ولایت اجتماعی در جامعه وامت اسلامی
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
اگر مسلمانها با یکدیگر اتّحاد و اتّفاق داشته باشند، عزّت الهی و حکمت الهی پشت سر اینها است؛ میتوانند از قدرت بیپایان الهی استفاده کنند، میتوانند از مقتضای سنّتهای پروردگار و قوانین الهی استفاده کنند. مقام معظم رهبری 13/7/1403
بدنبال رهنمودهایی که رهبر انقلاب در روز میلاد پیامبر اکرم ص مبنی بر بزرگترین درس پیامبر یعنی ساختن (امت اسلامی ) برای مسلمانان جهان بیان فرمودند در نماز جمعه نصربه یک موضوع مهم اجتماعی و سیاسی درساخت
امت اسلامی از نگاه قرآن کریم پرداختند ,و آن تبیین و تفسیر آیه 71 از سوره توبه بود :
قال الله تعالیٰ: وَ المُؤمِنونَ وَ المُؤمِناتُ بَعضُهُم اَولِیاءُ بَعضٍ یَامُرونَ بِالمَعروفِ وَ یَنهَونَ عَنِ المُنکَرِ وَ یُقیمونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتونَ الزَّکوةَ وَ یُطیعونَ اللهَ وَ رَسولَهُ اُولئِکَ سَیَرحَمُهُمُ اللهُ اِنَّ اللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ
معظم له افزودند :
در این آیهای که تلاوت کردم، مسئلهی مهمّ پیوستگی مؤمنین با یکدیگر مطرح شده است که در تعبیرات قرآنی به این پیوند و این پیوستگی گفته میشود «ولایت»؛ ولایت مؤمنین با یکدیگر. این مطلب در چند آیهی از قرآن آمده است. در این آیه نتیجهی این ولایت و همبستگی را رحمت الهی معرفی میکند: اُولئِکَ سَیَرحَمُهُمُ الله؛ یعنی اگر شما مسلمانان با یکدیگر پیوند و ارتباط و همکاری و همدلی داشته باشید، رحمت خداوند شامل حال شما میشود. بعد میفرماید: اِنَّ اللهَ عَزیزٌ حَکیمٌ؛ آیهی شریفه را با ذکر عزّت الهی و حکمت الهی پایان میدهد؛ شاید از این جهت که رحمت الهی در این مورد متناسب است با عزّت پروردگار و حکمت پروردگار؛ چون رحمت خداوند، انواع فضائل نازلهی از سوی پروردگار بر بندگان را شامل میشود؛ همهی نعمتها، همهی لطفها، همهی حوادث زندگی رحمت الهی است؛ لکن در این آیهی شریفه، این رحمت متناسب است با «عزّت» و «حکمت». عزّت الهی یعنی سیطرهی قدرت پروردگار بر همهی عالم وجود؛ حکمت الهی یعنی استحکام و استواری همهی قوانین آفرینش. شاید در این آیه خواستهاند ما را به این معنا توجّه بدهند که اگر مسلمانها با یکدیگر اتّحاد و اتّفاق داشته باشند، عزّت الهی و حکمت الهی پشت سر اینها است؛ میتوانند از قدرت بیپایان الهی استفاده کنند، میتوانند از مقتضای سنّتهای پروردگار و قوانین الهی استفاده کنند.
تعریف ولایت اجتماعی
مقام معظم رهبری درسال 92 دراین باره فرمودند:زمانی یک جامعه اسلامی دارای ولایت اجتماعی به معنای قرآنی
است که کمال همبستگی .اتصال .ارتباط و اتحاد صنوف و فشردگی هرچه بیشتر آحاد و جناح های گوناگون را درخودش تامین کند .
درنمازجمعه نصر فرمودند :این ولایت یعنی چه؟ یعنی پیوند و همبستگی مسلمانان با یکدیگر؛ این شد سیاست قرآنی برای مسلمانها. سیاست قرآن برای مسلمانها این است که ملّتهای مسلمان، گروههای مسلمان، با یکدیگر همبستگی داشته باشند و کأنّه وعده میدهد که اگر شما ملّتهای مسلمان این همبستگی را با هم داشته باشید،
طبیعت فرد مومن نیز همان طبیعت ملت مومن و امت مومن است دردرون چنین ملتی :یگانگی و همکاری همواره برقرار است و همه با هم و همپشت و کمک کار یکدیگرند ولی این هم پشتی و یاری یکدیگر در انجام کار نیک و شایسته و برای جلو گیری از کار زشت و ناپسند یده است .
چرا عدم دوستی و انسجام نشانه نفاق است ؟
درچند آیه قبل از 71 توبه خداوند درمورد منافقان می فرماید : المنافقون و المنافقات بعضهم من بعض. یامرون بالمنکر و ینهون عن المعروف و یقبضون ایدیهم نسواالله فنسیهم .
مردان و زنان منافق بعضی مثل بعض دیگرند .بکار بد امر میکنند و ازکار خوب جلوگیری میکنند . دستهای آنها درانفاق بسته است وخدارا فراموش کرده اند و خدا هم آنها را فراموش کرده .
طبق این آیه شریفه طبیعت منافقان اینست که در دلشان نسبت هم محبت و دوستی ندارند اگر چه بهم شباهت دارند و ممکن است کفتار و کردارشان باهم تفاوت داشته باشد ولی طبیعت آنها یکسان است .همه بد نهاد و ناپاکند و دسیسه می کنند .
، سیاست دشمنان ؛ یعنی مستکبران و متجاوزان عالم. سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» است؛ مبنای کار آنها تفرقهافکنی است. این سیاست تفرقهافکنی را در کشورهای اسلامی با انواع ترفندها تا امروز اجرا کردهاند، هنوز هم دستبردار نیستند و موجب میشوند که دلهای ملّتهای اسلامی نسبت به هم مکدّر بشود؛
اگر درجامعه اسلامی شاهد صف بندی و جدایی و تفرقه و بی تفاوتی نسبت به یکدیگر هستید بدانید که عناصر نفوذی از جبهه نفاق
دست بکار ایجاد اختلاف شده اند تا صف محکم و بنیان مرصوص اهل ایمان را بشکننند.
دوستی و ارتباط وهمبستگی بین مومنان .ولایت پذیری است
امروز همبستگی و رابطه ی بین مومنان برمبنای محبت و دوستی وظیفه دینی و سیاسی و انقلابی همه است .درشرایطی که امت
اسلامی دشمن مشترک دارد و آن دشمن با تمام توان کمر به نابودی مسلمانان بسته است پذیرش ولایت و دوستی یکدیگر در امربه خوبی و شایسته کاری و نهی از ناشایستگی در امتداد ولایت اهل بیت و امام جامعه است که به تعبیر مقام معظم رهبری
( این، موجب آن است که عزّت خداوند پشت سر شما است؛ یعنی بر همهی موانع غلبه پیدا میکنید، بر همهی دشمنان پیروز میشوید؛ حکمت الهی پشتیبان شما است؛ یعنی همهی قوانین آفرینش در جهت پیشرفت شما به کار خواهد افتاد؛ این، منطق قرآن و سیاست قرآن است.)
چند نکته مهم :
1- مومنان درجامعه اسلامی نسبت به یکدیگر از طرف خداوند حق ولایت و نظارت همراه با محبت دارند و بی تفاوت نیستند .
2- وظیفه امربه معروف و نهی از منکر اهل ایمان نسبت به یکدیگر برای اصلاح جامعه و حفاظت از انسجام و یکپارچگی و اتحاد ایمانی جامعه برخاسته از حق ولایت بر یکدیگر است که این ولایت در طول ولایت اهل بیت و رسول الله و خداوند است .
3- توجه به محرومان و پرداخت زکات در کنار ارتباط با خدا و اطاعت از خداو رسول عوامل تحکیم انسجام و همبستگی اجتماعی است .
4- زنان و مردان در کسب رحمت الهی که همانا رزق و نیازهای ضروری و عزت خداوندی که همانا غلبه بر موانع است و حکمت الهی که همراهی نظام آفرینش برای رشد و پیشرفت انسان است یکسان هستند
5- این نوع ولایت اجتماعی در بین مومنان زمینه ساز تشکیل امت اسلامی پیامبر اعظم اسلام ص است .
6- ولایت اجتماعی دراسلام میتواند جایگزین رابطه حزبی و تشکیلاتی شده و به تحزب مشروعیت دهد
7- پذیرش ولایت اجتماعی ماذون از جانب خداوند و مرتبط با ولایت امام جامعه برای اهل ایمان مطمئن ترو قابل اعتماد تر است .
8- پذیرش ولایت اجتماعی :مجرمان . ظالمان . یهود و نصاری.پدران و اجدادی که کفر را برایمان ترجیح داده اند.شیطان و کفار . کسانی که درولایت طاغوت هستند . کسانی که مورد غضب الهی اند ( یهود) و دشمنان خدا و خودتان .برای اهل ایمان ممنوع است . |