Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
AR-SA
توصیه های کلیدی رهبری به تشکلهای انقلابی
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار17/3/96 با تشکلهای دانشجوئی و دانشجویان توصیه های مهم و تعیین کننده ای به تشکل های انقلابی و مجموعه های متدین که معتقد به نظام اسلامی هستند داشتند که میتواند سرمشق همه تشکلها و احزاب کشور باشد .
الف – آرمانگرائی
مفهوم آرمانگرائی مورد نظر معظم له ؛ رسیدن به جامعه ی عادل , جامعه آزاد, جامعه پیشرفته , جامعه ی مومن ,
جامعه متعبد , جامعه مرفه , جامعه متحد , جامعه قوی و مستحکم , جامعه ی مستقل .است
اینها آرمانهای انقلاب و امام است که ارزش دارد انسان جانش را در راه این آرمانها برای خاطر خدا بدهد ..باید در
راه این آرمانهاحرکت کرد . 17/3/96
بنابراین تشکل های انقلابی باید برای رسیدن به چنین جامعه ای تلاش و مبارزه و مجاهده کنند . برای آن برنامه تدوین کنند و شاخصه ها و نحوه ساختن چنین جامعه ای را تعیین نمایند .
این آرمان دستیافتنی ودرفرآیند انقلاب اسلامی پیش بینی شده است ؛ ولی به علل گوناگون از جمله مقاومت بعضی جریانهای سیاسی و سنگ اندازی دشمنان خارجی تحقق آن به تاخیر افتاده است .
ب)-واقع بین بودن .
مراد از واقع بین بودن اینست که موانع را ببینند , واقعیات مثبت را ببینند, جمعیت جوان را جمعیت با استعداد را ؛توانائی های بشری فوق العاده را ,؛ استعدادفوق العاده ی ملت را ؛ امکانات زیرزمینی را ؛ موقعیت جغرافیائی را ؛پیشرفت جمهوری اسلامی را ؛ ؛ اینها واقعیات است البته در برابر این واقعیات مشکلاتی و موانعی وجود دارد که باید از لابلای این موانع راه برون رفت از این موانع را پیدا کرد .
ج)- فعال بودن وتماشاچی نبودن
تشکلها نباید بنشینند , دریک حادثه که پیشرفتی هست اظهار خوشحالی کنند , در یک حادثه ای که پسرفتی هست احساس حزن و اندوه بکنند .
باید فعال باشند در هردوحال و تماشاچی نباشند . مفهوم تماشاچی نبودن و فعال بودن اینست که دلایل پیشرفت و ابعاد پیشرفت پدید آمده در کشور را برای جامعه تبیین و تشریح نمایند و علل و عوامل پسرفت های احتمالی و مضررات آنرا برای جامعه شدن و در جهت رفع وبر طرف کردن عوامل پسرفت بر آیند . تشکل های تماشاگر خاصیتی برای جامعه ندارندو نمیتوانند مردم را نمایندگی کنند .
د)- تلاش برای غلبه گفتمان انقلاب
گفتمان همان دین و آئین , فلسفه و سبک زندگی و مکتب فکری و اعتقادی و عملی و رفتاری هرشخص یا گروه
یا جامعه است ؛ گفتمان انقلاب اسلامی ؛ گفتمانی مبتنی بر آئین اسلام است که فلسفه و سبک زندگی خاصی را برای بشریت ارائه میدهد.
1- مهمترین ویژگی گفتمان انقلاب اسلامی عنصر ولایت فقیه و معنا و مفهوم حکومت و دولت اسلامی است .
2- مولفه دیگر گفتمان انقلاب اسلامی ؛دین سالاری و مردم سالاری است
3- دیگر مولفه این گفتمان عمل گرائی معطوف به رضایت عمومی (کارآمدی) است
الف)-دولت باید با تامین نیازهای دنیوی مردم به جلب رضایت آنها همت گمارد
ب) –دولت باید زمینه اجرایی لازم جهت تحقق احکام الهی وارتقاء معنویت جامعه رافراهم سازد.
4-استقلال فرهنگی ,سیاسی, اقتصادی کشور
5-مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی و دفاع از مستضعفین عالم
6- تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی
7-آزادی را درست تبیین کردن و چهارچوب آنرا براساس اسلام تعسسن کردن
این گفتمان میتنی بر آموزه های قرآنی و اهل بیت (ع) و عقلانیت است ؛ بنابر این تشکلهای دانشجوئی و غیر دانشجوئی باید برای غلبه این گفتمان بر دیگر گفتمانهای رایج تلاش ویژه بنمایند و چنانچه احساس کردند که اتاقی فکر و اندیشه ورزی دولت تعطیل و ناکارآمد هستند باید آتش به اختیار دراین مقوله وارد شده و برای غلبه گفتمان انقلاب تلاش نمایند.
ه)-حفظ تدین و تعبد درعمل و گفتار
از دیگرتوصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی به تشکلها ی انقلابی حفظ تدین و تعبد در عمل و گفتار است . زیرا فاصله گرفتن تشکلهای انقلابی از تدین و تعبد موجب تغییر مسیر آنها از صراط مستقیم بسوی باطل خواهد شد و هدایت الهی از آنها سلب میگردد.
و)- بررسی وضع زنان در غرب
توصیه مقام معظم رهبری به تشکلها برای بررسی وضعیت زن در غرب بدین خاطر است که زنان جامعه اسلامی سرنوشت افکار غلط فمنیستی و بی بندو باری وولنگاری زنان واز هم پاشیدن کانون های خانواده درغرب را ببینند و درک کنند که این راه که میرند به ترکستان است و مسیر ارزش و شخصیت و منزلت زن از غرب جداست زیرا بقول مقام معظم رهبری :
(از روزی که اروپاییها، صنایع جدید را بهوجود آوردند -در اوایل قرن نوزدهم که سرمایهداران غربی کارخانههای بزرگ را اختراع کردهبودند- و احتیاج به نیروی کار ارزان و بیتوقع و کمدردسر داشتند، زمزمه آزادی زن را بلند کردند؛ برای اینکه زن را از داخل خانوادهها به درون کارخانهها بکشانند؛ به عنوان یک کارگزار ارزان از او استفادهکنند، جیبهای خودشان را پرکنند و زن را از کرامت و منزلت خود بیندازند. امروز آنچه که به عنوان آزادی زن در غرب مطرح است، دنباله همان داستان و همان ماجراست؛ لذا ظلمی که در فرهنگ غربی به زن شده است و برداشت غلطی که از زن در آثار فرهنگ و ادبیات غرب وجود دارد، در تمام دوران تاریخ بیسابقه است. در گذشته هم در همه جا به زن ظلم شدهاست، اما این ظلمِ عمومی و فراگیر و همهجانبه، مخصوص دوران اخیر و ناشی از تمدن غرب است. زن را به عنوان وسیله التذاذ مردان معرفی کردند و اسمش را آزادی زن گذاشتند! درحالیکه به واقع آزادی مردان هرزه برای تمتع از زن و نه آزادی زن بود. نه فقط در عرصه کار و فعالیت صنعتی و امثال آن، بلکه در عرصه هنر و ادبیات هم به زن ظلم کردند. شما امروز، در داستانها، در رمانها، در نقاشیها، در انواع کارهای هنری نگاه کنید، ببینید با چه دیدی به زن نگریسته میشود؟ آیا جنبههای مثبت و ارزشهای والایی که در زن هست، مورد توجه قرار میگیرد؟ آیا آن عواطف رقیق، آن مهربانی و خوی مهرآمیزی که خدای متعال در زن به ودیعه گذاشته است -خوی مادری، روحیه نگهداری از فرزند و تربیت فرزند- مورد توجه است یا جنبههای شهوانی و به تعبیر آنها عشقی؟ (که این تعبیر غلط و نادرستی است. این شهوت است نه عشق)؛ زن را اینگونه خواستند پرورش و عادت دهند: بهعنوان یک موجود مصرفکننده. مصرفکننده دست و دلباز و کارگر کمتوقع و کمطلب و ارزان.)
«دنیای فاسد غرب خواستند بروز زن را، شخصیت زن را در روشهای غلط و انحرافی که همراه با تحقیر جنس زن است، به زور به ذهن دنیا فروکنند: زن برای اینکه شخصیت خودش را نشان بدهد، بایستی برای مردان چشمنواز باشد. این شد شخصیت برای یک زن؟! بایستی حجاب و عفاف را کنار بگذارد، جلوهگری کند تا مردها خوششان بیاید. این تعظیم زن است یا تحقیر زن؟ این غرب مستِ دیوانه از همهجا بیخبر، تحتتأثیر دستهای صهیونیستی، این را به عنوان تجلیل از زن عَلم کرد؛ یک عده هم باور کردند. عظمت زن به این نیست که بتواند چشم مردها را، هوس هوسرانان را به خودش جلب کند؛ این افتخاری برای یک زن نیست؛ این تجلیل زن نیست؛ این تحقیر زن است.
«دنیای استکبارىِ سرشار از جاهلیت، در اشتباه است که خیال میکند ارزش و اعتبار زن به این است که خود را در چشم مردان آرایش کند تا چشمهای هرزه به او نگاه کنند و از او تمتع گیرند و او را تحسین نمایند. بساط آنچیزی که امروز بهعنوان آزادی زن در دنیا و از سوی فرهنگ منحط غربی پهن شده است، برپایه این است که زن را در معرض دید مرد قرار دهند تا از او تمتعات جنسی ببرند. مردان از آنها لذت ببرند و زنها وسیله التذاذ مردان شوند. این، آزادی زن است؟ کسانی که در دنیای جاهل و غافل و گمراه تمدن غربی ادعا میکنند طرفدار حقوق بشرند، در حقیقت ستمگران به زن هستند.
«امروز در دنیای غرب و در زیر سایه نظامهای مادی آن دیار، با وجود شعارهایی که نسبت به زن میدهند، بیشترین ظلم را مردان غربی به زنان میکنند؛ پدر به دخترش، برادر به خواهرش، شوهر به زنش. بیشترین ستم و تعرض و تعدی نسبت به زنان و همسران و خواهران و یا حتی دخترانشان -طبق آمارهایی که در دنیا هست- از سوی مردانی است که در نظامهای غربی زندگی میکنند. یعنی اگر در نظامی ارزشهای معنوی حاکم نباشد، خدا در دلها نباشد، مرد با تکیه بر قدرت جسمانی، راه خود را برای ظلم و تعدی به زن باز میبیند.
غرب در قضیهی زن و خانواده، در یک گمراهی و ضلالت عمیقی به سر میبرد. فقط خانواده نیست؛ بلکه در مورد شخصیت زن، هویت زن، غرب در یک گمراهی عجیبی است.
تبیین این شرایط برای زنان توسط تشکل های انقلابی بویژه زنان میتواند مانع فریب خوردن زنان و تقلید از غرب دراین موضوع شود .
ز)- تزریق امید دربین جوانان و جامعه
امید به آینده نظام جمهوری اسلامی و عبور از مشکلات اقتصادی و اجتماعی فعلی با روحیه جهادی و عزم انقلابی موجب تقویت روحیه کار و تلاش و پشتکار برای دستیابی به آرمانها خواهد شد لذا هرگونه ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه و جوانان خیانت به انقلاب است .دراین راستا نقش تشکل ها بسیار موثر و مفیدخواهد بود .
این توصیه ها استراتژ یک و تاثیر گذار در آینده تشکل ها و کشور خواهد بود .