رئیس جمهور بعدی باید حداقل فاصله را با رهبری داشته باشد
ترقی: نامزدهای پوششی کنارهگیری خواهند کرد /بعضی دنبال رجل سیاسی شدن هستند
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حضور پرتعداد دولتمردان در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم از یک سو و حضور چهره هایی که در مسئولیت هایی چون ریاست مجلس و شهرداری حضور دارند با سوالاتی در افکارعمومی و تحلیل های سیاسی روبرو شده است.
در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه اسلامی را بخوانید؛
****
*آقای ترقی! ارزیابی شما از موج کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری چیست؟
تعداد ثبتنامیها در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نسبت به دورههای قبل زیاد نیست و دورههای قبل تعداد ثبتنامکنندگان بسیار بیشتر بوده، چنانچه طبق نظر شورای نگهبان دربعضی دورههای قبل ۶۰۰ نفر مراجعهکننده برای ثبتنام در انتخابات ریاست جمهوری را هم داشتیم منتها در این مرحله دقت صورت گرفت که داوطلبین آن شرایط لازم واولیه را داشته باشند و وزارت کشور از همان ابتدا این شرایط را اعمال کند که تعداد داوطلبین کاهش پیدا کند، لذا الآن در مرحله کاهش تعداد ثبتنامکنندگان قرار داریم، که بیش ازبین بیش از ۱۰۰ نفر مراجعه کننده این تعداد شرایط اولیه لازم را داشتند.
دسته بندی کاندیدا ها بلحاظ انگیزه
1-طبیعی است در چنین شرایطی عناصر دولت باید از عملکرد دولت فعلی دفاع کنند و نیاز است که اگر سوال و ابهامی در مورد دولت مطرح شد، پاسخگو باشند لذا تعدادی از اعضای هیئت دولت برای پاسخگویی در مناظرات در جمع داوطلبین حاضر شدند که در نتیجه حق دولت سیزدهم در اثر بداخلاقیها و شبه افکنیها بیپاسخ نماند و در ذهن مردم باقی نماند.
2- از طرف دیگر طیفهایی که دغدغه و نگرانی دارند دولت چهاردهم به دست افرادی نیفتد که مصمم به ادامه راه دولت فعلی نباشد، لذا آنها هم ثبتنام کردند.
3- بخشی از افرادثبت نام کننده برای تهاجم، تحقیر و نقد دولت فعلی شرکت کردند.
4-بخشی هم واقعاً برای آینده کشور برنامه دارند چه خودشان و چه حزب حامی شان .
5-برخی هم برای مطرح کردن خود به عنوان رجل سیاسی در ترازریاست جمهوری وبالا بردن وزنه سیاسی خود در انتخابات شرکت کردند.
*یعنی برخی کاندیداها به دنبال سهمخواهی از کابینه دولت آینده هستند؟
بله، طبیعتاً کسی که در تراز ریاست جمهوری و افکار عمومی مطرح شود، مردم نسبت به او شناختی پیدا میکنند که میتواند از این امتیاز در آینده برای حضور در کابینه استفاده کنند.
*فردی که ۵ روز قبل رئیس مجلس شده و حالا برای ریاستجمهوری ثبتنام کرده، دیگری شهردار است و برای ریاستجمهوری آمده، این اشتیاق برای ریاست جمهوری تا چه اندازه جایگاه فعلی افراد را زیرسوال میبرد؟
این ها منع قانونی ندارد و درگذشته هم بوده ولی مسئله مهمتر اینست که :
کسی که نمیتواند ۱۰۰ نفر را به درستی مدیریت کند چگونه میخواهد ۸۰ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند؟
متاسفانه هنوز درباره اینکه هرمسئولیتی در نظام به چه توانایی متناسب با آن نیاز است ملاک و معیار مناسبی نداریم، روایتهای گوناگونی از پیامبر و ائمه داریم مبنی بر اینکه اگر کسی بخواهد بر ۴۰ نفر مدیریت کند باید عقل ۴۰ نفر را داشته باشد و یا اگر کسی احساس کرد فرد دیگری مناسبتر از او برای مسئولیتی وجود دارد اما خودش را عرضه کند، بنابر فرموده پیامبر چنن فردی به جامعه اسلامی خیانت کرده است.
لذا اگر افرادی که نامزد میشوند ملاک و معیارهای متناسب با ارزشهای دینی را مدنظر قرار بدهند، ورود به این عرصهها را ساده نمی گیرند و مرتکب خیانت به جامعه نمی شوند .
بنده واقعاً نمیدانم افرادی که وارد این عرصه میشوند و خودشان را مطرح میکنند و در عین حال میدانند بهتر و قویتر از خودشان کسانی هستند، با چه ملاک شرعی وارد این عرصه میشوند و وقت میگیرند.
. کسی که نمیتواند ۱۰۰ نفر را به درستی مدیریت کند چگونه میخواهد ۸۰ میلیون نفر جمعیت را مدیریت کند؟
اگر ماموریتی از طرف حزب پیدا کرده باشند که دیدگاهها ی حزب را مطرح کنند تاشاید این افکار و دیدگاهها به فرد انتخاب شونده برای حل مشکلات کمک کند و یا خیر دیدگاهی شخصی و تخصصی برای حل مشکلات کشوردارند که فکر میکنند طرح این دیدگاه مطالبه ای را درجامعه ایجاد میکند که میتواند برای حکمرانی کشور موثر باشد .درچنین صورتی ثبت نام قابل توجیه است
رجل سیاسی معنای دقیقتر یافته است
طبق تعریف شورای نگهبان" رجل سیاسی و مذهبی تعریف مشخصی دارد و فرد از نظر سیاسی باید بینش لازم را در حد نفر دوم بعد از رهبری داشته باشد. نفر دوم بعد از رهبری نباید از نظر فکری، اعتقادی و اشراف به مسائل کشور فرسنگهاازاو دور باشد، باید این فاصله حداقل باشد که بتواند مسائل را حل کند.و سیاستهای نظام را عملی کند
اینکه فردی فرسنگها با اندیشه و سیاستورزی رهبری فاصله داشته باشد یا حتی تعارض و زاویه داشته باشد ومی آیدخودش را نامزد میکند ووقت مردم و دستگاههای اجرایی را میگیرد، این نشان میدهد که این نوع افراد یا قانون را نمیدانند یا عمدا باقانون تقابل میکنند و از اول میخواهند بنارا بر سرپیچی از قانون بگذارند
اینها مسائلی هستند که متاسفانه هنوز مرجعی نیست که به آنها بپردازد و رسیدگی کند چراکه انتخابات ما انتخابات حزبی نیست که افراد در احزاب مورد بررسی اولیه قرار بگیرند.
البته نمیخواهم به صورت مصداقی موارد را مطرح کنم که بداخلاقی صورت بگیرد اما در هر صورت اگر مبنا را براساس شایستهسالاری و در تراز این مقام قرار داشتن، بگذاریم، بسیاری از این تکثر هاوادعاهای غلط حل میشود. به عبارت دیگر شخصی که در قانون اساسی بعد از رهبری بالاترین مسئولیت را در کشور برعهده دارد و مسئول پاسخگوی پیشرفت یا عقبماندگی کشوراست، اگر پس از اتمام مسئولیت توسط دستگاه قضایی که ناظر بر حسن عمل مسئولین است مورد سوال و مواخذه قرار گرفته و حتی محاکمه عادلانه شود ، آیا هرفرد ی بدون شایستگی این مسئولیت را میپذیرفت؟
این نوع مسئولیتها پاسخگوئی نیاز دارد و در هر صورت باید پاسخگوی خدا و مردم باشد.
*از میان ثبتنام کنندگان در انتخابات فکر میکنید رقابت اصلی میان کدام نامزدها است؟
مردم در تشییع پیکر شهدای خدمت گرایش خود را نشان دادن که دنبال شعارهای انقلاب و افراد صادق هستند. کسانی که مسبب بسیاری مشکلات فعلی کشور هستند، با رهبری و نظام زاویه دارند، مبانی انقلاب اسلامی را قبول ندارند ونسبت به آنها نقد دارند، نمیدانم با چه رویی میآیند ثبتنام میکنند.
نظام و انقلاب مسیر ارتجاعی را نمیپذیرد و به شرایطی برنمیگردد که بیشترین خسارات را به کشور وارد کرده است. اگر دورهای با مدیریت همین افراد خسارت به کشور وارد شده، آیا درست است که مردم به دوران خسارت برگردند؟
یا به دورانی برگردند که مسئولین از مسیر ریل قطار منحرف شدند؟ این ایراد قابل پذیرش برای ملت ایران نیست که بیش از ۴۲ انتخاب داشته و همه جریانها را آزمایش کرده و میداند چه اصلاحطلبی آمریکایی است، چه کسی از مسیر منحرف شده است، لذا افراد در عرضه خودشان فراموش نکنند، مردم فراموش نکردند و دچار نسیان نشدند. لذا رقابت بین کسانی است که در پیمودن راه ایه الله رئیسی صادق تر باشند |