسان رضوی اگرچه در ایام انتخابات احزاب و فعالین سیاسی متناسب با رسالتی که دارند، به حمایت از نامزدی خاص می‌پردازند، اما پس از انتخابات همه باید با رویکرد حمایت از دولت پای کار بیایند و ضمن نظارت بر دولتمردان و مشورت دادن به آنان در مورد مسائل مختلف کشور، خود را ملزم به حمایت از تصمیمات نهایی دولت و دیگر مسئولین کشور بدانند.
اکنون در کشور دولتی بر سر کار است که نام خود را «دولت وفاق ملی» نهاده و بررسی فعالیت سه ماه او نشان می‌دهد که در عمل نیز سعی کرده وفاق را ایجاد کند و با تمام گروه‌ها و احزاب سیاسی تعامل مثبت داشته باشد. این رویکرد مورد استقبال هر دو جناح سیاسی کشور نیز قرار گرفته و اگرچه گاهی از سمت برخی افراد صحبت‌های خلاف وفاق مطرح می‌شود، اما عمده احزاب و فعالین سیاسی سعی کرده‌اند کمابیش با دولت همراهی کنند.
ایسنا مناظره‌ای با حضور حمیدرضا ترقی، دبیرحزب موتلفه اسلامی  در خراسان رضوی و احمد ظریفیان، دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی استان برگزار کرد تا نظرات این دو فعال سیاسی را که از دو طیف متفاوت محسوب می‌شوند، بشنود. بخش اول این مناظره را در ادامه می‌خوانید.
ترقی با اشاره به وجود همدلی بین احزاب سیاسی کشور، اظهار کرد: احزاب سیاسی بسیار خوب با یکدیگر تعامل و تبادل‌نظر دارند. نیروها متعادل هستند و تعصبات گروهی به طوریکه به سمت برخورد ستیزه‌جویانه و خارج  از اخلاق رود، وجود ندارد و همین سبب شده همیشه فضای آرام سیاسی در مشهد حفظ شود. کما اینکه در مورد انتخاب استاندار نیز ما اصولگرایان و دوستان اصلاح‌طلب توافق داشتیم و اعتقاد داریم اگر نیرویی کارآمد و توانمند باشد، قطعا جناح او مهم نیست و اصل این است که به فکر مردم باشد.
وی با اشاره به حمایت همه گروه‌های سیاسی از دکتر پزشکیان، افزود: خدا را شاکر هستیم که رئیس‌جمهور منتخب مردم در شرایطی مسئولیت سنگین کشور را برعهده گرفته که هم‌صدایی، هم‌افزایی و اشتراک‌نظر بسیار عمیق و خوبی بین مسئولان نظام جمهوری اسلامی در قوای سه‌گانه با رهبری وجود دارد و این هم‌صدایی موجب شده تا بسیاری از توطئه‌های دشمنان خنثی شود. عملکرد دولت دکتر پزشکیان در شرایط کنونی مورد حمایت همه گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا قرار دارد و از آن پشتیبانی می‌کنند.

رئیس خانه احزاب در خراسان رضوی ادامه داد: کارهایی صورت گرفته که به لحاظ مجاهدت، شجاعت و شهامت در عرصه بین‌المللی تقریبا کم‌نظیر است و نشان‌دهنده مصمم بودن دولت برای حل مشکلات مردم و برداشتن موانع در عرصه بین‌المللی است. موفقیت دولت را موفقیت خود می‌دانیم و اعتقاد داریم باید به دولت کمک کنیم تا از پس مشکلات سخت و دشوار بربیاید. افرادی که قصد کارشکنی و سنگ‌اندازی در مسیر دولت را دارند یا سعی می‌کنند به اسم وفاق، به این هماهنگی، همبستگی و همکاری خدشه وارد کنند، در حال اشتباه هستند.
ترقی با اشاره به مشارکت ۵۰ درصد مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری، تصریح کرد: ما از عدم مشارکت ۵۰ درصد مردم در پای صندوق رأی نگران و دغدغه‌مند هستیم و معتقدیم همه باید تلاش کنیم تا این ۵۰ درصد نیز در انتخابات‌های بعدی پای صندوق آمده و حرف خود را بزنند. راه این کار بسترسازی برای افزایش مشارکت مردم نه‌تنها در عرصه سیاسی، بلکه در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی و... است. باید به نظرات و خواسته مردم که در چارچوب نظام جمهوری اسلامی است، توجه شود و با آنان صادقانه برخورد کنیم. خدا را شکر این موارد جزو سیاست‌های دکتر پزشکیان است. اگر مشکلی وجود دارد، باید صادقانه به مردم بگوییم و آنان را برای حل مشکل و عبور از چالش با خود همراه کنیم. در شرایط فعلی منطقه نیز یقین داریم همراهی دولت با نظام، رهبری و خواست و اراده مردم موجب خواهد شد تا سربلند شویم.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه از دولت‌های گذشته برای عدم استفاده از ظرفیت احزاب و تشکل‌های مدنی گله‌مند هستیم، گفت: معتقدیم تا کنون دولت‌ها از این ظرفیت استفاده نکرده‌اند. امیدواریم دکتر پزشکیان بتواند از این ظرفیتی که در کشور وجود دارد و نخبگانی که در این تشکل‌ها پرورش یافته‌ و اهل فن و دارای قدرت درک مسائل مختلف هستند، برای حل مشکلات کشور بیشتر بهره ببرد.

وفاق به معنای ترمیم شکاف‌هاست
ظریفیان نیز در ادامه با اشاره به شرایط چند ماه اخیر کشور، عنوان کرد: بعد از اتفاقی که برای شهید رئیسی افتاد و فضای جامعه در شرایط انتخابات قرار گرفت، رئیس‌جمهوری انتخاب شد که جزو نفرات مورد قبول و تایید نظام، رهبری و یکی از نامزدهای جریان اصلاح‌طلبان بود. دولت در ابتدای کار، شعار خود را «وفاق ملی» ذکر کرد. معنا و نظر ما نسبت به مفهوم وفاق، توافق بر سر یک‌سری از موضوعات و آدم‌ها نبود، بلکه بحث ترمیم شکاف‌هاست.
وی ادامه داد: دغدغه بسیار مهم در جامعه ما عدم شرکت بخش زیادی از مردم در انتخابات است. وفاق، ترمیم شکاف بین حاکمیت و مردم، شکاف قومیتی، جنسیتی و... است. نظر و دیدگاه دولت بر این است که ترمیم‌ها صورت گیرد و ایده‌ها، جایگزین آدم‌ها شوند. ایده اصلی، ترمیم جامعه و کم کردن فاصله است و دولت باید با عملکرد قوی خود، برای افرادی که با صندوق رأی قهر کرده بودند، امیدواری ایجاد کند.
دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی اضافه کرد: جریانات مقابل تصور داشتند که وفاق ملی یعنی دکتر پزشکیان باید از نیروهایی که منتصب به آنان هستند، استفاده کند و اگر چنین نشود، ایده وفاق عملی نشده است. البته که دکتر پزشکیان حتی این امر را عملی کرد و به‌ طور مثال در برخی از وزارتخانه‌ها که حتی وزارت‌های کلیدی محسوب می‌شوند، افرادی از جناح اصولگرا و حتی همان وزرای قبلی را منصوب کرد. ما به دنبال کمک به دولت هستیم و پیاده کردن ایده وفاق با دیدگاه ترمیم شکاف‌ها، توقع ما از دولت است که قطعا در جامعه نتیجه‌بخش خواهد بود.
همه باید نگران مشارکت مردم باشیم
سپس ترقی با اشاره به دیدگاه خود در مورد موضوع وفاق، اظهار کرد: در همه جریانات اختلاف‌نظر نسبت به این نوع مفاهیم وجود دارد و تعریف مشخصی برای این واژه‌ها ارائه نشده است. البته در مواردی رهبری سعی کردند معنا و مفهوم این واژه‌ها را مشخص کنند تا قابل ارزیابی باشد. مشارکت مردم برای همه جریانات کشور که تابع نظر رهبر و معتقد به ساختار سیاسی نظام هستند، اصل جدی است. تکیه به آرای عمومی مردم جزو مشخصه‌های نظام جمهوری اسلامی است و به هر میزان که این مشارکت بالاتر باشد، مقبولیت نظام بیشتر است.
وی با بیان اینکه مقبولیت نظام زمینه حکمرانی مطلوب را فراهم خواهد کرد، افزود: فعالیت بدون چالش نظام در عرصه توسعه اقتصادی و سیاسی جامعه، به دنبال مقبولیت نظام خواهد بود. اگر جریانی نگران مشارکت مردم نباشد، قطعا در خط نظام جمهوری اسلامی عمل نمی‌کند. برخی معتقدند که در شرایط مشارکت پایین، پیروز می‌شوند. این حرف از اساس درست نیست.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی ادامه داد: اگر وفاق پدید آید، خیلی از مسائل در عرصه رقابت‌های سیاسی حل خواهد شد. در شرایط وفاق، تغایرهای موهومی که در بین جوامع و جریانات سیاسی موجود است، کم‌اثر خواهد شد. مثلا بنده با فلان شخصی مشکل دارم اما وقتی با یکدیگر صحبت کنیم، متوجه خواهیم شد که بیشتر مشکل سوءبرداشتی است که با گفت‌وگو ساده حل می‌شود. اما وقتی گفت‌وگو نکنیم این به کینه و دشمنی تبدیل خواهد شد. به این موضوعات تغایرهای موهوم گفته می‌شود که متاسفانه در جریانات سیاسی بسیار زیاد است. وقتی از بیرون به تغایرهای موهوم نگاه می‌کنیم، بی‌ارزش دیده می‌شوند و می‌فهمیم باید با نگاه وفاق، به دنبال مسائل اصلی کشور برویم.

ظریفیان با بیان اینکه در سطح مسائل کلان وفاق وجود دارد، عنوان کرد: یکی از صحنه‌هایی که این روزها می‌توان وفاق را در آن دید، امنیت و سیاست خارجی است. وزیر امور خارجه در سلسله سفرهای خود به کشورهای حاشیه خلیج فارس و دیگر کشورهای خاورمیانه، تاکید کرد باید با روش‌های دیپلماتیک یا نظامی جلوی اسرائیل گرفته شود تا منطقه به آرامش برسد. این رویکرد دولت در مسائل منطقه‌ای و سفرهای فشرده وزیر خارجه به کشورهای منطقه برای همراه‌سازی کشورها با ایران، مورد وفاق تمام گروه‌ها و جناح‌های دلسوز کشور قرار دارد.
وجود رویکرد امنیتی نسبت به احزاب یک آفت است
وی در ادامه با اشاره به کاهش فعالیت احزاب در ایران، بیان کرد: این امر ناشی از چند علت است. کنش سیاسی در جامعه ایران مبتنی بر تحزب نیست که این یک دلیل ابتدایی ماجراست. در هیچ کدام از رویدادهای پس از انقلاب و حتی انتخابات، احزاب چه اصلاح‌طلب و چه اصولگرا نقش خاصی نداشتند. آیا دوم خرداد و پیروزی آقای خاتمی برآمده از یک جریان حزبی بود؟ درست است که احزاب حمایت داشتند، اما ایشان مبتنی بر رویکرد حزبی به جامعه‌ معرفی نشده بود. بنده به عنوان فردی که در جریان اصلاح‌طلبی سال‌ها فعالیت حزبی دارم، علت عینی کاهش فعالیت را نزدیکی فضای امنیتی به احزاب می‌دانم.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: فضای امنیتی بسیار نزدیک به احزاب حرکت می‌کند. چرا در زمان انتخابات این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ چون توافق ملی بر مشارکت حداکثری است و در آن برهه، فضای امنیتی از احزاب فاصله می‌گیرد. مطالبه ما از دولت جدید این است که اگر بناست تحزب گسترش یابد، فضای امنیتی اطراف احزاب را مدیریت کند. وزارت اطلاعات زیر نظر دولت است و لذا دولت می‌تواند این مشکل را حل کند. وقتی فردی تصمیم دارد درون حزبی فعالیت کند و چندی بعد با احضار و سوال روبه‌رو می‌شود، نمی‌تواند فعالیت‌های حزبی و سیاسی خود را به پیش ببرد.
ظریفیان افزود: بحث بعدی این است که جامعه نسبت به قدرت و فضای احزاب حساسیت خاصی دارد و تصور می‌کند اگر حزب و جریان به سمت قدرت برود، اتفاق نامناسبی است و نمی‌تواند حضور احزاب در قدرت را بپذیرد. این دلیل دیگری است که باعث شده فضای حزبی در جامعه ایران ایجاد نشود. امروز حتی اگر کسی علاقه‌مند به حضور در احزاب باشد، وقتی ببیند جامعه مبتنی بر عملکرد حزبی نیست و می‌تواند از راه راحت‌تری به فعالیت سیاسی بپردازد، دیگر راه حزب را انتخاب نمی‌کند. این چرخه و سیستم معیوب ریشه در چندین دهه تحزب در ایران دارد. به طور کلی وجود نگاه امنیتی نسبت به احزاب، نهادینه نشدن کنش سیاسی مبتنی بر تحزب و بالا بودن هزینه کار حزبی در جامعه، سبب شده فعالیت احزاب کاهش یابد.
همراهی برخی احزاب با اپوزیسیون باعث ورود نهادهای امنیتی شده است
در ادامه ترقی با اشاره به دوره‌ای از فعالیت و سپس انحلال حزب جمهوری اسلامی، اظهار کرد: حزب جمهوری اسلامی بنا داشت مانند یک حزب سیاسی عمل و توانست با انتخاب اسم همسان با نظام جمهوری اسلامی، قشر وسیع و گسترده‌ای از جامعه را عضو خود کند و سران آن مورد اعتماد مردم بودند. لذا این حزب توانست تا حد خوبی برای نظام کادرسازی کند و بسیاری از اعضای دولت و مجلس عضو این حزب بودند. اصول کار جمهوری اسلامی کاملا حزبی بود و افراد با طی کردن مراحل، می‌توانستند به مدارج بالا برسند و سلسله‌مراتب آن تنها متکی به قشر خاصی نبود.
وی ادامه داد: بعد از انحلال حزب جمهوری اسلامی، نتوانستیم سازه سیاسی مناسبی برای کشور پیدا کنیم تا این بتواند همه نیروها را در نظام مدنی جمع و برای مسئولیت‌های مختلف کشور کادرسازی کند. در حوزه نظامی این اتفاق رخ داد و با تشکیل کمیته انقلاب و سپاه پاسداران سازه نظامی مستحکمی برای کشور تشکیل شد و پشت آن نیز یک نوع نظام فکری ایجاد شد. اما در نظام سیاسی نتوانستیم چنین سازه‌ای را ایجاد کنیم. ۳۰۰ حزب تاسیس کردیم که هیچ کدام نتوانسته‌اند به وظیفه اصلی احزاب، یعنی نظارت بر قدرت عمل و کادرسازی برای مسئولیت‌ها کنند. اکنون به جای احزاب، مراکزی مانند دانشگاه امام صادق برای نظام کادرسازی می‌کنند.

رئیس شورای وحدت در خراسان رضوی با گلایه از تعدد احزاب در ایران، گفت: به جای تاسیس دو، سه حزب قوی، تکثر احزاب را ایجاد کردیم که مفهوم آن ایجاد تفرقه است. مردم به چندین دسته تقسیم شدند که یکدیگر را قبول ندارند و تغایرهای موهوم زیادی بین آنان وجود دارد. این موجب عدم انسجام در جامعه می‌شود در حالی که در کشورهای اروپایی نهایت ۲ الی ۳ حزب قدرتمند وجود دارد. این تکثر باعث بی‌اعتمادی جامعه نسبت به احزاب شد.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در خصوص صحبت‌های ظریفیان در مورد وجود رویکرد امنیتی نسبت به احزاب، بیان کرد: وقتی یک جریان سیاسی هم‌صدا با اپوزیسیون خارج از کشور می‌شود، در این هنگام فضا امنیتی خواهد شد. هر گاه در کشور یک ناآرامی ایجاد می‌شود، می‌بینیم بعضی افراد از یک جناح خاص سیاسی، با اپوزوسیون خارج‌نشین همراهی و از ناآرامی‌ها در داخل حمایت می‌کنند. طبیعی است که در این شرایط جریان‌های امنیتی وارد خواهند شد.
چرا اصلاح‌طلبان را مخالف نظام می‌دانید؟
در ادامه ظریفیان در مخالفت با این دیدگاه، عنوان کرد: متاسفانه در فضای رسانه‌ای و سیاسی ما این طور جا افتاده که اگر من حرفی را می‌زنم و مدتی بعد افرادی از تریبون‌های خارجی نیز همان صحبت‌ها را تکرار می‌کنند، پس آبشخور تفکرات من از خارج کشور است و از جریانات اپوزیسیون حمایت می‌کنم. بد بودن یک گروه و دیدگاه، الزاما به معنای خوب بودن ما نیست. اینکه امروز آمریکا و اسرائیل بد است، به این معنا نیست که ما الزاما عملکرد درستی داریم.
وی افزود: تعیین این مرزها، سنجه‌ها را مخلوط و موهوم می‌کند. وقتی می‌گوییم یک حزبی دچار اشتباه شده، نباید نظام حزبی کشور مختل و رویکرد حزبی زیر سوال رود، این نباید نگاه را سلیقه‌ای کند. چرا اصل مسلم قرار دادید که جبهه اصولگرایی و پایداری موافق با اصول نظام و جبهه اصلاح‌طلبی‌ مخالف است و بنابراین حق دارید آن‌ها را زیر ذره‌بین بگیرید؟ بسیاری از اصلاح‌طلبان مورد تأیید رهبری و دلسوزان نظام هستند.
دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی اضافه کرد: ما سنجه مناسبی نداریم که با آن قیاس کنیم و توقع داریم نظام حزبی در داخل کشور ما پیشرفت کند. جامعه پویاست و نمی‌توانیم آن را در یک فضای بسته قرار دهیم و بگوییم اگر فردی از حزب و رویکرد اصلاح‌طلبی به جایی رسید، رویکردش مطابق با خارج‌نشینان است. اگر نگاه دلسوزانه و نقد نگاه منصفانه داشته‌ باشیم، حرف خوب را گرفته و حرف بد را رها می‌کنیم. گاهی موضوعات شخصی شده و به کسی انگ زده می‌شود تا فرد در آینده به جایگاهی نرسد. از نظر من این رویکرد به احزاب ضربه زده است.
ظریفیان با گلایه از تعدد احزاب اظهار کرد: احزاب زیادی تاسیس شده‌ و افراد بسیاری از شورای هماهنگی در تهران مجوز گرفته‌اند، اما تعداد اعضای برخی احزاب از انگشتان دست کمتر است. ما همیشه دچار این مشکل صفر و صدی بوده‌ایم. معتقدم دولت باید تلاش کند فضای امنیتی را از احزاب دور کند تا به نتیجه برسد. ۳ ماه چنین کاری را انجام دهند؛ اگر ضرر کردند، دوباره به همان رویکرد امنیتی نسبت به احزاب بازگردند.
انتهای پیام

• چهارشنبه / ۱۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۵:۳۶
• دسته‌بندی: خراسان رضوی
• کد خبر: 1403081612296
• خبرنگار : 50663
• چاپ
در مناظره ترقی و ظریفیان مطرح شد
احزاب مانع کشیده شدن نارضایتی‌ها به کف خیابان می‌شوند

ایسنا/خراسان رضوی در عمده کشورهایی که به لحاظ سیاسی توسعه‌یافته محسوب می‌شوند، احزاب جایگاهی ویژه دارند و بخش مهمی از نظام سیاسی هستند. احزاب در این کشورها کادرسازی کرده و نیروهای متخصص را برای مسئولیت‌های مختلف تربیت می‌کنند، به سیاستمداران و مدیران کشور مشورت می‌دهند و بر عملکرد آنان نظارت مستقیم دارند.
در برخی از کشورها نظیر آمریکا و انگلیس نظام حزبی آن‌چنان قوی و مستحکم است که حتی انتخابات‌ها نیز کاملا به صورت حزبی برگزار شده و در نهایت هر فردی که پیروز شود، حزب متبوع او خود را موظف می‌داند در تمام مدت فعالیتش به مردم بابت عملکرد نامزد خود پاسخگو باشد.
در کشور ما اما احزاب خصوصا پس از انحلال حزب جمهوری اسلامی، هیچ گاه نتوانسته‌اند به جایگاه حقیقی یک حزب سیاسی برسند. در این زمینه، احزاب عمدتا حاکمیت را به داشتن نگاه متصلب و امنیتی نسبت به احزاب محکوم می‌کنند و حاکمیت نیز نگران است که در صورت میدان دادن بیش از حد به احزاب، آنان دست به اقدامات خارج از چهارچوب قانون بزنند. وجود همین تفاوت نگرش، باعث شده مسئله احزاب در ایران عملا به موضوعی لاینحل تبدیل شود.
با توجه به اهمیت بررسی ابعاد مختلف مشکلات احزاب و راهکارهای حل آن، ایسنا مناظره‌ای را بین حمیدرضا ترقی، رئیس شورای وحدت نیروهای انقلاب در خراسان رضوی و احمد ظریفیان، دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی در استان برگزار کرده تا نظرات این دو نماینده از دو طیف مختلف سیاسی را در این مورد جویا شود. بخش اول این مناظره که عمدتا به بحث در مورد وفاق ملی اختصاص داشت، منتشر شده است. 
به گزارش ایسنا، ترقی با اشاره به چالش‌های نظام سیاسی کشور با احزاب، اظهار کرد: وقتی دشمن از تحزب سوءاستفاده می‌کند، طبیعتا حساسیت نظام نسبت به احزاب بیشتر می‌شود. اصلاح‌طلبان باید مرزبندی خود را مشخص و اعلام کنند جریان تندرو را قبول ندارند. رهبری بارها گفتند در زمان فتنه مرزبندی خود را با دشمن مشخص کنید و بگویید فلان کار مورد تایید ما نیست و موضع خود را تفکیک کنید.
وی اضافه کرد: با وجود ضعف احزاب و هم‌چنین برخوردهایی که تا کنون با آنان صورت گرفته، ما تا کنون حداقل ۳ الی ۴ دولت حزبی داشته‌ایم. دولت دوم آقای رفسنجانی، دولت کارگزاران بود و این حزب نقش اصلی در این دولت داشت. پشتیبان و حامی حزب کارگزاران نیز آقای هاشمی بود. در دولت دوم آقای خاتمی هم حزب مشارکت و در دولت آقای روحانی نیز حزب توسعه و عدالت نقش داشت.
عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به اینکه برخی جریانات اعتقادی به نقش مردم ندارند، افزود: این افراد معتقدند حکومت الهی است و مردم نباید نقشی در قانون‌گذاری و اداره کشور داشته باشند. آنان به اینکه جامعه مدنی ایجاد شود و از طرف مردم حکومت شکل گیرد، اعتقادی ندارند و هم‌اکنون حتی از صداسیما برای تخریب احزاب استفاده می‌کنند و عملکرد احزاب را زیر سوال می‌برند.
ترقی ادامه داد: این افراد حتی در جریان اصولگرایی نفوذ دارند و کاملا بر تصمیم‌گیری تاثیرگذار هستند. دلیل کارشان این است که چون نتوانسته‌اند کارکرد تحزب را بومی کنند،‌ نمی‌توانند آن بپذیرند و ادعا دارند حزب تشکیلات غربی است. در حالی که امام گفتند ما دو حزب داریم، یکی حزب شیطان و دیگری حزب‌ الله. تحزب در نظام اسلامی ویژگی و مختصاتی دارد، شهید بهشتی گفتند حزب باید معبد باشد. حزب وقتی معبد می‌شود در آن، هر لحظه به فکر خدمت به مردم باشید. شهید بهشتی حزب را تشکیلاتی برای تثبیت نظام جمهوری اسلامی می‌دانست.

به گزارش ایسنا، سپس ظریفیان در رابطه با دیدگاه خود به سردادن شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا»، از سمت بخشی از مردم اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که در جبهه اصولگرایی ظرفیت‌های کلانی برای افراد ایجاد شد. جبهه اصولگرایی به پایه‌های حاکمیت نزدیک‌تر است و تأییدات بیشتری و در خیلی از جهات حمایت بیشتر و ظرفیت عمده‌تری نسبت به جریان اصلاح‌طلبی دارد.
وی افزود: در مقابل محدودیت‌هایی برای جبهه اصلاح‌طلبی ایجاد شد و فضای مناسبی به ما برای کم کردن شکاف بین مردم و حاکمیت داده نشد. در انتخابات‌های مختلف، لیست ردصلاحیت‌شدگان اصلاح‌طلب را با اصولگرایان مقایسه کنید. ما قبل از ارائه طرح و برنامه‌ای برای کشور، باید نگران باشیم که آیا می‌توانیم برای قرار گرفتن در مسئولیت‌ها تایید صلاحیت شویم یا نه.
دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی اظهار کرد: وقتی دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب کارآمدی لازم را ندارند، جامعه این ناکارآمدی را به حساب کل نظام می‌گذارد و شعار می‌دهد «دیگه تمومه ماجرا». جامعه‌ای که شرایط حزبی را تجربه نکرده، چطور می‌گوید ماجرا تمام است؟
تغییرات اجتماعی در کف خیابان میسر نمی‌شود
ظریفیان تصریح کرد: جامعه فکر می‌کند از تفکری که کنش خود را بر مسائل اجتماعی می‌گذارد، کاری ساخته است و نتیجه آن‌ وقایع تلخ سال ۱۴۰۱ می‌شود. ما به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب بارها در شرایط مختلف اعلام کردیم تغییرات اجتماعی در کف خیابان حاصل نمی‌شود. ما نتوانستیم نتایج مثبت عملکرد حزبی را به مردم نشان دهیم، به ما توجهی نکردند. عبور از جریانات اصلاح‌طلب به معنای بی‌اثر کردن جریانات حزبی است.
سپس ترقی با تشریح برداشت خود از شعارهای مردم در مورد تحزب، گفت: وقتی دو تیم بازی در میدان ورزشی به جان هم بیفتند، تمام تماشاگران نسبت به هر دو تیم بدبین می‌شوند. این بدبینی ناشی از دعوای بی‌جهت و بی‌پایه‌ای است که بین جریانات سیاسی صورت می‌گیرد. اگر در بین جریانات سیاسی رقابت سالم رخ دهد و ما بتوانیم سلامت رقابت را تضمین کنیم، قطعا مردم بدبین نمی‌شوند. مردم می‌گویند اینان دنبال قدرت اند، نه حل مشکلات جامعه.
وی اضافه کرد: در انتخابات مجلس، صداوسیما رقابت را از تحزب گرفت و اجازه نداد احزاب جلسه‌ای بگذارند. تمام میدان کارکرد احزاب را گرفت و آن را به شبکه تلویزیونی تبدیل کرد. کدام جریان این تصمیم را می‌گیرد؟ جریانی که نمی‌خواهد تحزب در کشور شکل گیرد.
دبیرحزب موتلفه اسلامی  در خراسان رضوی بیان کرد: در طول این ۴ دهه، غیر از دولت شهید رجایی و دولت اول احمدی‌نژاد، هیچ دولتی دست اصولگرایان نبوده است. ممکن است برخی عوامل در دولت بوده باشند، اما تحمل نشدند. مردم وقتی ناکارآمدی را در دولت‌های منتسب به هر دو جریان می‌بینند، نسبت به نظام بدبین می‌شوند. همه دولت‌ها خدمت و کارهای بزرگی انجام دادند و نمی‌توان همه را زیر سوال برد. مردم از برخی سیاست‌ها که موجب کاهش رفاه شده، ناراضی هستند. اگر سیاست‌های اقتصادی دولت درست شود، یقین داشته باشید مردم به تمام کارگزاران نظام اعتقاد و ایمان پیدا خواهند کرد.
در ادامه ظریفیان در دفاع از تحزب اظهار کرد: تجربه دنیا نشان داده که تحزب یک امر اجتناب‌ناپذیر در جامعه است که کارایی و کارآمدی دولت و نظام سیاسی را افزایش می‌دهد. تحزب رشد آرام و منطقی یک فرد برای گرفتن مسئولیت سیاسی در جامعه است. وقتی در جامعه‌ جا بیفتد که فرد می‌تواند از کانال احزاب به شناخت بازی سیاسی و نهایتا جایگاهی در فضای قدرت برسد، قطعا قدر و ارزش حزب را می‌فهمد.
وی افزود: یک جوری تخصص ما نادیده گرفته و حذف می‌شویم که خودمان متوجه آن نمی‌شویم. چون در یک بازی سیاسی ما را دور می‌زنند. وقتی بر اساس این نظام افراد رشد پیدا نکنند، نتیجه آن ناکارآمدی در سطح جامعه می‌شود. فرد از بودجه و ثروت مملکت استفاده کرده و هیچ بازدهی ندارد. وظیفه حزب این است که به افراد بفهماند کسی که تحمل نظر مخالف و گفتمان را ندارد، نباید رشد کند، بلکه باید در جایگاه مدنی قرار گیرد. آدم سیاست‌مدار در حزب تربیت خواهد شد. ما معتقدیم در پست‌های اجرایی مسیر تحزب به ما کمک می‌کند.
دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی خراسان رضوی عنوان کرد: در وقایع ۱۴۰۱ بارها جلسه گذاشتیم و گفتیم مشکل در کف خیابان حل نمی‌شود. اجازه دهیم جوانان با حضور در احزاب، داد خود را بزنند تا تخلیه شوند. وقتی فضا ایجاد نکرده و حزب را محترم نشماریم، فرد به کف خیابان می‌رود. حزب، کار نظارت را دارد و نقد خود را می‌کند. معتقدم اگر جریان حزبی شکل‌ و شمایل خوبی گرفته بود، اعتراضات در این حد و ابعاد رخ نمی‌داد.
به گزارش ایسنا، ظریفیان ادامه داد:  کار حزبی انسان را متعادل می‌کند و نمی‌گذارد تحت تاثیر جو قرار گیرد. بخشی از وقایع ۱۴۰۱ تحت‌ تاثیر جو موجود بود. ما نتوانستیم جوانان را مدیریت کنیم، زیرا اعتقاد نداشتیم که احزاب می‌توانند این امر را انجام دهند. حزب بین مردم و حاکمیت نقش ایفا می‌کند و وقتی حزب نادیده گرفته شود، مردم مستقیم روبه‌روی نظام می‌ایستند. فقدان احزاب در این جریانات ضرر خود را رساند و توقع داریم دولت جدید حتما فضا را برای فعالیت احزاب باز کند.
وی ادامه داد: من وقتی به بحث امنیتی تاکید دارم، صحبتم این است که این فضا را چه کسی ایجاد کرده است؟ استعلام تایید صلاحیت را باید نهادهای امنیتی تایید کنند. وقتی ۱۰۰ اصولگرا جمع شوند، ۵ اصلاح‌طلب چه قدرتی دارد؟ ما در انتخابات‌ها، در یک سازوکار برابر با اصولگرایان نیستیم و لذا نمی‌توان گفت چه کسی علیه نظام فتنه ایجاد کرده است.

اگر در جریانی نیروی کمتری تایید صلاحیت می‌شوند، به دلیل پرونده‌های قضایی افراد است
در ادامه ترقی نیز با بیان اینکه اگر احزاب بخواهند نقش بیشتری در مشارکت کشور داشته باشند باید به جایگاه مشخصی در ساختار قدرت برسند، گفت: اگر تصور بر جایگاه سیاست‌گذاری برای کل نظام داشته باشند، اشتباه است. طبق قانون، سیاست‌گذار کلان کشور کار رهبری است که از طریق مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام می‌دهد. اگر احزاب می‌خواهند دولت را راسا به دست گیرند و سیاست خود را اعمال کنند، با سیاست کلان نظام تعارض ایجاد می‌شود. احزاب باید بدانند سطح فعالیت آنان در حد انتخاب شیوه اجرای قانون است.
وی با تاکید بر اینکه احزاب باید جایگاه خود در ساختار قدرت را بدانند، بیان کرد: اگر جایگاه دقیق خود را ندانیم، کارکرد حزب دچار اختلال خواهد شد. احزاب اگر قدرت تحمل یکدیگر را نداشته و به سمت حذف هم بروند، رقابت نامناسب و غلطی در جامعه پدید می‌آید که استمرار آن نتیجه‌ای جز ضایع شدن نیروهای نخبه، متخصص و پخته برای مدیریت کشور نخواهد داشت. در این شرایط فرصت‌طلبان بالا آمده و نیروهای نخبه از سطوح مدیریتی فاصله می‌گیرند.
عضو شورای مرکزی وقائم مقام دبیرکل حزب موتلفه اسلامی اضافه کرد: احزاب برای پیاده کردن سیاست‌ها و قوانین باید برنامه داشته باشند. وقتی بی‌برنامه مسئولیت می‌گیرند، خود را به سیل شرایط می‌سپرند.‌ اگر برنامه و راهکارهای اجرای درست آن توسط نامزد حزب به مردم ارائه شود، طبیعتا مردم قبول می‌کنند که یک فرد حزبی بسیار با یک فرد غیرحزبی متفاوت است. فرد حزبی نیرو، کادر، برنامه و هدف دارد و مردم بر این اساس فرد را انتخاب می‌کنند.
وی با بیان اینکه قدرتی که بگوید از کدام جناح چه تعداد در انتخابات حضور داشته باشند، در کشور نداریم، افزود: اگر در جریانی نیروی کمتری تایید صلاحیت می‌شود، به دلیل پرونده قضایی افراد است که در اثر تخلفات ایجاد شده است. در برخی دستگاه‌های امنیتی یک سری دیدگاه‌های تنگ‌نظرانه وجود دارد، اما نباید آن را به کل نظام تعمیم دهیم. اکنون فضا برای همه نیروها باز است و باید از این فرصت استفاده شود. تا کنون پیش آمده در دولتی اصولگرا، انتخابات برگزار شده و دولت اصلاحات روی کار آمده و یا مجلس اصلاحات رای آورده است. این نشان می‌دهد نظر اصولگرایان تاثیری در نتیجه انتخابات‌ها ندارد و هر برداشتی جز این، واقع‌بینانه نیست.
اگر ۵۰ درصد برنامه هفتم اجرا شود، آقای پزشکیان را روی دست خواهیم گرفت
به گزارش ایسنا، این فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به انتظارات خود از دولت دکتر پزشکیان، بیان کرد: در شرایطی که دکتر پزشکیان با شعار دولت وفاق روی کار آمده و معتقد است باید سیاست‌های کلان دنبال و برنامه هفتم اجرا شود، انتظار داریم ایشان در این مسیر ثابت‌قدم باشد و همین مهم‌ترین مطالبه ماست. دولت‌های گذشته تا کنون برنامه‌های توسعه را تا حداکثر ۳۰ درصد اجرایی کردند. اگر آقای پزشکیان این ۳۰ درصد را به ۵۰ درصد برساند، ما ایشان را روی دست خواهیم گرفت. برنامه هفتم خیلی از مشکلات کشور از جمله ناترازی بودجه و ارز را حل می‌کند.
رئیس خانه احزاب در خراسان رضوی با بیان اینکه باید اندازه دولت کوچک شود، عنوان کرد: دولت چابک نیست. وقتی دولت مجبور است حقوق کارمندان موجود و بازنشستگان را بپردازد، نشان می‌دهد که لَخت است و باید آن را به دولتی چابک تبدیل کرد.
ترقی با اشاره به لزوم افزایش سرمایه اجتماعی نظام، گفت: سرمایه اجتماعی بدون مشارکت احزاب افزایش نمی‌یابد. باید به احزاب اجازه داده شود تا مسئولیت مردم و معترضین را بپذیرند، زیرا می‌توانند خواسته مردم را عقلانی و از حالت هیجانی خارج کنند، به گونه‌ای که برای مسئولین قابل اجرا باشد. وقتی فضایی نباشد که مردم حرف‌های خود را بزنند، وارد خیابان می‌شوند. دشمن منتظر جرقه و جنبش داخل کشور است تا ما را با مشکل روبه‌رو کند.

وی اضافه کرد: مردم نباید مستقیم با نظام برخورد کنند، بلکه باید از طریق احزاب وارد شوند. احزاب می‌توانند در رشد سیاسی جامعه، رفع ابهامات و تبیین مسائل برای مردم نقش ایفا کنند. وقتی به حزبی مجوز داده می‌شود، به آن امکانات و فضا برای  کنشگری هم بدهند. احزاب باید بتوانند اتاق فکر مناسب برای برنامه‌ریزی داشته باشند تا بتوانند به عاملی برای کمک به دولت‌ها جهت تحقق اهداف خود تبدیل شوند.
بین احزاب اشتراکات بسیاری وجود دارد
به گزارش ایسنا، در پایان مناظره، ظریفیان با بیان اینکه در قانون چارچوب و مشترکات زیادی بین احزاب وجود دارد، اظهار کرد: اما متاسفانه هیچ‌گاه این مشترکات را مطرح نکردیم. احترام به اختلاف‌نظر بگذاریم، اگر رئیس‌جمهور از جناح مختلف بالا آمد، بدانیم رئیس‌جمهور همه کشور است. در خانه احزاب یکی از رویکردها همین موضوع است و برای مشترکات صحبت می‌کنیم. بسیاری از مسائل با این روش حل می‌شود، نفع خروجی کار حزبی باید برای سرزمین باشد. حداقل آورده این روش این است که بخشی از تنگ‌نظری‌ها نسبت به یکدیگر را حل  می‌کند.
ترقی نیز بیان کرد: اگر هدف ما یکی باشد، می‌توانیم در روش‌ها و راه رسیدن به اهداف با هم صحبت و هر روشی که موردنظر همه بود را قبول کنیم. جای بحث و تبادل نظر برای رسیدن به نظر مشخص، مراکزی مانند خانه احزاب است. حوادثی در کشور رخ می‌دهد که نحوه مقابله با آن نیازمند تحلیل مشترک است. لذا باید نگاه‌مان را مبتنی بر اصول درست تنظیم کنیم. یکی از راه‌ها این است که ببینیم قافله‌سالار جمهوری اسلامی در نگاه به آن واقعه، چه دیدگاهی دارد و خود را با آن تطبیق دهیم. اعتقاد ما بر این است که چون رهبری اطلاعات زیاد دارند، بهتر از هر کسی می‌توانند ما را هدایت کنند.
انتهای پیام

تاريخ درج خبر: 1403/08/19


براي برگشت به صفحه اصلي اخبار، اينجا را كليك كنيد

صفحه اصلي   درباره ما   فضاي شخصي شما   تالار گفتمان   Site in English

تمامی حقوق استفاده از مطالب سایت محفوظ و متعلق به حمیدرضا ترقی میباشد.