کم تحرکی ومدیریت ناهماهنگ ریشه مشکلات
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
خیلی از مشکلات کنونیِ ما ربطی هم به تحریم و مانند این چیزها ندارد؛ مربوط به خود ما است، مربوط به ناهماهنگیها است. این گرانیهای اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ بسیاری از این گرانیهای اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ باید علاج بشود و قابل علاج است؛ بایستی مسئولین با هماهنگی علاج کنند. مقام معظم رهبری 13/8/99
حوزه های دچار مشکل
الف)-اقتصاد
در زمینهی اقتصاد نگاه صحیح و اصولی این است که مطلقاً به بیرون کشور نگاه نکنیم؛ نه اینکه رابطهمان را قطع کنیم؛ بنده هر دفعه که میگویم علاج را در داخل بجوییم، یک عدّهای برمیدارند اینجا و آنجا، در فضای مجازی [میگویند:] «معتقدند که ما با خارج ارتباط را قطع کنیم»؛ نه، این نیست؛ ارتباطات باید برقرار باشد؛ مهم این است که ما علاج را از دیگران نخواهیم، علاج را از بیرون خودمان نخواهیم؛ علاج در درون خود ما است، در داخل کشور است که یک قلم عمدهاش هم افزایش تولید است که بارها روی آن من تکیه کردهام. باید یک تلاش برنامهریزیشده و سازمانیافته در زمینهی اقتصاد انجام بگیرد.
خیلی از مشکلات کنونیِ ما ربطی هم به تحریم و مانند این چیزها ندارد؛ مربوط به خود ما است، مربوط به ناهماهنگیها است. این گرانیهای اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ بسیاری از این گرانیهای اخیر واقعاً توجیه ندارد؛ باید علاج بشود و قابل علاج است؛ بایستی مسئولین با هماهنگی علاج کنند. شما نگاه که میکنید، گرانی از گوشت قرمز و گوشت مرغ و گوجه فرنگی بگیرید تا پوشک بچّه [وجود دارد]؛ خب گرانیهای اینها، گرانیهای بیدلیلی است، هیچ استدلالی پشت این گرانیها وجود ندارد؛ و جنس هم هست؛ هم وزارت صمت، هم مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاههای دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، [مثل] گمرک و دیگران، با همدیگر همکاری کنند و این مشکل را از جلوی پای مردم بردارند؛ همهی اینها قابل کنترل است. بنابراین با مدیریّت هماهنگ دستگاهها این مشکلات قابل برطرف شدن است. (مقام معظم رهبری )
براساس ارزیابی مقام معظم رهبری مشکلات اقتصادی ناشی از چند عامل است
• علاج مشکلات را از دیگران میخواهیم
• علاج مشکلات دردرون خود ماست
• علاج مشکلات در افزایش تولید است
• خیلی از مشکلات ربطی به تحریم ندارد
• عمده مشکلات ناشی از کم تحرکی مجریان است
• مشکلات مربوط به ناهماهنگی بین دستگاهها ست
• بسیاری از این گرانی ها توجیه ندارد وبی دلیل است، هیچ استدلالی پشت آن نیست
• گرانی ها قابل کنترل است ولی کنترل نمیشود
• دستگاههای اقتصادی هماهنگ مدیریت نمیشوند.
دلایل وجود این عوامل:
1. فرصت تلقی کردن پیروزی دموکراتها در آمریکا از سوی رئیس جمهور
2. پاسخ ریس برنامه و بودجه به مجلس ؛که مردم رفع تحریم را میخواهند نه اعانه
3. وجود هزاران تن کالای اساسی و مورد نیاز مردم در گمرک و عدم ترخیص آن
4. عدم کنترل مرزها برای جلوکیری از صادرات قاچاق دام زنده
5. عدم توزیع عادلا نه خوراک دام بین دامداران واقعی
6. عدم برداشت و توزیع و انتقال به موقع گوجه فرنگی از مناطق گرمسیر
7. عدم انتقال مواد اولیه کارخانجات تولیدی از گمرک به کارخانجات تولیدی
وقتی که روزنامه های طرفدار و بلندگوی دولت حل مشکلات اقتصادی را به انتخاب نامزددموکراتها گره میزنند!
وقتی که دولت برای طرح کمک معیشت مردم میگوید پول ندارم ولی برای طرح خودش پول دارد !
وقتی با تذکر رهبری سریعا انبارهای گمرک را میشود خالی کرد و لی دولت تا انتخابات آمریکا عزمی برای ترخیص کالاها ندارد تا حدی که قیمتها افزایش وکا رخانجات و مرغداریها و دامداریها تعطیل میشوند !
وقتی که همه کارشناسان معتقدند صادرات و واردات محصولات کشاورزی و دامی باید دردست وزارد جهاد و کشاورزی باشد ولی رئیس جمهور با آن مخالفت میکند!
وقتی که بانک مرکزی درتامین ارز کالاهای اساسی اولویتی قائل نیست که مجلس مجبور به مکلف کردن آن میشود!
پدید آمدن مشکلات فوق امری مسلم و طبیعی است .
راهکار مورد تاکید مقام معظم رهبری
هم وزارت صمت، هم مسئولین تعزیرات، هم بسیج، هم بعضی از دستگاههای دیگری که مرتبط با قضیّه هستند، [مثل] گمرک و دیگران، با همدیگر همکاری کنند و این مشکل را از جلوی پای مردم بردارند؛ همهی اینها قابل کنترل است. بنابراین با مدیریّت هماهنگ دستگاهها این مشکلات قابل برطرف شدن است.13/8/99
1-وزارت صمت با هماهنگی کامل با وزارت کشاورزی نسبت به ترخیص و توزیع مواد غذائی واساسی وخوراک دام و لاستیک و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اقدام نماید .
2-وزارت کشاورزی نسبت آمایش کشت وبرداشت محصولات کشاورزی بگونه ای عمل کند که کمبود ی در کشور پدید نیاید ومحصولات به قیمت مناسب هزینه تولید از کشاورز خریداری شود .ودرتوزیع خوراک دام با نظارت دقیق فیزیکی اقدام واز حقوق تولید کننده دفاع کند.
3- تعزیرات حکومتی نسبت به جلو گیری از احتکار وگرانفروشی بر اساس یک سیاست ثابت ومستمر وقاطع عمل نموده اجازه فساد و رشوه به عوامل بازرسی خود نداده واعمال قانونش نوسان نداشته باشد.
4-بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و دارائی نسبت برطرف کردن موانع کند کننده خدمات فوق اقدام نماید
5-دولت در قرار گاه اقتصادی خود هماهنگی لازم و کافی را دربین دستگاهها پدید آورد
6- نیروهای بسیج مقاومت به کمک دولت شتافته و او را درامر نظارت و کنترل یاری دهند .
7- وزارت تعاون با تقویت و تشویق تعاونی های روستائی ومصرف دست دلالان را از تولید به مصرف کوتا ه کند تا تولیدات ارزانتر بدست مردم برسد
ب)- امنیت
در باب امنیّت [هم] که عرض میکنیم، عمده مراد امنیّت خارجی است که باید کشور به ابزارهای دفاعی مجهّز بشود؛ [مثل] همین موشک و پهپاد و هواپیما و امثال اینها که مشغول [ساختن هم] هستند؛ اینها امنیّت خارجی کشور را تأمین میکند؛ یعنی موجب میشود که کشور مطمع دشمن قرار نگیرد، دشمن به کشور طمع نکند. این جور نیست که ما خیال کنیم که همهی مشکلات با ساختن موشک درست میشود؛ نه، نخیر؛ بعضی از مشکلات هست که هیچ ربطی هم به موشک ندارد؛ امّا بسیاری از مشکلات هم هست که به همین ابزارهای دفاعی ارتباط پیدا میکند.
در باب امنیّت داخلی هم دستگاههای امنیّتی ما باید مواظب نفوذ باشند؛ عمده نفوذ است؛ نفوذ دشمن در دستگاههای مختلف و اعمال وسوسههایشان؛ مشکل عمده این است. باید مراقب باشند که این [مشکل] را درست کنند. مقام معظم رهبری 13/8/99
• طبق این رهنمود هرگونه مذاکره در مورد توان موشکی کشور یا ایجاد محدودیت دراین مورد خلاف امنیت کشور است .وباید تا حد بازدارندگی کامل پیشرفت کنیم
• براساس این رهنمود توجه دیپلماسی کشور به امنیت مرزها و تحرکات دشمنان در پشت مرزهای ایران باید بیشتر و فعال تر شده وبه مسائل امنیتی کشور های همسایه بویژه آذربایجان ، ارمنستان،عراق ، پاکستان ، افغانستان،کردستان وکشورهای حوزه خلیج فارس باید بیشتر از قبل باشد.
• حفظ امنیت داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است ؛ امنیت داخلی را میتوان وضعیتی دانست که در آن نظام سیاسی حاکم از بیشترین ظرفیت برای پاسخگویی به نیازهای شهروندانش برخوردار است و شهروندان آن جامعه میتوانند بدون برخورد با موانع ذهنی و عینی از تمام حقوق قانونی خود بهره مند شوند. در این وضعیت، شهروندان و نظام سیاسی بیشترین رضایتمندی و اطمینان خاطر را از یکدیگر خواهند داشت. امنیت به نبود تهدید تعریف نمیشود، بلکه افزون بر نبود تهدید، وجود شرایط مطلوب برای تحقق اهداف و خواستهای ملی نیز مد نظر است. امنیت داخلی از حیث منبع، جهت ً امنیت اجتماعی، آرامش، و نوع تهدید به داخل مرزهای کشور مربوط میشود و عمدتا صمیمیت، وحدت و آشتی ملی، هماهنگی نیروهای سیاسی، ثبات و قرار سیاسی و اجتماعی، بقای سیستم سیاسی و حکومت، مناسبات پایدار و حسنه حکومت و ملت و نظایر آن را دربرمیگیرد. در تبیین امنیت داخلی و تشریح اجزا و مسائل آن از نگاه ایجابی، مقبولیت ،دلايل و انگيزهاي اخلاقي لازم را براي همكاري و اطاعت از جانب تابعان قدرت فراهم ميسازد؛ از این رو به تقویت امنیت داخلی کمک میکند. به عبارت بهتر، هر چه چتر مشروعیت ومقبولیت نظام سیاسی در جامعه گسترده تر باشد، مسائل و مشکلات امنیت داخلی آن محدودتر است. علاوه بر این، مشروعیت ومقبولیت برای نظام سیاسی انباني از حمايت و منبعي از حسن نيت را فراهم ميآورد که همکاري اتباع و شهروندان را حتي در زمان اجراي سياستهاي نامطلوب و نامناسب یا در مواقع بحرانی تضمين ميکند
این امر باعث میشود زمینه مناسبی برای موفقیت دولتها درغلبه بر چالشها و مشکلات امنیت داخلی فراهم آید. امنيت سياسي در انديشه امام خميني (ره) ، عبارتند از حفظ نظام سياسي، تقويت نهاد روحانيت، قانون گرايي، صيانت از اسلام، وفاق اجتماعي، مشارکت و حضور مردم، وفاداري متقابل مردم و مسوولان، نفي انحصارگرايي سياسي، و حاکميت نظم و قانون از مولفه هاي داخلي تحقق امنيت سياسي هستند. ثانيا، استقلال سياسي، همزيستي مسالمت آميز، نفي ظلم پذيري، تاسيس تشکل هاي بين المللي مستقل، حمايت از ملت هاي مظلوم و زير نظر داشتن سازمان هاي بين المللي از مولفه هاي خارجي امنيت سياسي در انديشه امام خميني (ره) محسوب مي گردند.
• خطر نفوذ
در باب امنیّت داخلی هم دستگاههای امنیّتی ما باید مواظب نفوذ باشند؛ عمده نفوذ است؛ نفوذ دشمن در دستگاههای مختلف و اعمال وسوسههایشان؛ مشکل عمده این است. باید مراقب باشند که این [مشکل] را درست کنند. مقام معظم رهبری 13/8/99
دولت یازدهم و دوازدهم متاسفانه رکورد دار نفوذ پذیری بوده است :
نفوذ درتیم مذاکرات هسته ای
نفوذ در محیط زیست با هدف کسب اطلاعات نظامی
نفوذ در سازمان انرژی هسته ای
نفوذ در مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری
نفوذ در نظام آموزشی کشور برای اجرای سند2030
نفوذ جاسوس ایرانی مرتبط با انگلیس
نفوذ جاسوس مرتبط با هنر مندان
نفوذ یک باند در وزارت نفت
نفوذ در بخش کنترل جمعیت وزارت بهداشت ودرمان
نفوذ در جامعه خبرنگاران
و......
ج)- حوزه فرهنگ
مسئولین فرهنگی باید تلاشهای هوشمندانهای بکنند. گاهی حجم کار فرهنگی ما زیاد است، لکن بایستی فعّالیّت هوشمند باشد؛ یعنی بدانیم کجا نیاز به چه چیزی است، به کدام کار فرهنگی [نیاز] است، برویم سراغ آن کار؛ که اگر این کار انجام بگیرد،13/8/99
تلاش های اقتصادی و اجتماعی زمانی می توانند شاهد مقصود را در آغوش بگیرند که الزامات مورد نظر آنها در فرهنگ جامعه نهادینه شده باشد. ابعاد فرهنگ و تأثیر آن، بر خلاف باور برخی، به احداث مراکز آموزشی خلاصه نمی شود. گستره فرهنگ و کار فرهنگی از جزئی ترین فعالیت های فردی تا جدی ترین مسئولیت های اجتماعی کشیده شده است. به تعبیر رهبر معظم انقلاب «فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است.» و بیشتر و پُرحجمتر و مؤثرتر از تلاشهای سیاسی و امنیتی، تلاش فرهنگی است.
به همین دلیل ورود به عرصه فرهنگ و فعالیت های فرهنگی، به دلیل ابعاد گسترده آن، باید ورودی کارآمد، مداوم، همراه با مدیریت راهبردی و در یک کلام حرکتی جهادی باشد. تعبیری که از سوی مقام معظم رهبری بارها مورد استفاده قرار گرفت و نهایتاً سال ۱۳۹۳ با آن نامگذاری شد. «واقع قضیّه این است که کارزار فرهنگی از کارزار نظامی اگر مهم تر نباشد و اگر خطرناک تر نباشد، کمتر نیست؛ این را بدانید؛… واقعاً یک میدان کارزار است اینجا»چنین راهبرد ویژه ای نیازمند طرح یک مختصات خاص برای فعالیت های فرهنگی است. بدون در نظر گرفتن نیازها و لوازم مورد نیاز برای فعالیت های فرهنگی، نمی توان به پایان مطلوب آن ها دل بست. به همین دلیل جا دارد به شناخت ویژگی های کار فرهنگی مطلوب در بیان مقام معظم رهبری بپردازیم و به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که اصولا برای توفیق در فعالیت های فرهنگی به چه لوازمی نیاز داریم؟ از چه موانعی باید بگذریم؟ و باید مراقب چه پرتگاه هایی باشیم؟
الزامات کار فرهنگی
دو کار اساسی و اصلی [درمسائل فرهنگی]است که باید انجام بگیرد؛ یکی تولیدات فرهنگی سالم در زمینههای مختلف، و یکی جلوگیری از تولیدهای مضر و بهاصطلاح متاع و کالای مضرّ فرهنگی؛ به نظر من این جزو کارهای اساسی است. در همهی دنیا مراقبت از محصولات فرهنگی و کتاب و مانند اینها وجود دارد؛ کجای دنیا است که وجود نداشته باشد؟ یکجا را به من نشان بدهید. ...
هر کشوری یک اصولی دارد که این اصول باید مراقبت بشود و دستگاههای حاکمیّتی باید این اصول را رعایت کنند؛ رودربایستی ندارد. اگرچنانچه میبینید فلان تئاتر، فلان فیلم، فلان کتاب، فلان نشریّه با مبانی انقلاب و مبانی اسلام مخالف است، جلویش را بگیرید و با آن برخورد بکنید. حالا چگونه برخورد بکنید، آن یک بحث دیگر است، آن مربوط به دستگاهها است و نگاه کنید ببینید مقرّراتتان چه میگوید؛ لکن رودربایستی نکنید و این را صریح بگویید. پس بنابراین خوراک فرهنگی سالم و جلوگیری از خوراک فرهنگی ناسالم و مضر، اساس کار است.4/6/94
اشكالی كه ما همواره به بخشهای فرهنگی داشتهایم، این بوده كه به نقش خودشان به عنوان یك دولت اسلامی در صحنهی كارزار فكری درست عمل نمیكنند.8/6/84
ـ در زمینهی فرهنگ، هم در مورد آفند ضعیف عمل میکنیم، هم در مورد پدافند... من، هم معتقدم روحیّهی آزاداندیشی وجود داشته باشد، [هم] برنامهریزی عادلانه باید وجود داشته باشد. نه بیبرنامهگی و ولنگاری فرهنگی، نه جزم اندیشی و تحجّر و استبداد فرهنگی؛ هیچ کدام از این دو طرف قضیّه را بنده قبول ندارم. راه صحیح این است که برنامهریزی کنیم، هدایت کنیم، کمک کنیم به رویشهای خوب، و جلوی ضربهها و حملات و مانند اینها را بگیریم؛ یعنی هم آفند، هم پدآفند. 3/6/95
ـ اگر بر اثر جوّزدگی برویم سراغ مثلاً فلان کسی که از بنِ دندان با انقلاب اسلامی و با حکومت اسلامی و با نظام اسلامی مخالف است، این خلاف یک حرکت فرهنگی عاقلانه است.3/6/95
ـ كارها و اقدامات فرهنگی همچون شمشیر دو دَم است، اگر همراه با محتوای خوب باشد، بستر اصلاح جامعه خواهد بود اما اگر با محتوای نامناسب باشد، بستر گسترش نابسامانی و كژی خواهد شد.23/3/92
ـ در مراكز فرهنگی همچنین باید از افراد اهل فرهنگی استفاده كرد كه واقعاً متدین و انقلابی و معتقد به اسلام سیاسی و مردم سالاری دینی باشند.23/4/92
« «اعتقاد من این است که مجموعه انقلابی کشور ـ که بحمدالله تعداد بی شماری از آنها در بین جوان های ما، در بین صاحب نظران ما، اساتید ما، بزرگان ما، تحصیل کرده های ما حضور دارند ـ می توانند با منطقِ محکم وارد میدان بشوند، نقّادی کنند. نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولان بکشانند. گاهی می شود که مسئول، متوجّه نیست چه دارد می گذرد در متن جامعه، اما آن جوان در متن جامعه است، او می فهمد؛ آن عزم ملّی و مدیریّت جهادی که عرض کردیم در زمینه فرهنگ، این است.» |