Normal
0
false
false
false
EN-US
X-NONE
FA
روش اصلاح حکومت دینی
شرحی برحدیث ولایت حمیدرضا ترقی
حضرت آيتالله خامنهاي،در خطبه های نماز جمعه 26/1/79 فرمودند: انحراف حكومت اسلامي ۵۰ سال پس از تأسيس آن از مهمترين دلايل قيام امام حسين (ع) بود.
مقام معظم رهبري يادآور شدند: با گذشت ۵۰ سال از دوران پيامبر، تنها اسم اسلام بر حكومت ماند و نام آن اسلامي بود اما در باطن اثري از آن وجود نداشت. به جاي حكومت عدل، حكومت ظلم بر سر كارامد، بجاي برادري و برابري، تبعيض و دودستگي و شكاف طبقاتي به وجود آمد و بجاي معرفت، جهل حاكم شد و سلطنت جاي امامت را گرفت.
ايشان، امامت و سلطنت را "دو نقطه مقابل يكديگر" و از نظر ماهيتي كاملا مغاير، متفاوت و حتي ضد هم معرفي كردند و فرمودند: امامت يعني پيشوايي روحي و معنوي و پيوند عاطفي و اعتقادي با مردم در حالي كه سلطنت يعني تسلط با زور و قدرت و فريب بر جامعه بدون هيچگونه علقه معنوي، عاطفي و ايماني با مردم. امامت يك حركت در ميان امت، براي امت و در جهت خير امت است، در حالي كه سلطنت يك سلطه مقتدرانه بر عليه مصالح مردم است كه منافع طبقات خاص و ثروتاندوزي و شهوت راني گروه حاكم را تضمين ميكند.
معظم له فرمودند: يزيد حكومت اسلامي را به سلطنت تبديل كرد.
او نه با مردم ارتباط داشت، نه علم داشت، نه پرهيزكاري و پاكدامني و پارسايي، او نه سابقه جهاد در راه خدا داشت، نه ذرهاي به معنويات اسلام اعتقاد داشت، نه رفتار او رفتار يك مؤمن بود و نه گفتار او، گفتار يك حكيم. او هيچ چيزش شباهتي به پيغمبر نداشت.
در زمینه اصلاح، دو جمله از امام حسین علیهالسّلام نقل شده است. امام حسین علیهالسّلام میفرماید: «خرجت لطلب الاصلاح فی امّة جدّی».(۲۱) او دنبال اصلاحات است و میخواهد اصلاح به وجود آورد. یک جای دیگر هم میفرماید: «لنری المعالم من دینک و نظهر الأصلاح فی بلادک»؛ (۲۲) میخواهیم اصلاح در میان ملت اسلام و کشور اسلامی به وجود بیاید. این شعارِ امام حسین علیهالسّلام است.
تعریف اصلاح
اصلاح چیست؟ اصلاح این است که هر نقطه خرابی، هر نقطه نارسایی و هر نقطه فاسدی، به یک نقطه صحیح تبدیل شود.
یک ملت انقلابی و هوشیار و شجاع، به طور دائم نگاه میکند تا ببیند فسادهایی که از قبل در میان او مانده - فسادهایی که در طول زمان بر اثر غفلتها و سوء مدیریّتها و سوء تدبیرها و تجاوزها به وجود آمده - کدام است تا آنها را اصلاح کند. اشتباهات و خطاها کدام است، تا آنها را اصلاح کند.
انحرافات پدید آمده در جامعه اسلامی بعداز پیامبر
1-تبدیل شدن حکومت امامتی به سلطنتی
2-تغییر شرایط حاکم اسلامی معصوم به انسان فاسق
3-فراموش شدن حدود الهی و جایگزینی بدعتها
4-خارج شدن مجاری امور جامعه از دست علما دین
5-انتصاب کارگزاران فاسد و فاسق واشرافی
6-فراموش شدن فریضه امر به معروف و نهی از منکر
7-رقیق شدن دینداری مردم و عدم بصیرت سیاسی بخاطر دنیاطلبی
8-رشد حرامخواری و تجاوز به بیت المال وبی توجهی به مستنمدان
انحرافات فوق را میتوان در چند موضوع خلاصه کرد:
الف ) تغییر قواره سیاسی نظام اسلامی
ب)-حذف ویژگیهاو شاخصهای اسلامی درانتخاب و انتصاب مسئولین
ج)-امتناع مجریان از اجرای قوانین اسلامی وجایگرینی بدعتها
د)-تغییر سبک زندگی مردم از اسلامی به اشرافیگری ورفاه طلبی
ه)-بی توجهی به رشد فرهنگ دینی وبصیرت دهی سیاسی به مردم
اصلاحاتی که در جامعه دینی امروز لازم است
مقام معظم رهبری در همان سخنرانی فوق الذکر میفرمایند:
بدیهی است که در میان جامعه مواردی وجود دارد که باید اصلاح شود. ما اصلاح اداری لازم داریم؛ اصلاح اقتصادی لازم داریم؛ اصلاح قضایی لازم داریم؛ اصلاح امنیتی لازم داریم؛ اصلاح در قوانین و مقرّرات لازم داریم. ما احتیاج داریم که دستگاه اداریمان مقرّراتی داشته باشد که برای همه یکسان باشد و در آن تبعیض نباشد. اگر بود، نقطه فاسدی است و باید اصلاح شود. باید رشوه و ارتشاء وجود نداشته باشد؛ اگر بود، فساد است و باید اصلاح شود. راههای کسب ثروت باید مشروع باشد. اگر کسانی از راههای نامشروع کسب ثروت کردند، این فساد است و باید اصلاح شود. اگر کسانی از امتیازاتِ بیجا استفاده کردند، ثروتهای بادآورده به دست آوردند و دیگران را به قیمت اینکه خودشان ثروتمند شوند، فقیر کردند، این فساد است و باید اصلاح شود. اگر در جامعه امتیازاتِ انحصاری به وجود آوردند و همه نتوانستند از فرصتهای برابر استفاده کنند، این فساد است و باید اصلاح شود. اگر امنیت شغلی و ثبات مقرّرات نبود؛ اگر انسانی که میخواهد در جامعه کار کند، دست و پایش را بستند و برای تلاش کردن، به او فرصت ندادند، اینها فساد است و باید اصلاح شود. اگر در جامعه گرایش مصرفی رو به رشد است، این فساد است. اگر در تلاشهای اقتصادی، دلّالی بر تولید ترجیح دارد، این فساد است. اینها را باید اصلاح کرد. اصلاحات اینهاست. اگر مردم دچار حالت بیانضباطیند - بخصوص مسؤولان بخشهای اداره کشور بیانضباطند - و انضباط اجتماعی نیست، این فساد است. اگر احساس مسؤولیت نیست، این فساد است. اگر در جوانان، ملکات انسانی - یعنی شجاعت، صفا، صدق، نشاط، فعالیت و کار - رشد پیدا نمیکند، این فساد است. اگر روابط جنسىِ ناسالم در جامعه هست، این فساد است. اگر اعتیاد در جامعه هست، این فساد است. اگر سطح معرفت و شعور عمومی در حدّ مطلوب نیست، این فساد است. اگر وظیفهشناسی در مسؤولان نیست، این فساد است. اگر کسانی هستند که خانوادهها را ناامن میکنند؛ اگر کسانی هستند که شهرها و خیابانها و جادهها و روستاها را ناامن میکنند، این برای کشور فساد است. اگر جرم و جنایت هست؛ اگر دسترسی به قضاوتِ عادلانه نیست؛ اگر رسیدگیهای قضایی طولانی میشود و پروندهها مدتها میماند، اینها فساد است و باید اصلاح شود. باید از جرم و جنایت پیشگیری کرد. انقلاب، ما را به ایجاد این اصلاحات امر میکند و فرمان میدهد. همه خوشحالند و دوست میدارند که اینگونه اصلاحات در جامعه انجام گیرد. البته این اصلاحات هم با تعارف انجام نمیگیرد؛ این اصلاحات، با قاطعیّت و با اقدام انجام میگیرد.26/1/79
روش امام حسین ع برای اصلاح امت
رهبر معظم انقلاب فرمودند:، قيام امام حسين را داراي دو نتيجه احتمالي دانستند و فرمودند: يك نتيجه احتمالي از مبارزه امام آن بود كه بتواند بر حكومت يزيد، پيروز و قدرت را از چنگ كساني كه با قدرت بر سر مردم ميكوبيدند و سرنوشت آنان را تباه ميكردند، خارج كند و حكومت را در مسير صحيح خود بيندازد. اگر اينطور ميشد، مسير تاريخ به نفع استقرار حاكميت واقعي اسلام در همان زمان تغيير مييافت.
ايشان افزودند: وجه ديگر اين بود كه امام نتواند به هر دليل پيروزي سياسي و نظامي را به دست آورد. آن وقت، امام حسين (ع) نه با زبان بلكه با خون، مظلوميت و با زباني كه تاريخ آن را تا ابد فراموش نخواهد كرد، حرف خود را مثل يك جريان مداوم غيرقابل انقطاعي به جريان مياندازد. حضرت آيتالله خامنهاي فرمودند: به خاطر كوتاهي ديگران، مقصود اول حاصل نشد اما امام (ع) به مقصود خود رسيد يعني چيزي كه هيچ قدرتي نميتوانست آن را از امام بگيرد و آن، قدرت رفتن در ميدان شهادت و تقديم جان و عزيزان بود.26/1/79
راهبرد ها
1- اگر اصلاح امور جامعه از طریق دموکراتیک و در چارچوب قانون اسلامی و تغییر مجریان و کارگزاران فاسدو فاقد صلاحیت و نظارت همگانی بر اجرای صحیح قوانین اسلامی امکان پذیر شد هدف تحقق یافته است و جامعه از مسیر انحراف برمیگردد.
2- اگر مدیریت جامعه به علت فاسد و فاسق و فاجر بودن مانع هرگونه اصلاح در جامعه میگردد واجازه اجرای حدود الهی را نمیدهدوجامعه را از ارزشهای دینی دور میکند آنگاه دو روش باقی میماند:
الف)-قیام و سرنگونی مدیر فاسق و فاجر در جامعه اسلامی
ب)- قیام برای اثبات ناحق بودن و غیر اسلامی بودن مدیریت جامعه ولو منجر به شهادت قیام
کننده شود.
در جامعه اسلامی امروز ما با توجه به وجود ولایت مطلقه فقیه در راس حکومت دینی ؛ چنانچه رئیس جمهور و دولت در اجرای قوانین اسلامی سهل انگاری کرده یا از مسیر اسلامی منحرف شدند ویا به ارزشهای دینی بی توجه شدند , اصلاحات لازم را میتوان با روش اول و در چارچوب قانون اسلامی انجام داد و نیاز به ساختار شکنی و انقلاب دیگر نیست .
چنانچه جریانی تحت عنوان اصلاحات در جامعه اسلامی با وجود ولایت فقیه عادل بخواهد قواره سیاسی جامعه را از امامتی و ولایتی به هرشکل دیگری تغییر دهد کودتا تلقی شده وباید در برابر آن ایستاد.