تفکیک دین از سیاست،نشانه عدم فهم دین است
تبیین رهنمودهای مقام معظم رهبری حمیدرضا ترقی
کسانی در طول سالهای متمادی تلاش کردند، امروز هم تلاش میکنند که در اسلام معنویّت را از مسائل زندگی و مسائل ادارهی امور جوامع جدا کنند؛ [یعنی] «جدایی دین از سیاست». سالهای متمادی -شاید بشود گفت دهها سال، صد سال یا بیشتر- دشمنان اسلام و نادانهایی که از اسلام چیزی نمیدانستند، روی این کار کردند؛ وقتی جمهوری اسلامی به وجود آمد و انقلاب اسلامی شد، این حرفها همه باطل شد؛1397/04/25 مقام معظم رهبری
دین و سیاست ازدیدگاه امام خمینی ره
«والله اسلام تمامش سیاست است ، اسلام را بد معرفی کرده اند.»
آنقدر آیه و روایت که در سیاست وارد شده است در عبادت وارد نشده است، شما از پنجاه و چند کتاب فقه را ملاحظه کنید، هفت، هشت تایش کتابی است کهمربوط به عبادت است باقیش مربوط به سیاسات و اجتماعات و معاشرات و این طور چیزهاست.... اسلام را همچو بد معرفی کرده اند به ما که ما هم باورمان آمده است که اسلام به سیاست چه؟ سیاست مال قیصر و محراب مال آخوند.»
«اسلام دین سیاست است اصلش، اسلام را شما مطالعه دارید در آن، اسلام یک دینی است که احکام عبادیش هم سیاسی است، این جمعه، این خطبه های جمعه، آن عید، آن خطبه های عید، این جماعت، اجتماع، این مکه، این مشعر، این منی، این عرفات، همه اش یک مسایل سیاسی است. با اینکه عبادت اند، در عبادتش هم سیاست است، سیاستش هم عبادت است.»
دخالت در امور سیاسی از بالاترین مسائلی است که انبیاء برای او آمده بودند. قیام بالقسط و مردم را به قسط وارد کردن مگر می شود بدون دخالت در امور سیاسی؟ مگر امکان دارد بدون دخالت در سیاست و دخالت در امور اجتماعی و در احتیاجات ملت ها، کسی بدون اینکه دخالت کند، قیام بالقسط باشد؟
مگر زمان پیغمبر اکرم(ص) سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره عده ای روحانی بودند و عده دیگر سیاستمدار و زمامدار؟ مگر زمان خلفای حق یا ناحق، زمان خلافت حضرت امیر(ع) سیاست از دیانت جدا بود؟ دو دستگاه بود؟ این حرف ها را استعمارگران و عمّال سیاسی آنها درست کرده اند تا دین را از تصرف امور دنیا و از تنظیم جامعه مسلمانان برکنار سازند و ضمناً علمای اسلام را از مردم و مبارزان راه آزادی و استقلال جدا کنند. در این صورت می توانند بر مردم مسلط شده و ثروت های ما را غارت کنند. منظور آنها همین است.
باتوجه به جملات فوق الذکر در نظر امام خمینی، سیاست دارای دو معنای عام و خاص می باشد. عاملان سیاست عبارتند از: انبیاء، اولیاء و علماء و اعلی مراتب سیاست، سیاست انبیاء، بعد از آن سیاست اولیاء و در آخر سیاست فقها است. امام معتقد به یگانگی دین و سیاست هستند به این معنا که سیاست تحت تأثیر شریعت است.
دین و سیاست از دیدگاه مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری تز جدایی دین از سیاست را به عنوان شبهه و توطئه و کجاندیشی و بزرگترین مظهر شرک در عصر حاضر و ناشی از تبلیغات دشمنان اسلام میدانند.
بنابر فلسفه سیاسی آیتالله خامنهای، در جامعه توحیدی، اسلام دارای برنامه کامل برای زندگی اجتماعی است و هرگز بین آموزههای دینی و سیاسی اسلام، تباین و تعارض نیست و بر این باورند که تصور جدایی دین از سیاست، غیرممکن است و کسانی که تلاش میکنند دین را از ورود به سیاست منع کنند و یا کسانی که ورود دین را به سیاست دنیایی کردن دین تفسیر میکنند هر دو به بیراهه میروند و خواسته یا ناخواسته جامعیت و جاودانگی اسلام را مورد تردید قرار میدهند.
با همین پیش فرض ایشان تز جدایی دین از سیاست را به عنوان شبهه و توطئه و کجاندیشی و بزرگترین مظهر شرک در عصر حاضر و ناشی از تبلیغات دشمنان اسلام میدانند و بر مسلمانان لازم میبینند که از آن اعلام برائت کنند. جامعه توحیدی علاوه بر عنصر دین و سیاست، نیازمند قانون است. بنابر آنچه بیان شد، قانون قبل از آنکه ویژگی سیاست و در حوزه حاکمیت، قدرت و دولت و حکومت مورد توجه باشد، ویژگی مهم جامعه است و شالوده اصلی همه جوامع انسانی است. هیچ جامعهای بدون قانون امکان حیات ندارد و حذف قانون از جامعه آن را به هرج و مرج و فساد و در نهایت به نابودی میکشاند. بنابراین در آیین اجتماع و سامانه جامعه اسلامی قانون با همه جنبههای اثباتی آن در کنار امنیت و عدالت از ویژگیها و شاخصههای مهم تلقی میشود.
معظم له در دیدار مسئولین حج فرمودند: ، اسلام میتواند میدان سیاست را، میدان زندگی را، میدان ادارهی کشور را، میدان به صحنه آوردن مردم با همهی توانشان و ظرفیّتشان را به بهترین وجهی اداره کند؛ از شعارهایی که کمونیستها میدادند تا آنهایی که لیبرالها میدادند تا آنهایی که غربیها میدادند، از همهی اینها در این زمینه موفّقتر عمل کرد. پس آن تلاشی که مدّتها میکردند باطل شد لکن باز مجدّداً شروع کردند؛ کسانی شروع کردند برای اینکه نسلهای جدید را از آمیختگی دین و سیاست، دین و زندگی، دین و علم، آمیختگی دنیا و آخرت، آمیختگی معنویّت و مادّیّت -که در اسلام همهی اینها هست- منصرف کنند؛ یعنی ذهنها را از این آمیختگی منصرف بکنند؛ حج، یک میدان عملی است برای اینکه این آمیختگی را نشان بدهد.
چطور؟ شما در حج، هم تضرّع دارید، هم دعا دارید، هم توسّل دارید، هم گریه دارید، هم طواف دارید، هم سعی دارید، هم نماز دارید، و هم اجتماع مردمی دارید؛ این خیلی مهم است. خب فکر کنند؛ اگر خدای متعال در فراخوانیِ مردم به حج، فقط نظرش این بود که مردم بیایند آنجا و چند روزی را با معنویّت سر کنند، لازم نبود که یک زمان معیّنی را مشخّص کنند؛ در طول سال هرکس هروقت دلش میخواست میرفت؛ نه، حج زمان معیّن و مشخّصی دارد. در این زمان مشخّص از همهی دنیای اسلام باید افراد بیایند؛ نه یک سال، نه دو سال، [بلکه] در تمام طول تاریخ؛ در چند روز معیّن از همهی دنیای اسلام کسانی که میتوانند، استطاعت دارند، جمع بشوند در یک نقطه؛ این به معنای چیست؟ این به معنای آن است که نفْس این اجتماعِ با یکدیگر، مورد توجّه خدای متعال است؛ این را خدای متعال میخواهد. این یعنی همان تشکیل امّت اسلامی، این همان نگاه به اجتماع مسلمانان و تجمّع مسلمانان است؛ حج مظهر این است.
. پس بنابراین آنکسانی که سیاست را از اسلام جدا میکنند، نفی میکنند، اسلام را نفهمیدهاند، آیات قرآن را نفهمیدهاند. آیات قرآن، چه آنچه مربوط به حج است، چه آنچه مربوط به جهاد است، چه آنچه مربوط به ارتباطات مردم در یک جامعه است، چه آنچه مربوط به حاکمیّت حاکم اسلامی در جامعه است، اینها همه سیاستهایی است که متعلّق به اسلام است
مقام معظم رهبری در جای دیگر فرمودند :
معنای دین غیر سیاسی این است که دین بنشیند دائم نصیحت بکند، دائم حرف بزند و قدرتمندان هم هر کار که دلشان میخواهد برخلاف دین و بر ضدّ دین بکنند؛ هر وقت هم که خواستند یک لگدی به سر اینها بزنند.۱۳۹۵/۱۰/۱۹
بسیاری از ارباب سلطه و سیاستمداران قدرت طلب، دین را از تصرّف حوزهی سیاست برحذر میدارند و میان دین و سیاست مرزی عبورناپذیر تعریف میكنند.۱۳۷۹/۰۶/۰۹
حج وسیله ای برای سامان بخشیدن به سیاست اسلامی
حج در اسلام در عین اینکه پاکترین وعمیقترین عبادت برای تطهیر و شستشوی روح و روان از هر گونه آلودگی است، مؤثرترین وسیله برای تبیین و پیشبرد اهداف سیاسی است، و اصولًا نمیتوان حج را از دو خصیصه «عبادت» و «سیاست» جدا کرد، که این دو تار و پود حج را تشکیل میدهند، چرا که روح عبادت، توجه به خدا است، و روح سیاست توجه به خلق خدا، و این دو در مراسم حج آنچنان بهم آمیختهاند که جدا کردن هر یک، مساوی با نابودی اصل حج است، به عبارت روشنتر امور سیاسی در سطح عالی و کامل، آنچنان در یکایک دستورهای حج، جریان دارد، که خون در پیکر انسان جاری و ساری است، و آنانکه منهای توجه به جنبههای سیاسی حج، به انجام مراسم حج میپردازند، و تنها به پوستهای از ظواهر عبادی حج قناعت میکنند، قطعاً بدانند که حج را از محتوایش خارج کرده، و هیچگونه بهره صحیح از آن نخواهند برد،
حضرت امام خمینی- قدس سره در فرازی از گفتارش میگوید:
«یکی از فلسفههای بزرگ حج، قضیه بعد سیاسی او است، که دستهای جنایتکار، از همه اطراف، برای کوبیدن این بعد در کار هستند، و تبلیغات دامنهدار آنها معالاسف در مسلمین هم تأثیر کرده که مسلمین سفر حج را بسیارشان یک عبادت خشک خالی بدون توجه به مصالح مسلمین میدانند، حج از آن روزی که تولد پیدا کرده است، اهمیت بعد سیاسیاش کمتر از بعد عبادیاش نیست، بعد سیاسی علاوه بر سیاستش، خودش عبادت است»
ابعادسیاسی حج
الف) انتقال فرهنگ مبارزهی سیاسی به مسلمانان دیگر كشورها:
مسلمانان شركت كننده در این مراسم در كنار خانهی امن الهی كه مركز جهان اسلام است، میتوانند بسیاری از گرفتاریها و نابسامانی خود و دیگران را حل كنند.
هدف اصلی دشمنان مسلمانان، ایجاد اختلاف میان فرقههای اسلامی است. آنها با پاشیدن بذر نفاق میخواهند به هدفهایشان دست یابند و راحتتر بر مسلمانان حكومت كنند. در این مراسم، مسلمانان به سرنوشت یكدیگر توجه دارند و در پی آن هستند تا دشمن واقعی خود را بشناسند و از توطئهها و نقشههایش آگاه شوند و نقاب از چهرهی او بردارند و در برابرش بایستند و با او مبارزه كنند.
ب) دشمنشناسی:
مسلمانان در حج یاد میگیرند كه دشمنان خود را دست كم نگیرند و شعار "تفرقه بیانداز و حكومت كن" آنان را همیشه به خاطر میسپارند. مسلمانان در حج درمییابند كه هدف دشمنان اسلام، غارت منابع مسلمانان و استثمار و استعمار است. ازاینرو، به دشمنان اجازه نمیدهند بر آنان تسلط یابند.
این كنگرهی عظیم، بهترین فرصت برای برنامهریزی برای رویارویی با دشمن است؛ مسلمانان با برگزاری باشكوه مراسم حج، به دشمنان میفهمانند كه حج تنها مراسمی عبادی نیست.
ج) خنثی سازی توطئههای تبلیغی استكبار جهانی:
مهمترین جنبهی سیاسی مراسم حج، خنثی كردن توطئههای دشمنان است. مسلمانان باید همواره هشیار باشند و تكتك توطئههای دشمنان را بشناسند و با قاطعیت با توطئهها برخورد كنند.
"امروز استكبار جهانی، حتی پیش از خود مسلمانان به این حقیقت پیبرده است كه لایزال الدین قائما ما قامت الكعبه و دانسته است كه حج با بار سیاسی و محتوای بیدار كننده و ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، نظامی و اقتصادی چه حركتی را در سطح ملل مسلمانان جهان میخواهد بیافریند و هر سال تحول بنیادین را در روابط داخلی و نیز در صحنهی جهانی میتواند به وجود آورد".
به همین دلیل، دشمنان همواره میكوشند این حركت سیاسی را تنها حركتی عبادی معرفی كنند كه محتوای سیاسی ندارد. آنان به خوبی میدانند كه اگر این مناسك با تشریفات ظاهری برگزار شود، برای آنان هیچ خطری ندارد و میتوانند در بسیاری از موارد، منافع خود را نیز تامین كنند و آرام آرام دربارهی چگونگی برگزاری مراسم حج، نظر بدهند.
در حقیقت، حج، قدرت، وحدت، یگانگی و همبستگی مسلمانان را نشان میدهد تا دشمن به این قدرت و وحدت بینظیر پی ببرد. "حج، باشكوهترین تجلی قدرت جهانی اسلام برای همهی عصرها و نسلهاست.
د) برائت از مشركان:
یكی از نمودهای عینی بعد سیاسی حج، برگزاری مراسم برائت از مشركان است برائت و بیزاری جستن از مشركان و كافران، از فروع دین است. خداوند یكتا در این باره چنین فرموده است:
"و این آیات اعلامی است از جانب خدا و پیامبرش به مردم در روز حج اكبر كه خدا و پیامبرش از مشركان بیزارند
امام خمینی (ره)نیز دربارهی مراسم برائت از مشركان چنین گفته است: "حج بیبرائت، حج نیست
دوری جستن از شیطان و دشمنان خدا در دیگر اعمال حج نیز دیده میشود، مانند رمی جمرات كه نماد شیطانزدایی است. در مراسم برائت از مشركان نیز شیطانهای كوچك و بزرگ را سركوب و رسوا میكنیم.
"اعلان برائت در حج تجدید میثاق و مبارزه و تمرین تشكل مجاهدان برای ادامه نبرد با كفر و شرك و بتپرستیهاست كه سرآغاز علنی ساختن منشور مبارزه و سازماندهی جنود ابلیس و ابلیسصفتان است".
دشمنان با دیدن چنین اجتماع عظیمی، وحشت در دلشان رخنه میكند و از قدرت بینظیر مسلمانان میهراسند. زیرا"فلسفهی برائت از مشركان در جهان امروز مبارزه با سلطهجویی قدرتهای طاغوتی، استقلال، عزت و اقتدار مسلمانان جهان است." مراسم برائت از مشركان، نشانهی قدرت مسلمانان و عزم آنان برای نابودی دشمن و مبارزه با تبلیغات پوچ و بیاساس آنان است و این اعتماد به نفس مسلمانان، راه را برای رهایی محرومان و مستضعفان، هموار میكند و جلو تجاوز دشمن را به مسلمانان میگیرد.
مراسم حج، بهترین فرصت برای بیزاری جستن از دشمنان خداست، ولی تنها زمان و مكان نیست، بلكه در همهی زمانها و مكانها وظیفه مسلمانان این است كه بیزاری و برائت خود را به گوش جهانیان برسانند.
نگاه جدید ملت ایران به حج
. اعتقاد ما این است که ملّت ایران بعد از پیروزی انقلاب، به برکت هدایت امام بزرگوار، یک معنای جدیدی از حج را فهمید، کشف کرد، درک کرد. از سال اوّلی که انقلاب پیروز شد و کسانی رفتند حج و امام بزرگوار پیام دادند، مفاهیم جدیدی از حج برای ملّت ایران آشکار شد و روشن شد و دنبال آن مفاهیم را گرفت و حرکت کرد؛ حجّ همراه با برائت، حجّ همراه با تفاهم با مسلمین، حجّی که مظهر «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» و«رُحَماءُ بَینَهُم»(۸) است. حج مظهر «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» و «رُحَماءُ بَینَهُم» باید باشد. نقطهی مقابلش این است که بین برادران اختلاف ایجاد کنند، جدایی ایجاد کنند، امّا دُم خودشان را به دُم استکبار جهانی و آمریکا وصل کنند و ببندند؛ این نقطهی مقابل آن چیزی است که حج از مردم خواسته است و برای مردم خواسته است و شارع مقدّس به خیر مردم تشریع، فرموده است. حج را با این روحیه، با این حالت بایستی انجام داد. مقام معظم رهبری 1397/04/25
امروز شاهد خا ئنا نه ترین اقدامات رژیم عربستان علیه مسلما نان ایران و عراق و سوریه وبحرین و یمن وفلسطین و قطر هستیم .سران نابخرد و مزدور آن کشور با سر سپردگی به قدرت آمریکا سردر آخور اسرائیل نهاده وبه نیابت از آن دو قدرت ضد اسلام و مسلمین به اختلاف افکنی بین مسلمانان و ازبین بردن حرث و نسل مسلمین بوسیله تربیت یافته گان مکتب وهابی وافراطی وتکفیری خودپرداخته وطرح سازش با غده سرطانی جهان اسلام یعنی صهیونیستهای نژادپرست وکودک کش را ریخته و میلیونها مسلمان و هم دین خودرا آواره کرده است .اگر چه به تعبیر مقام معظم رهبری طرح سازش و برسمیت شناختن اسرائیل توسط این مزدوران تحت عنوان معامله قرن به شکست خواهد انجامید
ولی خسارات وارده بر کشورهای اسلامی و مردم این کشورها سنگین و جبران ناپذیر است . |