معمار آینده کشور
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
کاری که معلّم بر عهده گرفته ــ معلّم متعهّد ــ به نظر من مهمترین کار در کشور است؛ یعنی تربیت و تعلیم نونهالان کشور، یعنی ساختن آیندهی کشور. معلّم در واقع معمار آیندهی کشور است. امروز شما دارید فردای کشور را میسازید. ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
دیدار هرساله رهبر معظم انقلاب اسلامی با قشر معلم در سالروز شهادت استاد مطهری حاکی از اهمیت و نقش معلمان در ساختن و معماری آینده کشور در نگاه رهبر معظم انقلاب است .
حرفهای نو و راهبرد های جدید و متناسب با نیازهای روز رهبر معظم انقلاب برای این قشر فرهیخته و دستگاه آموزشی کشور نشان از یک هدایت مستمر و روبه کمال رهبری نسبت به این قشر موثر و آینده ساز کشور دارد .
اگر چه بعضی نکات در تبیین روشها و اصول تربیتی جوانان تراز انقلاب و توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سخنان معظم له تکرار و تاکید مکرر شده است وبیشتر از زاویه مثبت نگری به تلاش معلمان متعهد نگاه شده ولی در نقد عملکرد این قشر نسبت به کم توجهی به تربیت نسل تراز انقلاب منصفانه به ریشه ها و علل این مسئله نیز پرداخته شده است .انتظارات و مطالبات بحق این فشر مورد توجه معظم له بوده و متقابلا به وظیفه خطیر این قشر نسبت
به ساختن آینده پرداخته شده است .
امسال در شرایطی معلمان به دیدار معظم له نائل شدند که وزارت آموزش و پرورش و بخش تخصصی سازمان برنامه در پرداخت مطالبات این قشر تعلل و قصور کرده و ویر و بعضی از مقصرین این وضع برکنار شده بودند و آثار ضعف در تربیت و پرورش نسل جدید در وقایع و اغتشاشات سال 1401 خود را نشان داده بود .
بزرگترین خدمت به کشور
اگر بتوانید انسان آگاه، عالم، اهل فکر کردن، متفکّر، اهل منطق، باایمان، بااراده، متشرّع، پایبند به اخلاق اسلامی، پایبند به تعهّدات ملّی تربیت کنید، بزرگترین خدمت به کشور انجام گرفته؛ یعنی واقعاً هیچ خدمت دیگری قابل مقایسهی با این نیست.
مقام معظم رهبری 9 ویژگی را برای تربیت نسل جدید برشمرده اند :
1-آگاه ؛ انسان جوانی که از دانائی و آگاهی و اطلاعات لازم برای انجام رسالت انسانی و الهی خود برخوردار است
2-عالم ؛انسان جوانی که از علوم مورد نیاز روز برای ایفای نقش موثر و پیشران در پیشرفت کشور برخورداراست
3-اهل فکر کردن و متفکر؛ انسان جوانی که ، اهل مطالعه و تفکر واندیشه ورزیست وقادربه کشف مجهولات .
4-اهل منطق؛انسان جوانی که میتواند اندیشه اش را از افتادن درخطا ها حفظ و آنرابسوی استدلال پایدارهدایت کند.
5-باایمان ؛ انسان جوانی که به خدا ودستورات زندگی ساز او ایمان و باور داشته وخود را ملتزم به عمل به آنهامیداند
6-با اراده ؛انسان جوانی که میتواند امیال خودرا مدیریت کرده وهوشمندانه انتخاب کرده وبهترین تصمیم را بگیرد
7-متشرع؛انسان جوانی که ملتزم به وظائف شرعی و دینی بوده و پارسا و دیندارو متقی باشد .
8-پایبند به اخلاق اسلامی؛ انسان جوانی که متخلق به اخلاق الهی و اهل بیت بوده وسیره آنهارا عملا اجرا نماید
9- پایبند به تعهدات ملی ؛انسان جوانی که موجودی اجتماعی و مسئولیت پذیربوده وحب وطن داشته وخود را متعهدبه پیشرفت کشور و سربلندی و اعتلای آن بداند و از آن در برابر دشمن پاسداری و حفاظت کند.
بی شک اگر چنین جوانی توسط معلمان جامعه تربیت شوند بزرگترین خدمت به کشور و آینده آن شده است واگر از تربیت آن غفلت شود جفا درحق او و آینده کشور شده است .
راهبرد های معماری آینده سازان
1- معلم شاگرد را مثل فرزند خودش بداند.
2- با رفتار، با کردار، با بیان، ایمان را، صلاح را، صلاحیّتهای انسانی را در این شاگرد پرورش بدهید
3- تشویق دانشآموزان به حضور در مراکز برکتآفرین ، نورآفرین ، مثل مساجد، مثل هیئتها ی مذهبی
4- اهتمام معلّم به حضور دانشآموز در مدرسه
5- احساس هویّت ایرانی و اسلامی و شخصیّت ملّی را در کودکان این کشور باید زنده کنید.
6- در قبال معلّم هم باید احساس مسئولیّت بشود، این احساس مسئولیّت [هم] در همهی ابعاد است مسئلهی معیشت مسئلهی تجربهآموزی ،مسئلهی مهارتآموزی.
7- جایگاه آموزشوپرورش در نظام مدیریّت کشور یک مجموعهی مصرفی و مزاحم نیست ؛بلکه عبور از گردنههای دشوار پیشرفت؛ بدون کمک آموزشوپرورش ممکن نیست
8- همهی فعّالیّتهای دیربازده به ثبات مدیریّت احتیاج دارد، از جمله آموزشوپرورش شما که امروز روی نوجوان دارید برنامهریزی میکنید، این بایست مثلاً بیست سال دیگر یا سی سال دیگر اثرش ظاهر بشود. اینها به ثبات در مدیریّت احتیاج دارد.
9- بایدنظام آموزشی آموزشوپرورش با نیازهای کشور انطباق داشته باشد . به این نوجوانمان چه چیزی داریم یاد میدهیم؟ آیا این به درد فردای او خواهد خورد؟ البتّه کشور به نیروی متفکّر و دانشمند احتیاج دارد؛ [امّا] همان قدر که به نیروی مغزافزار نیاز است، به بازوی کارافزار هم نیاز است
10- باید آموزشهای عمومی که در دبیرستانهای ما رایج است، با آموزش فنّیوحرفهای نسبت متعادلی داشته باشد
11- نباید دبیرستا نهای ما صرفا دالانی برای رسیدن به دانشگاه باشد که یک تعداد زیادی دیپلمه را تبدیل کنیم به کارشناسها و کارشناسهای ارشد بیکار و ناراضی و معترض،
12- آنچه دنیا را اداره میکند علوم انسانی است؛ سیاست است، مدیریّت است، اینها است که دارد سیاستهای دنیا و حرکتهای دنیا را پیش میبرد و اداره میکند نه مهندسی
13- بایستی سند تحوّل آموزش و پرورش دائماً بهروزرسانی شده و برای اجرای آن یک نقشهی راه تهیه شده و از سوی دولت و مجلس حمایت بشود، وبرای این سند تحوّل، یک بدیلی و رقیبی درست نکنند
14- همه باید نیاز به معلم متعهد وکارآمد را پذیرفته وزیرساختهای تربیت این معلمان را نقویت کنند واز معلمین مجرب قدیمی استفاده شود .
15- شایستگیهای حرفهای و شایستگیهای عمومی معلّمان در طول خدمت بایستی رصد بشود؛ یعنی صرفاً [رصدِ] اوّلِ کار اهمّیّت ندارد؛ لکن ادامه هم اهمّیّت دارد. ضوابط گزینش کمرنگ نشود؛
16- کتاب درسی باید سرشار باشد از مشوّقهای نسل جوان؛ مفاهیم اسلامی در کتابها و در همهی رشتههای درسی بیاید، منتها بهتناسب؛ در کتاب رشتهی علوم انسانی یک جور، در کتاب رشتهی علوم طبیعی یک جور دیگر، امّا میتواند بیاید؛ هم مفاهیم اسلامی، هم مفاخر اسلامی و ایرانی. در کتابهای علمی، معرّفی بشوند. شیوهی کتابنویسی هم بایستی جذّاب باشد، بهروز باشد، مبتکرانه باشد
17- تفکر جدا کردن آموزشوپرورش از دولت ودادن به دست بخشهای خصوصی برای نابود کردن کشور،است ؛شأن تعلیم و تربیت شأن دولتی است؛ هیچ نظامی نمیتواند این شأن را از خودش دور کند، از نظام قابل تفکیک نیست. تربیت و تعلیم کشور به عهدهی نظام حاکم بر این کشور است، در همهی دنیا [هم] همینجور است.بنابراین باید مدارس دولتی تقویت شوند؛ معلّمینِ خوب، مربّیانِ خوب، مربّیانِ تربیتیِ خوب، معلّمینِ متعهّد، فضاهای آموزشی قابل قبول، در مدارس دولتی باید وجود داشته باشد؛
18- بعضی از مدارس غیر دولتی انصافاً ابتکارات جالبی دارند، کارهای بسیار خوبی انجام میدهند؛ باید از آن ابتکارات استفاده کرد، لکن به مجموعهی مدارس غیر دولتی هم باید نظارت داشت. آموزشوپرورش خودش را فارغ نداند از نظارت بر این مدارس.
19- برنامههای پرورشی باید در مدرسه دیده بشود. در مدارس [از برنامههای پرورشی] خبر چندانی نیست؛ باید امور پرورشی تا داخل مدارس امتداد داشته باشد. بسیاری از مدارس معاون پرورشی ندارند، مسئول پرورشی ندارند؛ باید حتماً تأمین بشود. باید کار پرورشی جذّاب باشد تقویت هویّت ملّی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملّی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی، در شمار اصلیترین کارهایی است که بایستی انجام بگیرد. |