نسبت مدیریت انقلابی وغیر انقلابی با پیشرفت کشور
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
سخنان ارزشمند و عمیق رهبر معظم انقلاب اسلامی در آغاز سال و در حرم رضوی از ابعاد گوناگون قابل تحلیل و تفسیر و شرح است .آنچه در این مقال مورد بررسی و شرح ماست این جمله معظم له است که بارها در سخنرانی های مختلف موردتاکید ایشان قرارگرفته است:
ما هرجا یک مدیریت انقلابی فعال پر تحرک داشتیم ؛ کار پیش رفته است , هرجا مدیریتهای ضعیف , بی حال , ناامید, غیر انقلابی وبی تحرک داشتیم ؛ کارها یامتوقف مانده است یا انحراف پیدا کرده است ...باید مدیرانمان انشاءالله پر انگیزه تر باشند, کارآمدتر باشند,
اگر مدیریت در بخشهای مختلف کشور , متدین باشد , انقلابی باشد و کارآمد باشد , همه مشکلات کشور حل خواهد شد ما مشکل غیر قابل حلی در کشور نداریم . مقام معظم رهبری 1/1/96
شاخص های فرد ,دولت, ومجموعه انقلابی
رهبر معظم انقلاب پنج شاخص رابرای انقلابی بودن بیان کرده اند که عبارتند از
شاخص اوّل، پایبندی به مبانی و ارزشهای اساسی انقلاب؛
شاخص دوّم، هدفگیری آرمانهای انقلاب و همّت بلند برای رسیدن به آنها که آرمانهای انقلاب و اهداف بلند انقلاب را در نظر بگیریم و همّت برای رسیدن به آنها داشته باشیم؛
شاخص سوّم، پایبندی به استقلال همهجانبهی کشور، استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی، استقلال فرهنگی -که مهمتر از همه است- و استقلال امنیّتی؛
شاخص چهارم، حسّاسیّت در برابر دشمن و کار دشمن و نقشهی دشمن و عدم تبعیّت از او، که البتّه باید دشمن را شناخت، نقشهی او را فهمید و از تبعیّت دشمن سر باز زد -عرض کردیم که قرآن این عدم تبعیّت را «جهاد کبیر» نام نهاده است؛
شاخص پنجم، تقوای دینی و سیاسی که این بسیار مهم است. این پنج شاخص اگر در کسی وجود داشته باشد، قطعاً انقلابی است؛
توصیه های رهبری به انقلابی بودن و عمل کردن توسط قوا ومجالس کشور
خبرگان باید انقلابی بماند؛ باید انقلابی فکر کند و انقلابی عمل بکند؛
مجلس شورای اسلامی یک نهاد انقلابی و برآمدهی از انقلاب است؛ باید انقلابی عمل کنید، باید انقلابی باشید و بمانید.
دانشگاه باید انقلابی باشد، دانشجو باید انقلابی باشد، دانشجو باید یک مسلمان مجاهد فیسبیلالله باشد
علت تأکید مکرر بر ضرورت انقلابی بودن حوزههای علمیه این است که استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکانپذیر نیست.
وقتی توانستیم خط روشن مواضع انقلابی و اسلامی را دقیقا حفظ کنیم و مرعوب قدرتها نشویم و با کسی رودربایستی نداشته باشیم و فریب نخوریم، در حقیقت به ممشای انقلابی و اسلامی توجه کردهایم.
اگر ما برای جامعهی انقلابی و اسلامی، به دیپلماسی انقلابی و اسلامی قایل هستیم، باید در درجهی اول جهتگیری اسلامی حفظ شود و گستاخی و شجاعت در مقابل تهدیدهای دشمنان و قدرتهای بزرگ و نیز حاکمیت عقل و منطق بر تصمیمگیریها و حرکات، مورد توجه قرار بگیرد. این، خط درست دیپلماسی است.
جوان، دانشجو و عنصر انقلابی نسبتش با آرمانهای انقلاب چیست؟ بنده معتقدم که آرمانهای انقلاب - که چهارچوبهایش مشخص است، بنده هم بعضیها را تصریح خواهم کرد و اسم خواهم آورد - بدون نیرو و نشاط و جسارت جوانی، قابل تعقیب و قابل دسترسی نیست. نسبت شما با آرمانها، اینچنین نسبتی است. عقیدهی من این است که اگر چنانچه نیروی جوانی، یعنی قدرت فکری و بدنی، و اگر نشاط و روحیه و حالت تحرک، و همچنین جسارت، یعنی خطشکنیها، که در جوانها به عنوان خصیصه وجود دارد، نباشد، ما به آرمانها دست پیدا نخواهیم کرد. لذا جوانها در زمینهی دسترسی به آرمانها و تحقق آرمانهای انقلاب و آرمانهای اسلامی، دارای مسئولیتهای بزرگی هستند و کارآمدی بسیار بالائی هم دارند. هر کسی که در پی تحقق آرمانها است، باید نقش جوانها را جدی بگیرد؛ و بدانید بنده نقش جوانها را جدی میگیرم/
... جوانان انقلابی و مسلمان باید مانند یک دست، مانند یک تن، با یک فکر - حرکت کنند. محیط را محیط انقلابی و اسلامی کند.
شاخصهای غیر انقلابی بودن ازنگاه رهبری
ما از اوّلِ انقلاب دوگونه انقلابی داشتیم و انقلابیّون ما دو گونه نقش ایفا کردند. بعضی از انقلابیّون، انقلابیّونِ مثبت بودند؛ بعضی از انقلابیّون هم انقلابیّون منفی بودند. در اوایل انقلاب، انقلابىِ منفی به آن انقلابیای میگفتیم که از میدان کار و تلاش و حرکت، آنجایی که دردسری داشت، عقب میکشید. انقلابی بود، اما انقلابىِ وجاهتطلب و راحتخواه؛ انقلابیای که میگفت من مبارزهام را قبل از انقلاب کردهام، اکنون دیگر میخواهم احترام شوم. بنابراین، چنین کسانی به میدان خطر و دردسر و آنجایی که چهار نفر آدم از انسان گلهمند میشوند، وارد نمیشدند.
مراقب باشید محیط دانشگاه یک جایگاهی نشود برای واگرایی از انقلاب و مفاهیم انقلاب و ارزشهای انقلاب، از تدیّن، از انقلابیگری، از یاد و نام امام بزرگوار؛
تدین منهای روحیهی انقلابی، با گوشهگیری و انزوا و عدم تحرک هم میسازد؛
٫ تحقیر کردن ادب و هنر انقلابی
۲٫ تضعیف دوران شور و حماسه انقلابی
۳٫ تمسخر و تحقیر فرصت های انقلابی
۴٫ تهاجم به فرهنگ انقلابی حاکم بر جامعه
۵٫ سرگرم کردن جوان ها به لهو و لعب برای دور کردن از زندگی انقلابی
۶٫ سرگرم کردن مردم و مسئولان به مباحث پوچ و بی ارزش
۷٫بزرگ نمایی نیازهای مادی در نظر مردم و کوچک شمردن آرزوهای انقلابی
۸٫ تقویت جریان های ضد انقلاب در کشور
۹٫ایجاد تفرقه های بین ادیان و مذاهب و نیروهای انقلابی و مردمی
۱۰٫ نفوذ در ارکان تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام برای تغییر مسیر حرکت انقلابی
۱۱٫اتهام افراطی گری به نیروهای انقلابی
۱۲٫عدول از ارزش های انقلابی به بهانه عقل گرایی
حال با مقایسه دو موضع انقلابی و غیر انقلابی براحتی میتوان متوجه شد که نسبت مدیدیت انقلابی با پیشرفت کشور نسبتی مستقیم است و هرچه مدیریت انقلابی تر سرعت پیشرفت بیشتر است .
ونسبت مدیریت غیر انقلابی با پیشرفت کشور معکوس است , یعنی هرچه مدیریت غیر انقلابی تر پیشرفت کندتر و ضعیف تر است
برهمین اساس رهبرمعظم انقلاب علت عدم پیشرفت در بعضی حوزه ها و عرصه ها مثل اقتصاد و فرهنگ و سیاست خارجی وآموزش عالی و .. را فقدان مدیرت انقلابی میدانند که باید مردم در انتخابهایشان بدان توجه و عنایت ویژه داشته باشند . |