مبارزه بافساد در چین
یادداشت : حمیدرضا ترقی
مبارزه با فساد در چین سالهاست شروع شده ودر سفرهائی که به چین داشتم پیرامون توفیقات چین در این مبارزه نکات پند آموزی وجود دارد که بنظرم مسئولین کشور ما باید از آن بهره بگیرند .
مقدمه لازم به توجه
1-گردش مالی در کشور چین که فقط ذایر ارزی آن دهها ترلیون دلار است با گردش مالی کشور ما خیلی تفاوت دارد.
2- بخش دولتی چین 40% اقتصاد را دردست دارد و بخش خصوصی 60% را با سیاست درهای باز اقتصادی .
3-اداره کشور در چین توسط حزبی با 80 میلیون عضوانجام میشود که تمام کادر مدیریتی و اداری چین حزبی و در مدرسه و دانشگاه حزب بطور مستمر آموزش میبینند و بدون تجربه عملی و آموزش ایدئولوژیک و تخصصی و مدیدیت
کسی نمی تواند به سمت مدیریت در روستا و بخش و شهرستان و استان و وزارت و حتی رئیس جمهوری برسد.
4- حزب حاکم چین اگر چه اسم کمونیست را دارد ولی از مفاهیم و مبانی کمونیستی چیزی در محتوای برنامه هایش دیده نمیشود . نه اقتصادش اقتصاد مارکس و کمونیستی است و نه ایدئولوژی اش آنست بلکه سران حزب به اقتضای زمان و نیاز اندیشه ها و تئوریهای جدیدی را درقالب اصلاحات از 30 سال پیش دنبال کرده اند. که دست یابی به قدرت اول اقتصادی جهان را برای آنها میسر ومشکلات معیشتی مردمشان را کاهش و رفاه نسبی را برای یک میلیارد و سیصد میلیون نفرفراهم ساخته و بزرکترین صادرکننده کالای غیر نفتی به جهان شده اند
5- دولتمردان چین از آماردادن های غیر واقعی و اغراق آمیز پرهیز ونواقص و کاستی های خودرا با شهامت ابراز واز دیگران با کمال تواضع کسب راه حل و تجربه میکنند.
6- چون هدفشان در آبادی دنیایشان منحصر است برای ساختن دنیای خوب تمام توانشان را بکار گرفته و لذا توسعه اقتصادی را بر توسعه سیاسی مقدم داشته اند .
من در مقام ارزیابی و بررسی حسن و قبح این سیاست ها در چین نیستم چون موضوع بحث ما نیست , ولی برای اینکه شرایط برای طرح موضوع راهکارهای چین برای مبارزه با فساد در ذهن خواننده فراهم گردد متذکر شدم .
راهکار چین در مبارزه با فساد
الف)شروع مبارزه از حزب و هیئت حاکمه
درچین برای مبارزه با فساد اول از مدیران و کارکنان حزبی شروع کرده اند : در درون حزب کمیته نظارت و بازرسی وانضباط حزبی ایجاد کرده اند که زیر نظر هیئت حاکمه و رهبری چین بر همه مقامات نظارت دارد
این کمیته در استانها و شهرستانها و حتی روستاها از افراد مطمئن تشکیل شده است که برعملکرد مجریان نظارت دارد
اعضای حزب که مجموعه اداره کنندگان کشور هستند باید در دوری از فساد ( اقتصادی – اخلاقی – سیاسی ) برای دیگر آحاد کشور الگو وسرمشق باشند .
در این رابطه فساد اقوام و خویشان و منسوبین مسئولان کیفر سخت تری نسبت به دیگران دارد.و تا حد اعدام برخورد میشود.
ب)- سه گام برای مبارزه با فساد تعریف و برنامه ریزی شده
1- درگام اول طوری برنامه ریزی شود که کسی جرئت نکند که فساد کند
2- در گام دوم کاری شود که کسی نتواند فساد کند
3- در گام سوم طوری فرهنگ سازی شود که کسی نخواهد که فساد کند
درگام اول مجازات فساد آنقدرسنگین است و هزینه فساد برای مسئولین رده های مختلف آنقدر سنگین است که کسی جرئت نمی کند چنین فسادی را مرتکب شود .یعنی مجازات ها کاملا بازدارنده و ترس آور است .
در گام دوم حزب و مجلس ملی طوری قوانین را نوشته و تصویب کرده اند که راهی برای فساد باقی نگذاشته اند لذا کسی هم که بخواهد فساد کند راهها بروی او بسته است .
در گام سوم که هنوز کار جدی و اساسی ای نشده. از طریق فیلم و فرهنگسازی ومهندسی افکار عمومی جامعه فساد به یک ضد ارزش شده و در حال نهادینه سازی آن در جامعه هستند .
در ارزیابی شرایط کشور در مبارزه با فساد؛ علی رغم اینکه راهبردهای مقام معطم رهبری جامع و کامل بوده و اسلام در این رابطه آنقدر سرشار از مبانی و مباحث کارشناسی و قرآنی است که نیازی به تجربه دیکران شاید نباشد ولی عملا گامهای سه گانه چین میتواند راهکشا باشد.
در چین مدیرانی که خانواده شان در خارج از کشور زندگی میکنند ؛ از کار برکنار ومدیر دوتابعیتی نیزیک تابعیتی شده درقوانین راههای فساد شناسائی و بسته شده اند .
در گام سوم تمام ابزارهای کنترلی و نظارتی به همراه نمایش فیلمها ی عبرت آموزو سرنوشت مفسدین به نمایش گذاشته شده تا مردم نخواهند که فساد کنند.البته این روش نواقص متعددی دارد که باید کامل شود .
حال مناسب است روند مبارزه با فساد در ایران را مورد بازنگری قرار دادو اشکالات آنرا دراسرع وقت برطرف تا نتیجه حاصل کردد.
ه |