خطر عقب نشینی غیر تاکتیکی دربرابر دشمن
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
رهبر انقلاب اسلامی :هدف دشمن از جنگ روانی در عرصه نظامی را ایجاد ترس و عقبنشینی خواندند و گفتند: به تعبیر قرآن کریم، عقبنشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدانهای سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد.24/5/1403
عقب نشینی از منظر قرآن کریم
آیه وَ مَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلاَّ مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَيِّزاً إِلى فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ [انفال/ ۱۶]
و هركس در آنهنگام به آنها پشت كند به غضب خدا گرفتار خواهد شد و جايگاه او جهنّم است، و چه بدجايگاهى است! مگر آنكه هدفش از كنارهگيرى، تجديد نيرو براى حمله [ی مجدّد] و يا پيوستن به گروهى [از مجاهدان] باشد.
عقب نشینی از منظر امام کاظم ع
الکاظم (علیه السلام)- عَنْ أَبِیأُسَامَهًَْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِیالْحَسَنِ (علیه السلام) فِی حَدِیث أَنَّهُ قَالَ فِی قَوْلِهِ تَعَالَی إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَیِّزاً إِلی فِئَةٍ قَالَ مُتَطَرِّداً یُرِیدُ الْکَرَّهًَْ عَلَیْهِمْ وَ مُتَحَیِّزاً یَعْنِی مُتَأَخِّراً إِلَی أَصْحَابِهِ مِنْ غَیْرِ هَزِیمَهًٍْ فَمَنِ انْهَزَمَ حَتَّی یَجُوزَ صَفَّ أَصْحَابِهِ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ.
امام کاظم ( زید شحّام از امام کاظم (روایت میکند که در تفسیر إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَیِّزاً إِلی فِئَةٍ؛ فرمود: «[متحرّف] یعنی کسی که [از میدان نبرد] کنارهگیری میکند و هدفش [از این کار] این است که دوباره به دشمن حملهور شود و متحیّز؛ یعنی کسی که به قصد پیوستن به همرزمانش، نه به قصد گریختن عقبنشینی میکند و [امّا] کسی که بگریزد به طوریکه از صف همرزمانش عبور کند به غضب خدا گرفتار خواهد شد».
عقب نشینی در عرصه های مختلف از منظر رهبری :
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دستاندرکاران ستاد کنگره ملی شهدای استان کهگیلویه و بویر احمد با اشاره به ترفند بدخواهان ایران در ایجاد جنگ روانی و ترس برای به عقبنشینی واداشتن ملت ایران در عرصههای گوناگون، شناخت تواناییهای خود و پرهیز از بزرگنمایی توان بدخواهان را راه مقابله با این ترفند خواندند و گفتند: شهیدان با فداکاری و مجاهدت خود در مقابل این جنگ روانی ایستادگی کردند و آن را خنثی کردند. در بزرگداشت آنها نیز باید این حقیقت را برجسته کرد و زنده نگه داشت.
بزرگ نمائی توانائی دشمن جنگ روانی است
حضرت آیتالله خامنهای یکی از پایههای اصلی جنگ روانی علیه ملت عزیز و ایران اسلامی را بزرگنمایی از تواناییهای دشمنان خواندند و گفتند: از ابتدای پیروزی انقلاب آنها به شیوههای مختلف به ملت ما تفهیم و القاء میکردند که باید از آمریکا، انگلیس و صهیونیستها بترسید.
ایشان هنر بزرگ امام(ره) را بیرون راندن ترس از دلهای ملت و خودباوری و اعتماد به نفس دادن به آنها دانستند و افزودند: ملت ما احساس کرد که با اتکاء به نیرو و توان درونی خود قادر به انجام کارهای بزرگ است و دست دشمن آنچنان که وانمود میکند، پُر نیست.
رهبر انقلاب اسلامی هدف دشمن از جنگ روانی در عرصه نظامی را ایجاد ترس و عقبنشینی خواندند و گفتند: به تعبیر قرآن کریم، عقبنشینی غیرتاکتیکی در هر میدانی چه عرصه نظامی و چه میدانهای سیاسی، تبلیغاتی و اقتصادی، غضب الهی را به دنبال دارد.
( عبدالعظیم حسنی گوید: امام جواد ع (با من صحبت میکرد، فرمود: شنیدم پدرم فرمود: از پدرم موسیبنجعفر (شنیدم که میفرمود: عمروبنعبید نزد امام صادق (آمد چون سلام کرد و نشست این آیه را خواند: الَّذِینَ یَجْتَنِبُونَ کَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ، سپس از سخن بازایستاد. امام صادق (به او فرمود: «چرا سکوت کردی»؟ گفت: «دوست دارم گناهان کبیره را از کتاب خدای عزّوجلّ بدانم». فرمود: «آری، ای عمرو! بزرگترین گناهان کبیره ... فرار از جهاد است، زیرا خدای عزّوجلّ میفرماید: وَ مَنْ یُوَلِّهِمْ یَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ أَوْ مُتَحَیِّزاً إِلی فِئَةٍ فَقَدْ باءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللهِ وَ مَأْواهُ جهنّم وَ بِئْسَ المَصِیرُ».
مقام معظم رهبری تاکید دارند که دولتهایی که با ملتهای بزرگ و کوچک امروز در مقابل خواستههای مستکبران تسلیم هستند، اگر به ملتها و تواناییهای خود تکیه کنند و واقعیت توان دشمن را به دور از بزرگنمایی بشناسند، میتوانند به خواستههای آنها «چَشم» نگویند.
مفهوم عقب نشینی چیست ؟
نرمش قهرمانانه به معنای مانور هنرمندانه برای دست یافتن به مقصود است؛ به معنای این است که سالک راه خدا - در هر نوع سلوکی - به سمت آرمانهای گوناگون و متنوّع اسلامی که حرکت میکند، به هر شکلی و به هر نحوی هست، باید از شیوه های متنوّع استفاده کند برای رسیدن به مقصود. وِ مَن یُوَلِّهِم یَومَئِذٍ دُبُرَهُ اِلّا مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ اَو مُتَحَیِّزاً اِلی فِئَةٍ فَقَد بآءَ بِغَضَبٍ مِنَ الله؛ هرگونه حرکتی - چه حرکت به جلو، چه حرکت به عقب - مثل میدان رزم نظامی، باید به دنبال رسیدن به اهدافِ ازپیش تعیین شده باشد. اهدافی وجود دارد؛ نظام اسلامی در هر مرحله ای یکی از این اهداف را دنبال میکند، برای پیشرفت، برای رسیدن به نقطه ی تعالی و اوج، برای ایجاد تمدّن عظیم اسلامی؛ باید سعی کند به این هدف در این مرحله برسد. البتّه مرحله گذاری است، قطعه قطعه است. راهنمایان و هادیان و متفکران و مسئولان مربوط، این قطعات را معیّن میکنند، هدفگذاری میکنند، حرکت جمعی آغاز میشود.
همانگونه که مشاهده می کنیم رهبر معظم انقلاب در این آیه دو صورت از مسئله فراررا، استثناء کرده اندکه در ظاهر شکل فرار دارد اما در باطن شکل مبارزه و جهاداست
نخست صورتی است که از آن تعبیر به" مُتَحَرِّفاً لِقِتالٍ " شده" متحرف" از ماده" تحرف" به معنای کناره گیری از وسط به اطراف و کناره هاست، و منظور از این جمله این است که جنگ جویان به عنوان یک تاکتیک جنگی از برابر دشمن بگریزند و به کناری بروند که او را به دنبال خود بکشانند و ناگهان ضربه غافل گیرانه را بر پیکر او وارد سازند و یا به صورت جنگ و گریز دشمن را خسته کنند که جنگ گاهی حمله و گاهی عقب نشینی به عنوان حمله مجدد است و به قول عربها" الحرب کر و فر" شکل دوم آن است که جنگجویی خود را در میدان تنها بیند و برای پیوستن به گروه جنگجویان عقب نشینی کند و پس از پیوستن به آنها حمله را آغاز نماید.
بهر حال دستور تحریم فرار از میدان نباید به شکل خشکی تفسیر شود که مانورها و تاکتیک های جنگی را از میان ببرد همان مانورهایی که سرچشمه بسیاری از پیروزیهاست.
اما آن عقب نشینی مذموم و خطر ناک که فرار از جهاد و مبارزه است نه تنها فرار کنندگان گرفتار خشم خدا می شوند بلکه" جایگاه آنها دوزخ و چه بد جایگاهی است" (وَ مَأْواهُ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصِیرُ) جمله" باء" از ماده" بواء" به معنای مراجعت و منزل گرفتن آمده، ولی ریشه آن به معنای صاف و مسطح کردن یک محل و مکان است و از آنجا که انسان به هنگام منزل گرفتن محل خود را صاف و مسطح می کند این کلمه به این معنا آمده است، همچنین چون انسان به منزلگاه خویش مراجعت می کند به معنای بازگشت نیز آمده است و در آیه بالا اشاره به این است که آنها مشمول غضب مستمر و مداوم پروردگار می شوند گویی در خشم و غضب پروردگار منزل گرفته اند.
ماوای فرار کنندگان از جهاد جهنم است اشاره به این است که آنها با فرار می خواهند پناهگاهی برای خود انتخاب کنند که از هلاکت مصون بمانند ولی بعکس پناهگاه آنها جهنم می شود نه تنها در جهان دیگر بلکه در این جهان نیز در جهنمی سوزان از ذلت و بدبختی و شکست و محرومیت، پناه خواهند گرفت.
بنابراین منظور از عقب نشینی : فرار از مقابله مستقیم با دشمن وصرف نظرکردن از اهداف و آرمانهای جهاد ویا تعدیل
و تنزل از اهداف متعالی انقلاب در عرصه های گوناگون است .
جبهه هایی که مادرحال جنگیم عبارتند از:
1- جبهه نظامی و امنیتی
2- جبهه سایبری و فضای مجازی
3- جبهه فرهنگی وشناختی
4- جبهه اقتصادی
5- جبهه سیاسی
چرا عقب نشینی در هرکدام از جبهه های فوق خطرناک است ؟
• زیرا عقب نشینی درجبهه نظامی و امنیتی .یعنی باختن سرزمینها و تمامیت ارضی و تسلیم اراده دشمن شدن
• عقب نشینی در جبهه سایبری یعنی دشمن را در خانه های مردم رها کردن
• عقب نشینی در جبهه فرهنگی یعنی غلبه ارزشها و تمدن لیبرال دموکراسی غرب وحشی و جنایتکار بر فرهنگ و زیست زندگی مردم و نابودی ارزشهای دینی و اخلاقی
• عقب نشینی در جبهه اقتصادی یعنی هضم شدن در اقتصاد جهانی ودست برداشتن از خوداتکائی و استقلال و بازگشت به وابستگی به بیگانگان حتی در کالای اساسی مردم
• عقب نشینی در جبهه سیاسی یعنی مسلط کردن کفار برسرنوشت کشور و دست برداشتن ازاستکبار ستیزی و آرمان های انقلاب اسلامی در جامعه سازی و دولت سازی اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی و هدر دادن خون صدها هزار شهید و قرنها مبارزه ی مجاهدان راه حق و حقیقت و ناامید کردن مستضعفان از غلبه برمستکبران .
شیوه دشمن در وادار کردن ما به عقب نشینی؟
1- بزرگ نمایی قدرت نظامی دشمن
2- بزرگ نمائی توان فرهنگی و غلبه تمدنی دشمن
3- بزرگ نمائی قدرت اقتصادی دشمن
4- بزرگ نمائی قدرت سیاسی دشمن در براندازی نظام اسلامی
5- بزرگ نمائی از قدرت سایبری و مدیریت فضای مجازی دشمن علیه ثبات سیاسی کشور
حضرت آیتالله خامنهای، نتیجه بزرگنمایی دشمن در میدان فرهنگ را نیز احساس انفعال، مجذوب فرهنگ دشمن شدن و تحقیر فرهنگ خود، خواندند و گفتند: نتیجه چنین انفعالی، قبول سبک زندگی طرف مقابل و حتی استفاده از واژگان و تعابیر بیگانه است..24/5/1403
نمونه های تلاش های اخیر دشمن !!
• بزرگنمائی قدرت دفاعی رژیم اشغالگر
• بزرگ نمائی حضور ناوهای جنگی آمریکا درمنطقه
• ترغیب به عدم پاسخگویی نظامی به اقدام تروریستی اسرائیل از ترس جهانی شدن جنگ
• پیشنهاد های دیپلماسی بجای میدان . مثل توقف جنگ غزه دربرابر عدم انتقام ترور هنیه و...
• رهاسازی بدحجابی از ترس شکل گیری جنبش اجتماعی دیگر از اراذل
رهبر انقلاب، شهدا و مجاهدان را عناصر ایستاده در مقابل جنگ روانی دشمن برشمردند و افزودند: باید از جوانانی که بدون احساس ترس و تأثیرپذیری از سخنان دیگران در مقابل جنگ روانی ایستادند، قدردانی کرد .
آری انتقام خون اسماعیل هنیه ها از صهیونیسم جنایتکار و پشتیبانان او قطعی است و ملت ایران از این اقدام عقب نشینی نخواهد کرد . |